کد خبر: ۶۰۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
از همان ابتدای تاسیس بیمارستان، صحبت درباره دین مراجعه کننده ممنوع بوده و الان هم درصد کمی از مراجعان، یهودی‌اند و بیش از 90 درصد پرسنل و بیماران این بیمارستان مسلمان اند.
به بهانه توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 و موضع‌گیری‌های مقامات اسراییلی و یهودیان آمریکا درباره توافق برای اطلاع از نظرات کلیمیان ایران ظهر یک روز تابستانی به مرکز درمانی خیریه‌ای در بافت قدیمی پایتخت در مرکز تهران رفتیم.

در یکی از شلوغ‌ترین، قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین مناطق تهران یک بیمارستان متفاوت وجود دارد. بیمارستان دکتر سپیر متعلق به موسسه خیریه کانون خیرخواه وابسته به کلیمیان ایران است. ریاست این بیمارستان برعهده دکتر "سیامک مره صدق" پزشک شیرازی، جراح عمومی و یگانه نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی است.

"مره صدق" هنگام صحبت  گه‌گاه واژه‌‌هایی هم به زبان عبری به کار می‌برد مخصوصا هنگام مکالمه با تلفن. او در حالی که تسبیح چوبی در دست داشت به سوالات ما درباره موضوعات مختلف پاسخ داد: از توافق هسته‌ای و موضع اسرائیلی ها و یهودیان آمریکا تا وضعیت زندگی کلیمیان (یهودیان) در ایران.

در اتاق رئیس بیمارستان در کنار عکس های امام خمینی و آیت الله خامنه ای، تصویری از حضرت موسی پیامبر دین یهود و برادرش هارون در کنار 10 فرمان و به زبان عبری جلب توجه می کند.



سیامک مره صدق 50 ساله متولد شیراز و از یک خانواده معروف کلیمی در  ایران است. او تحصیل‌کرده دبیرستان تیزهوشان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز است و برای مدتی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان و ریاست اورژانس این استان بود. دکتر سیامک مره صدق در دوره دفاع مقدس نیز به عنوان امدادگر فعالیت می‌کرد.

بر سر‌در بیمارستان دکتر سپیر به زبان عبری جمله‌ای دیده می‌شود که برگردان پارسی آن نیز نوشته شده است: «هم‌نوعت را مثل خودت دوست بدار».

در این بیمارستان قدیمی و بعد از عبور از میان بیماران در دفتر کار رئیس بیمارستان در جنب اتاق عمل، با دکتر سیامک مره صدق نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی و رئیس بیمارستان دکتر سپیر - که به گفته او تنها بیمارستان تمام خیریه کلیمیان در جهان است- به گفت و گونشستیم.



تابلوی بیمارستان دکتر سپیر در تهران - تنها بیمارستان خیریه کلیمیان ایران. در تابلوی بیمارستان از زبان عبری نیز استفاده شده است

آقای دکتر ، لطفا درباره پیشینه این بیمارستان برای ما و کاربران عصر ایران بگویید.

بنیان‌گذار این بیمارستان دکتر سپیر بوده که در سال 1318 اینجا را به عنوان درمان‌گاه خیریه تاسیس کرد اما با مرور زمان مردم کلیمی نزدیک درمان‌گاه هم خانه‌های خود را وقف درمان‌گاه کردند به گونه ای که که اکنون بیمارستان سپیر 52 سند دارد.

آیا فقط کلیمیان پذیرش می شوند؟

از همان ابتدای تاسیس بیمارستان، صحبت درباره دین مراجعه کننده ممنوع بوده و الان هم درصد کمی از مراجعان، یهودی‌اند و بیش از 90 درصد پرسنل و بیماران این بیمارستان مسلمان اند.
 
بیمارستان دکتر سپیر 100 تخت، هفت بخش آی سیو و 4 بخش سی سی یو دارد. ما حتی درباره توان مالی مراجعان هم نمی‌پرسیم. چون هدف ما سودآوری نیست به همین دلیل هزینه های درمان این بیمارستان کمتر از نرخ مصوب دولتی است. به عنوان مثال هزینه سزارین یک چهارم هزینه بیمارستان های خصوصی است و اگر کسی توان نداشته باشد همان را هم نمی‌گیریم.

این بیمارستان همچنین 5000 خانواده را تحت پوشش دارد و ملاک ما برای تحت پوشش قرار دادن فقط این است که در محدوده 10 کیلومتری بیمارستان باشند.

طرح هلوکاست نتانیاهو را در اسرائیل قوی کرد/ نتانیاهو سرنوشت صدام را بخواند

منبع درآمد بیمارستان چیست؟

بیمارستان سالانه میلیون ها تومان زیان می‌دهد.منبع درآمد آن قبلا یهودیان خارج از کشور بودند اما الان چند سال است که این منبع قطع شده و به ندرت افراد مبالغی را کمک می‌کنند. بیشتر هزینه‌های بیمارستان از طریق یهودیان ایران تامین می شود البته مقداری هم کمک دولتی دریافت می کنیم که 50 درصد زیان ها را جبران می‌کند. در هر صورت ما قرارمان بر این است تا روزی که بتوانیم به عنوان یک بیمارستان خیریه اینجا را اداره کنیم ادامه دهیم؛ چون نمی‌خواهیم بیمارستان خصوصی یا غیرخیریه داشته باشیم.

تاکنون در این بیمارستان 200 هزار نوزاد متولد شده اند که تنها 2000 نفر آنها یهودی بوده اند. این بیمارستان تنها بیمارستان تمام خیریه یهودیان در ایران و جهان است. در دیگر بیمارستان‌های کلیمیان در نقاط مختلف جهان همه خدمات به صورت خیریه ارائه نمی‌شود یا خدمات تنها برای کلیمیان، خیریه است اما در بیمارستان دکتر سپیر این‌گونه نیست و همه خدمات بیمارستان برای همه از هر دین و مذهبی یکسان و به صورت خیریه است.

در این بیمارستان، هزینه ها از 25 تا 100 درصد برای مراجعان تخفیف در نظر گرفته می‌شود و از میان 2000 خانواده تحت پوشش فقط 200 خانواده یهودی‌اند و بقیه مسلمان و یا اتباع غیرایرانی اعم از افغان، بنگلادشی و ... هستند. همچنین در این بیمارستان 5 پزشک عمومی، یهودی هستند و بقیه مسلمان‌اند که با دیدگاه غیر مادی مشغول فعالیت هستند. به عنوان مثال پزشکی داریم که از سال 1360 در این جا مشغول به کار است و از سال 72 تاکنون پولی دریافت نکرده است.

نحوه اداره بیمارستان به چه شکل است؟

بیمارستان یک مجمع عمومی دارد. از طریق همین مجمع عمومی هیات مدیره هفت نفره انتخاب می‌شود و هیات مدیره هم یک نفر را به عنوان مسوول فنی بیمارستان بر می‌گزیند و هم اکنون بنده مسوول فنی بیمارستان هستم.

آیا کلیمیان در ایران مشکلی در زندگی روزمره خود دارند؟

خیر. هیچ مشکلی نداریم.

تعداد یهودیان ایران چند نفر است و در چه شهرهایی زندگی می‌کنند؟

25 هزار نفر یهودی داریم که بیشتر در تهران زندگی می کنند و شامل همین منطقه یعنی عودلاجان و یوسف آباد و خیابان فلسطین می شود و در شهرهای دیگر هم بیشتر در شیراز، اصفهان، یزد، کامیاران، کرمانشاه، رفسنجان، کرج و پاکدشت زندگی می‌کنند.

نحوه برگزاری انتخابات مجلس در میان کلیمیان چگونه است؟

هم اکنون کلیمیان ایران در مجلس یک نماینده دارند. در مجلس سابق یعنی قبل از این انقلاب و بعد از مشروطه هم این‌گونه بود. در آخرین دوره انتخابات مجلس، علاوه بر تهران در شهرهای شیراز، اصفهان، یزد، کامیاران، کرمانشاه و رفسنجان صندوق های اخذ رای داشتیم که در کنیسه ها و یا انجمن های یهودی مستقر بود و دو نفر از کلیمیان هم از طرف داوطلبان به عنوان ناظر بر سر صندوق‌ها حضور داشتند.

بررسی صلاحیت هم دارید؟

بله علاوه برشورای نگهبان که التزام افراد به دین رسمی خود را بررسی می‌کنند از سوی کلیمیان نیز هیات اجرایی تشکیل می‌شود که صلاحیت کاندیداهای کلیمی را بررسی می‌کنند.



چطور متوجه می شوند فردی که رای می‌دهد کلیمی است؟

در پای صندوق رای ویژه کلیمیان افراد منتخبی از جامعه کلیمیان حضور دارند. آنها اعضای جامعه کلیمیان را می‌شناسند. معمولا همه همدیگر را می‌شناسند ضمن اینکه از روی نام هم تا حدودی مشخص است مثلا اسم من مره صدق است که نشان می دهد یهودی هستم.

«مره صدق» یعنی چه؟

معلم راستگو.

شما چقدر رای آوردید؟

از حدود 10 هزار نفر واجد شرایط رای دادن، من حدود 4 هزار رای آوردم که در نوع خود جالب بود چون از دور اول (دوره هشتم) هم بیشتر شده بود. چیزی که اهمیت دارد این است که بر اساس قانون اساسی ایران همه نمایندگان یکسان هستند و وقتی فرد وارد مجلس می‌شود دیگر نماینده یک اقلیت یا یک شهر نیست بلکه نماینده همه مردم است و باید این باور ایجاد شود که نمایندگان در دوران نمایندگی کمتر محلی نگر و بیشتر کلان نگر باشند. این یکی از ویژگی های خارق العاده قانون اساسی ایران است.

علاوه بر این اشاره به این نکته هم جالب است که براساس قانون، در حالی‌که هر 300 هزار نفر مسلمان، یک نماینده در مجلس دارند اما اقلیت ها همگی با هم 300 هزار نفر نمی‌شوند اما هم اکنون مجموع نمایندگان آنها به 5 نفر می رسد.

بالاترین منصبی که یک یهودی در ایران داشته، آیا همین نمایندگی مجلس است؟

خیر مشاور وزیر و و مشاور شهردار تهران هم داشته‌ایم.


یهودیان در مناصب دولتی قرار می گیرند؟

خوشبختانه مشکلی در این رابطه نیست ما کارمند بانک، کارمند وزارت بهداشت و ... یهودی داریم که دارند کارشان را می کنند و مشکلی هم ندارند. آنها در مشاغل آزاد هم فعالیت می‌کنند.

 همان‌طور که می‌دانید کلیمیان ایران در دوران مبارزه با رژیم شاه نیز فعالیت چشم‌گیری داشتند و این بیمارستان (بیمارستان دکتر سپیر) هم نقش مهمی در درمان مجروحان در دوران انقلاب داشت. به شکلی که در مقطعی برخی از انقلابیون در این بیمارستان بستری بودند و ساواک قصد بازداشت شان را داشت اما مسئولان وقت بیمارستان این اجازه را ندادند و با هماهنگی با دفتر آقای طالقانی این مجروحان را از درب دوم بیمارستان فراری دادند تا دست رژیم شاه نیفتند.

در دوران دفاع مقدس هم یهودیان 15 شهید داشته اند. ما دفاع از کشور را ما جزو وظایف شهروندی می‌دانیم. ما در این بیمارستان حتی اعلام آمادگی کرده‌ایم مجروحان فلسطینی را پذیرش و درمان کنیم.

در ایران چند کنیسه داریم؟

50 کنیسه فعال داریم.

غیر فعال چطور؟

تا صد تا هم شاید باشد.

تعداد مدرسه های یهودی چند تاست؟

5 مدرسه یهودی در تهران داریم. در شیراز هم 5 مدرسه دینی داریم. یعنی دانش آموزان کلیمی در مدارس عادی تحصیل می‌کنند اما درس دینی را به جای تحصیل در مدرسه، روزهای جمعه در کنیسه (عبادت‌گاه یهودیان) حاضر می‌شوند و این درس را آنجا آموزش می‌بینند.


کلیمیان شنبه‌ها سر کار نمی‌روند؟

مرخصی می‌گیرند؛ البته قانون رها کردن کسب و کار در روز شنبه برای مشاغلی که با سلامت انسان و جان افراد سر و کار دارد مثل پزشکان الزام ندارد.

یهودیان هم ذبح شرعی دارند؟ یعنی در غذاخوردن محدودیت‌هایی هست؟

در مورد غذاهای دریایی و سبزیجات مشکلی نیست فقط درمورد غذاهای گوشتی باید ذبح شرعی رعایت شود یعنی ذبح تحت نظر مسوول فقهی و به شیوه‌ای که حضرت موسی فرمان داده، باشد که البته کار راحتی نیست و برای این کار سه سال فرد باید آموزش ببیند.

رستوران مخصوص کلیمیان هم دارید؟

در تهران 5 رستوران "کاشر" (حلال) داریم که غذا را طبق شریعت یهود پخت می‌کنند، قصابی یهودی هم داریم.

از ایرانیان مقیم اسرائیل اطلاعی دارید که چند نفرند؟

کلیمیان ایران ارتباطی با اسرائیل ندارند چون در ایران زندگی بدون مشکلی دارند. صهیونیست‌ها در زمینه جذب یهودیان و انتقال آنها به اسرائیل در جاهایی موفق بوده‌اند که بر یهودیان فشار بوده است و به همین دلیل در ایران موفقیتی نداشته‌اند چون فشاری بر جامعه یهودی نیست ما معتقدیم که یهودی بودن در تعارض با ملیت نیست.

ایرانیان زیادی در اسرائیل نیستند و با وجود تشویق‌هایی که اسرائیلی‌ها در یک دوره داشتند اما اصلا استقبال نشد در حالی‌که وعده پرداخت 25 هزار دلار به هر فرد یهودی ایرانی که به اسرائیل سفر کند وجود داشت. علت عدم استقبال از این پیشنهاد هم این بود که در ایران هیچ‌گاه یهود‌ستیزی نداشته‌ایم و ایرانیان یهودی اگر هم از ایران رفته باشند به آمریکا و انگلیس رفته‌اند و مرتب هم به ایران رفت و آمد دارند.

به عنوان مثال در سفری که به همراه رئیس جمهوری ایران به نیویورک رفتم زن و شوهر یهودی ایرانی‌تباری را دیدم که هر دو دکترای حقوق داشتند و اعلام آمادگی کردند که در هر دعوای حقوقی برای پی‌گیری حقوق و منافع ایران در آمریکا باشد حاضرند به صورت رایگان پرونده‌ها را پی‌گیری کنند و یا فرد دیگری متخصص سرطان شناسی بود آمادگی داشت دانش خود را در اختیار ایران قرار دهد.

آیا شما به زبان عبری هم می دانید؟

بله اما زبان عبری هم مثل زبان عربی در حوزه دعا و مکالمه تفاوت دارد. مثلا شما به عربی نماز می‌خوانید اما الزاما عربی هم نمی‌توانید صحبت کنید. ما هم زبان عبری توراتی داریم که با عبری اسرائیلی متفاوت است. البته زبان فارسی و عبری ایرانی اشتراکاتی هم دارند به عنوان مثال واژه ای بود که فکر می کردم یک غذای یهودی است اما در دیوان یک شاعر شیرازی درباره آن خواندم. و یا اینکه رسم عیدی دادن و سبزه کاشتن را یهودی های ایران هم در عید "پسح" دارند که تقریبا همزمان با نوروز است.

یهودیان ایران روزنامه هم داشته اند که قدیمی ترین روزنامه نامش شالوم (سلام) بوده و سه شماره چاپ شده است.


عبادات شما چگونه است؟

ما مثل مسلمانان نماز داریم که به زبان عبری است و در صبح و ظهر و عصر و شب می‌خوانیم. مثلا نماز صبح ما با تعقیباتش دو ساعت طول می کشد. البته بدون تعقیبات ده دقیقه حدودا زمان می برد. من در حد انجام فرایض دینی ام عبری بلدم.

بالاترین مقام دینی یهود در ایران کیست؟

خاخام گلستانی.

نظرتان درباره وضعیت آزادی ادیان در ایران؟

ایران از همه کشورهای خاورمیانه بالاتر است و ما مشکلی در این رابطه نداشته ایم و ایران تنها کشوری است که در منطقه هویت ملی دارد بعد از ایران هم شاید مصر را بتوان نام برد.

حجاب زنان در دین یهود چگونه است؟

حجاب در دین ما برای زنان متاهل و مجرد فرق دارد برای زنان مجرد قوزک پا و پا باید پوشیده باشد اما زن متاهل موی سرش هم باید پوشیده باشد.


شما در یکی از سفرهای محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت به نیویورک، در هیات همراه وی بودید نظرتان درباره ماجرای هلوکاست که ایشان مطرح کرد چیست؟

هم با آقای احمدی نژاد نیویورک رفته ام هم با آقای روحانی. در زمان دولت قبل همان موقع به ایشان (احمدی نژاد) هم گفتم که مطرح کردن این موضوع وجهی نداشت.

فکر می کنید پیروزی نتانیاهو در اسرائیل با موضوع طرح هولوکاست مرتبط بود؟

بی ربط هم نبود. چون سوء استفاده افراطی‌ها را به دنبال داشت و بهانه خوبی به دست تندروها داد و بخشی از موفقیت تندروها ممکن است به آن خاطر باشد. معتقدم طرح آن مسئله نه کمکی به ما کرد نه به مردم فلسطین؛ غیر از اینکه در چند قهوه خانه در آفریقا برای ما کف زدند چیزی عاید ما نشد.

مظلومیت مردم فلسطین به تنهایی آن‌قدر بزرگ است که نیازی نباشد موضوع دیگری را زیر سئوال برد. هولوکاست به عنوان یک واقعیت تاریخی بوده است و عده زیادی قربانی فاشیسم شدند و انکار آن در جهت منافع ملی ما نبود.  البته ازسخنان آقای احمدی نژاد هم انکار برداشت نمی شد بلکه  از آن حرف ها سوءاستفاده کردند،. ایشان فقط بررسی آن واقعه و مطالعه درباره آن را مطرح کرد اما همین مطالعه و بررسی نباید از طرف مراجع رسمی مطرح می شد چون باعث سوءاستفاده افراطی ها در اسرائیل شد.

 البته ما یهودیان با ظلم هایی که به مردم فلسطین می‌شود مخالفیم و با فلسطینی‌ها ابراز هم‌دردی می‌کنیم و معتقدیم قربانی یک جنایت بودن مجوزی برای انجام جنایت دیگری نیست. در کل معتقدم اگر در دنیا با نسل‌کُشی ارامنه برخورد جدی می‌شد موضوع هولوکاست اتفاق نمی‌افتاد چون تاریخ به شکل بی‌رحمانه ای در باره جنایت قضاوت می‌کند.

امسال هم نیویورک می روید؟

هنوز معلوم نیست.

در این سفرها معمولا چه برنامه هایی دارید؟

این سفرها فرصتی است تا ما به عنوان نمایندگان اقلیت های دینی در چارچوب دیپلماسی عمومی منافع ملی کشور را پی‌گیری کنیم البته من شخصا در پاسخ به کسانی که می‌گویند گزینه نظامی علیه ایران روی میز است می‌گویم که گزینه دفاع هم از طرف ما روی میز است و شخصا حاضرم برای دفاع از کشور حق هر کسی را که علیه ایران اقدامی بکند کف دستش بگذارم. اگر راه حل نظامی مطرح باشد ما هم با اسلحه کنار میز می‌نشینیم.

نتانیاهو اخیرا اظهاراتی علیه ایران داشته. نظرتان در این باره چیست؟

پاسخ من به نتانیاهو این است که از سرنوشت صدام عبرت بگیرد و آن را چند بار مطالعه کند. کسی که با عنوان سردار قادسیه به ایران حمله کرد در شرایط سال 58 که ایران تازه انقلاب کرده بود با شرایطی مواجه شد که از شکر خوردن خود پشیمان شود.


در دولت جدید مسئولیتی تحت عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقلیت ها ایجاد شده. این اقدام چه تاثیری در میان اقلیت ها داشته است؟

این حرکت در  مجموع مثبت است و حضور یک نفر به این عنوان نویدبخش اتفاقات مثبت خواهد بود.

و تبریک دکتر ظریف در توئیتر به مناسبت عید یهودیان در اوایل کارشان بی سابقه بود؟

البته قبلا هم مقامات دیگر تبریک می‌گفتند حتی دفتر رئیس جمهور اما این اولین بار بود که علنی تبریک گفته شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین