کد خبر: ۶۰۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳
با تداوم خودسوزی های تالاب پریشان که طی دو روز گذشته دامنه آن فراگیر شده ، ماموران یگان حفاظت محیط زیست ، مردم محلی و تشکل های زیست محیطی در این مدت توانسته اند با غرقابی کردن بخشهایی از تالاب از ارتفاع ستون های دود و غبار و چنر آلودگی منطقه قدری بکاهند .
از روابط عمومی محیط زیست فارس ، حمزه ولوی مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس روز دوشنبه اعلام کرد : 18 ساعت تلاش بی وقفه کارشناسان محیط زیست و محیط بانان برای مهار خودسوزی تالاب پریشان گذشته است و همچنان دود و آلودگی هوا بر اثر تداوم خودسوزی ها از زمین به هوا بر می خیزد.
وی ادامه داد : سه تا پنج هکتار از نی زارهای تالاب پریشان دچار خودسوزی زیر سطحی شده اند و به دلیل غیر قابل دسترس بودن محل خودسوزی در تالاب و عدم امکان عبور انسان و خودرو به محل خودسوزی، در 18ساعت گذشته کارشناسان محیط زیست با همکاری جوامع محلی و فرمانداری کازرون با لوله کشی آب از چاههای کشاورزی اطراف تالاب به محل خودسوزی، اقدام به خاموش نمودن این خودسوزی زیر سطحی نموده اند.
به گفته وی صبح امروز نیز یک خط لوله آب جدید از چاههای اطراف تالاب به سیستم امداد جهت خاموش کردن خودسوزی زیر سطحی در این تالاب افزوده شده است .
ولوی تاکید کرد : با توجه به امکان فرو رفتن افراد و نیروها در گل و لای و گرمای زمین ، توصیه شده ماموران یگان حفاظت محیط زیست ، تخته هایی پهن به پای خود ببندند تا از فرو رفتن در تالاب جلوگیری شود و امکان انتقال لوله های امداد رسانی را داشته باشند.
وی تصریح کرد با غرقابی شدن بخش هایی از این منطقه توسط لوله کشی آب ، دود حاصل از سوخت نیزارها در منطقه کنترل شده و کاهش یافته است.
به گفته ولوی این خودسوزی صرفا به دلیل ایجاد گرما در زمین و خروج دود از شکافهای زمین بوده و حالت شعله ور ندارد ، و گاه در مواردی معدود که در معرض جریان هوا قرار می گیرد ،آتش سوزی در سطح بسیار محدود سطحی قابل مشاهده است .
سیاوش محمدی مدیر اداره محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان فارس نیز با اشاره به پدیده خود سوزی تالاب پریشان گفت: تالاب پریشان یکی از مناطق حفاظت شده استان و ثبت شده در کنوانسیون رامسر می باشد ، برخی از افراد میزان خود سوزی اخیر تالاب را 300 هکتار عنوان کرده اند در حالیکه کل نیزارهای تالاب پریشان مساحتی در حدود 60 هکتار می باشد و تنها سه تا پنج هکتار از این نی زارها دچارخودسوزی شده اند.
وی همچنین گفت:از طرفی در سالیان متمادی بر اثر جمع شدن بقایای گیاهی در کف تالاب موجب تشکیل خاک پیت در منطقه شده و خشک شدن پیت لندها محیط مناسبی را برای توسعه خودسوزی آتش در کف تالابها فراهم می نماید .
اخیرا اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس با همکاری استانداری فارس و تعدادی از اساتید دانشگاه شیراز در حال تدوین طرح جامع احیای تالابهای استان فارس می باشد که در این طرح تعیین حقابه زیست محیطی تالابها و وظایف کلیه دستگاههای مرتبط به تفصیل مشخص شده است.
تالاب و دریاچه پریشان در فاصله 175 کیلومتری جنوب غرب شیراز دراستان فارس و در شهرستان کازرون قرار دارد .
این دریاچه که در سالهای پر باران محل زیست انواع پرندگان مهاجر است در سالهای گذشته به علت تداوم خشکسالی ها و برداشت های بی رویه چاههای کشاورزی اطراف آن خشک شده است .
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین