|
|
امروز: جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۶۰۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۲
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: عصر سلطه غرب بر جهان که صدها سال به طول انجامید به سر آمده و پایان یافته است.
لاوروف روز دوشنبه در همایش سیاسی جوانان روسی با عنوان « عرصه اندیشه» در کلیزما در غرب مسکو برگزار شد، گفت: در شرایط کنونی سلطه غرب با تضادهای واقعی و پیدایش مراکز جدید قدرت در منطقه آسیا و اقیانوس آرام مواجه شده است.
وی از اینکه غرب در صدد است بخشی از منافع سیاسی خارجی خود را با ترویج یا تحمیل ارزش های مورد نظر خود به کشورهای دیگر تامین کند، انتقاد کرد.
وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: امروز شاهد تلاش غرب برای حفظ سلطه خود در عرصه بین المللی از راه های غیرمعمول از جمله اعمال فشار بر کشورهای دیگر، استفاده از تحریم ها و بکارگیری نیروی نظامی هستیم که با نقض معیارهای قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل انجام می گیرد که این اقدامات موجب بروز هرج و مرج در عرصه بین المللی و مناسبات بین کشورها می شود.
لاوروف ادامه داد: تلاش های غرب برای حفظ سلطه خود، برخی کشورها را به مناطق در حال رشد و فعالیت گروه های تروریستی تبدیل می کند.
رییس دستگاه دیپلماسی روسیه در این رابطه به حملات کشورهای غربی به عراق و لیبی اشاره و اظهار کرد: اقدامات غرب در افغانستان به حمایت از طالبان منجر شد که قصد انتقام گیری از شوروی قبل از فرو پاشی را داشت و در این رابطه غرب پیدایش گروه تروریستی القاعده را نادیده گرفت.
لاوروف ادامه داد: در زمان حاضر هم تلاش می کنند همین اقدامات را در مورد سوریه انجام دهند و بر اثر این اعمال غرب در بخش هایی از عراق و سوریه داعش اعلام سلطه کرده است.
وی همچنین گفت: تروریسم هر بار ظاهر خود را تغییر می دهد، اما با هر تغییر وحشتناک تر می شود. این مساله ما را متقاعد می کند که باید با تروریسم بدون هر گونه معیارهای دوگانه مبارزه کرد و نباید از آن برای اهداف خود استفاده کرد.
لاوروف افزود: نخست این گونه رفتار غیراخلاقی و دوم این که کنترل تروریست ها محال و ناممکن است. تضاد واقعی میان پیشبرد دمکراسی به شیوه غربی و در عین حال خودداری کشورهای غربی از بحث واقعی در مورد برقراری دمکراسی در مناسبات بین المللی وجود دارد.
لاوروف در ادامه سخنان خود مدعی افزایش محبوبیت ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در سطح بین المللی شد و گفت: هنگامی که نظرسنجی های عمومی برگزار و با مردم در کشورهای دیگر گفت وگو می شود، افزایش محبوبیت پوتین در خارج محرز می شود. این امر به دلیل احترام به سیاستمداران مستقل و تمایل آنها برای رعایت معیارهای قوانین بین المللی و احترام و پایبندی به توافق هایی است که به دست می آورند.
وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: روسیه در حالی که برای گفت و گوهای سازنده و برابر با آمریکا و اتحادیه اروپا آماده است، قصد ندارد از سیاست های خارجی و داخلی مستقل خود صرف نظر کند.
وی افزود: اگر شرکای غربی با روسیه روابط یکسان برقرار می کردند و به منافع آن توجه می کردند رویارویی کنونی در رابطه با پیشروی ناتو به سوی مرزهای روسیه به وجود نمی آمد و بحران اوکراین بروز نمی کرد.
لاوروف خاطرنشان کرد: بحران اوکراین به دلیل خودداری غرب از همکاری با روسیه در مورد ساختار امنیتی منطقه اروپا و ایجاد ساختار واحد امنیتی در این قاره به وجود آمد. این یک مساله حاد است و بقیه مسایل از جمله تراژدی اوکراین از ان منشاء گرفته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین