|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۶۰۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶
وزیر خارجه انگلیس گفت: انگلیس هنوز با ایران درباره آینده بشار اسد اختلاف های اساسی دارد.
به نقل از دیلی تلگراف، فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس روز دوشنبه تاکید کرد: انگلیس هنوز با ایران بویژه درباره آینده بشار اسد، رئیس جمهور سوریه اختلاف های اساسی دارد.
دیلی تلگراف در این خصوص نوشت: در عین حال هاموند روز دوشنبه پس از دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفت: ایران اکنون به طور کامل در باره دیپلماسی در قبال سوریه تعامل می کند.
هاموند افزود: ما این فرصت را داریم تا ایران نیز در بحث سوریه با ما تعامل کند و بنابراین این بحث واقع بینانه تر می شود. بنابراین من فکر می کنم فاز تازه ای بوجود آمده است. نمی گویم این وضع موجب می شود راه حل هایی فوری بوجود بیاید.
وزیر امور خارجه انگلیس افزود: در حقیقت مراحل اولیه این فاز موجب تاکید بر عمق اختلاف بین ما از یک طرف و ایرانی ها و روسها از طرف دیگر می شود. اما اگر مذاکره نشود، نمی توانیم پیشرفت کنیم. ما دست کم در حال گفتگو هستیم. غربی ها، روسیه و ایران را در رویکرد خود در خصوص سوریه حذف می کردند زیرا مسکو و تهران از حامیان اسد بودند.
هاموند افزود: رویکرد قبلی غرب در قبال سوریه، بیهوده بوده است.
وی تصریح کرد: ما تاکنون در غرب در حال گفتگو میان خودمان بودیم بدون اینکه مهم ترین و بانفوذترین بازیگران در سوریه یعنی ایران و روسیه حضور داشته باشند. این وضع ممکن است برای ما بسیار لذت بخش باشد، ولی ما را به راه حل نمی رساند.
هاموند خاطر نشان کرد: گفتن اینکه ایران چه درجه ای از انعطاف را نشان خواهد داد دشوار است، ولی این کشور تصمیم روحانی را مبنی بر بهبود روابط با انگلیس نشانه ای از این می داند که انعطاف پذیری ممکن است.
هاموند اشاره کرد خصومت دیرینه ایران در قبال انگلیس تلطیف شده است و گفت: من همچنین متوجه تغییر در رویکرد، لحن و سخنان در مورد انگلیس شدم. مقامات ایران، انگلیس را بخشی از اروپا و کشوری تلقی می کردند که تعامل با آن منطقی است. حس کمتری از انگلیس استعماری با میراث دخالت آن در ایران وجود داشت. من معتقدم بسیاری از مردم در انگلیس و غرب دیدگاه کشوری بسیار دین سالار و جامعه ای به شدت مذهبی و تاثیر گرفته از ایدئولوژی را در مورد ایران خواهند داشت. آنچه من مشاهده کرده ام کشوری کاملا عادی، پر جنب و جوش، در حال شکوفایی و طبقه ای متوسط که آشکارا پتانسیل زیادی دارد بوده است.
وی تاکید کرد: تصور نمی کنم مردم بواسطه مقامات ایران مرعوب شده باشند. بنابراین مردم ایران بسیار پر جنب و جوش تر، پویاتر و متنوع تر از آنچه من انتظار داشتم هستند. پیامی که من از مخاطبان خود دارم این است که آنها خواستار اجرای توافق هسته ای و لغو تحریم ها به عنوان فرصتی هستند تا فصلی تازه گشوده شود. این به معنای این نیست که می توان تاریخ را از بین برد بویژه تاریخ دشواری که بین ایران و انگلیس وجود داشته است . اما این وضع به معنای آن است که ما می توانیم خطی را ترسیم و بر اساس آن حرکت کنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین