کد خبر: ۵۹۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
«مداحان سياسي» مي‌خواهند براي انتخابات مجلس دهم ليست انتخاباتي بدهند. اين نيت و اراده را مي‌شود از جديد‌ترين اظهارنظر سعيد حداديان، شاگرد حاج منصور ارضي و از مداحان مشهور كشور برداشت كرد.
مداحان سياسي طي ١٨ سال گذشته رشد تشكيلاتي داشته‌اند. هر چند آنها داراي تشكل‌هايي به نام خانه مداحان و سازمان بسيج مداحان هستند اما به نظر مي‌آيد كه رهبران و چهره‌هاي شاخص آنها مي‌خواهند در فضاي سياسي كشور نقشي جديد و جدي داشته باشند.

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت؛

«مداحان سياسي» مي‌خواهند براي انتخابات مجلس دهم ليست انتخاباتي بدهند. اين نيت و اراده را مي‌شود از جديد‌ترين اظهارنظر سعيد حداديان، شاگرد حاج منصور ارضي و از مداحان مشهور كشور برداشت كرد. سعيد حداديان گفته است: «خبرهاي خوبي از وحدت اصولگرايان به گوش مي‌رسد اما در نهايت اگر آقايان به وحدت نرسند مداحان ليست جداگانه‌اي خواهند داد.» مجتبي توانگر، عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران در گفت‌وگويي با سايت اصولگراي جهان‌نيوز ناقل اظهارات اين مداح مشهور بوده است. به گفته مجتبي توانگر، سعيد حداديان نسبت به تحركات اخير اصلاح‌طلبان براي انتخابات هشدار داده و تاكيد كرده كه اگر اصولگرايان بخواهند در انتخابات آتي همچون سال ۹۲ عمل كنند، قطعا شكست خواهند خورد. اين مداح معروف كه در يكي از ليالي ماه رمضان در ميان مداحي خطاب به حسن روحاني گفته بود «تو دلت براي مردم سوخته؟ شنا و جت‌اسكي‌ات را برو!» در اين اظهارنظرخود از تك‌روي برخي طيف‌هاي اصولگرا در دوره‌هاي گذشته انتقاد كرده و از آنها درخواست كرده براي وحدت حداكثري ميان همه طيف‌هاي اصولگرا از مواضع خود كوتاه بيايند. او با بيان اينكه اصولگرايان بايد همه توان خود را براي ائتلاف و انسجام وحدت جريان اصولگرايي در انتخابات آينده بگذارند، تاكيد كرده كه با وحدت اصولگرايان هرگز اجازه نخواهيم داد مجلسي همچون مجلس ششم شكل بگيرد. اظهارات سياسي اين مداح مشهور و به‌ويژه خبر تنظيم «ليست جداگانه» مداحان براي انتخابات، جداي از آنكه حال و روز اردوگاه اصولگرايان و شكاف‌هاي موجود ميان گروه‌هاي سياسي راستگرايان سياسي ايران را به شكلي ديگر به نمايش گذاشته اما زير پوست آن مي‌شود عمق نگراني‌هاي «مداحان سياسي» و «ماموريت جديدي» كه به آنها واگذار شده را مشاهده كرد.

مداحان سياسي و دولت اصلاحات

هر چند گفتار سياسي مداحان و بيان جملاتي توهين‌آميز مسبوق به سابقه است و ريشه آن به پيش از انتخابات دوم خرداد ٧٦ باز مي‌گردد.

اما خبر ليست انتخاباتي مداحان توسط يك مداح مشهور حاكي از آن است كه «مداحان سياسي» از موقعيت خود در ميان جريان‌هاي سياسي اصولگرا رضايت ندارند و مي‌خواهند در مديريت سياسي اصولگرايان نقش‌آفرين شوند؛ نقشي كه شايد در پس آن بشود تاسيس حزب مداحان را هم محتمل دانست. «مداحان سياسي» همواره بازيگران ميداني جناح راست به شمار مي‌روند كه محل فعاليت آنها مساجد، حسينيه‌ها، تكايا و هيات‌ها است. بر اساس آخرين آمار رسمي اعلام شده بيش از ٩١هزار هيات مذهبي و ٧٢ هزار مسجد در كشور فعاليت مذهبي دارند. در ميان كثرت فعاليت مساجد و هيات‌هاي مذهبي اما «هيات رزمندگان اسلام» كه در دهه ٧٠ با ميدان‌داري سردار علي اكبر مداحي تاسيس شد بي‌شك سياسي‌ترين هيات مذهبي ايران به شمار مي‌رود كه از همان سال‌ها با دعوت از مداحاني همچون منصور ارضي، حسين سازور و سعيد حداديان بستر جديدي را براي اظهارنظر سياسي مداحان مذهبي فراهم آورد. اگر روزگاري مداحاني همچون صادق آهنگران و غلامرضا كويتي‌پور در دوران دفاع مقدس نقشي تشجيعي، دفاعي و جنگي را ايفا مي‌كردند و به دريافت القاب و صفاتي همچون «بلبل خميني» افتخار مي‌كردند اما هيات رزمندگان اسلام و انصار حزب‌الله در دهه ٧٠ و در مقام عصاي دست محافظه‌كاران سرآغاز شكل‌گيري جريان مداحان سياسي شد. مداحان سياسي اگر امروز به گفته سعيد حداديان درصورت عدم وحدت اصولگرايان ليست انتخاباتي جداگانه خواهند داد اما اين اتفاق محتمل، ريشه‌اي دارد كه به ١٨ سال پيش باز مي‌گردد. ١٨سال پيش و در نخستين سال فعاليت دولت اصلاحات كه محافظه‌كاران رقابت انتخاباتي را به اصلاح‌طلبان واگذار كرده بودند جداي از فراخواندن نيرو‌هاي سياسي خود مداحان را هم فراخواندند تا بسيج كاملي براي مقابله با دولت اصلاحات و بازگشت به قدرت فراهم شود. از همين جا بود كه مداحان سياسي با محوريت هيات رزمندگان اسلام فعاليت سازمان يافته و تشكيلاتي خود را عليه دولت اصلاحات، رييس دولت و آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني آغاز كردند. مراسم مذهبي‌اي نبود كه برگزار شود و اين مداحان جملاتي سياسي را در ضديت با اصلاح‌طلبان بر زبان نياورند. مداحان سياسي به هر منبري رسيدند در لابه‌لاي ذكر مصيبت گفتن‌هاي‌شان براي اهل بيت، همان جايي كه مستمع آمده بود تا روح و روحيه‌اش را پالايش كند به تخريب دولت اصلاحات و چهرهايي همچون اكبر هاشمي‌رفسنجاني پرداختند. برخي علما نسبت به ورود مداحان به گود سياست لب به اعتراض گشودند اما محافظه‌كاران و راستگرايان جوان، آشكارا و پنهان از اين رفتار تمجيد كردند تا مداحان سياسي بدانند كه مديران سياسي جريان راست از آنها حمايت مي‌كند. تقابل و تجادل مداحان سياسي با اصلاح‌طلبان تا پايان دولت اصلاحات ادامه يافت.

مداحان و حمايت از احمدي‌نژاد

آنها با بهره‌گيري از حمايت جناح راست و ديگر نهادها و امكاناتي كه در اختيارشان قرار گرفت رو به تشكيل جلسات مداوم هفتگي و هماهنگي برنامه‌ها آوردند و تبديل به حزب نامريي شدند. تشكيلات مداحان سياسي هرچند در ظاهر مذهبي بود اما كاركردي سياسي داشت. محافظه‌كاران و اصولگرايان جوان هم با مشاهده قدرت تاثيرگذاري مداحان سياسي در هيات‌ها و مساجد موقعيت را براي پيشبرد اهداف خود دراجتماعات مذهبي كشور مناسب ديد. مجموعه اين اتفاقات قدرتي را به مداحان سياسي داد تا در انتخابات رياست‌جمهوري نقش‌آفريني كنند، جايي كه در هياهوي اشتباهات استراتژيك اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري ٨٤ در معرفي چند كانديداي انتخاباتي، آنها رسما تبديل به لجستيك سياسي محمود احمدي‌نژاد شده و در مراسم‌هاي مذهبي تبليغ براي محمود احمدي‌نژاد را در دستور كار خود قرار دادند. همين حمايت مداحان سياسي از احمدي‌نژاد بود كه باعث شد تا او ناگهاني راهي مسجد ارك شود و به ديدار منصور ارضي برود.

ديدار احمدي‌نژاد با مداحان سياسي مشهور در مسجد ارك نشانه آن بود كه او حساب ويژه‌اي روي مداحان سياسي باز كرده است؛ ديداري كه چند بار ديگر در مسجد ارك تكرار شد تا مشخص شود محمود احمدي‌نژاد كه خود را وابسته هيچ حزبي نمي‌دانست چه علاقه‌اي به حزب نامريي مداحان دارد.

انتخابات ٨٤ و حمله به هاشمي، اصلاح‌طلبان و قاليباف

انتخابات ٨٤ هم اين قصه تكرار شد. جايي كه بازهم مداحان سياسي حمله به هاشمي و اصلاح‌طلبان را در صدر اظهارات سياسي خود قرار دادند. اما در اين ميان اتفاق جالب ديگري هم رخ داد. حاج منصور ارضي پس از حرف‌هاي تند و تيزي كه درباره هاشمي‌رفسنجاني در ميانه روضه‌خواني خود داشت، محمد باقر قاليباف ديگر رقيب انتخاباتي احمدي‌نژاد را هدف گرفت و او را به عمر بن سعد تشبيه كرد. حاج منصور كه در دور دوم سفرهاي استاني رييس‌جمهور را همراهي مي‌كرد در دعاي روز عرفه در حسينيه صنف لباس فروشان با اشاره به واقعه كربلا گفت:«به عمر بن سعد گفتند با قتل امام حسين (ع) به ملك ري نمي‌رسي كه با تمسخر پاسخ داده بود اگر به گندمش نرسم به جوي طويله‌اش كه خواهم رسيد. برخي ابن سعدهاي دوران ما هم اينگونه‌اند و اگر به گندم رياست‌جمهوري نرسيدند به جوي شهرداري كه رسيده‌اند و اين براي‌شان كافي است.» ارضي در ادامه با اشاره به شهرداري تهران گفت: «فكر مي‌كنند از كارهايشان بي‌خبريم و نمي‌دانيم در حال جمع‌آوري ميليوني پول هستند تا در موقع مناسب خرجش كنند.» او تاكيد كرد: «مداح كه نبايد فقط مداحي كند. من هم مي‌خواهم حرف‌هاي خودم را درباره مسائل روز بيان كنم. » از سوي ديگر محمود كريمي يكي ديگر از مداحان مشهور كشور هم در گفت‌وگويي با هفته‌نامه اصولگراي مثلث گفت كه «وقتي همه سياسي هستند، چرا مداح سياسي نباشد؟ من كه بلندگو دارم و با جوان‌ها ارتباط دارم، سياسي نباشم؟ من كه يكي از مستمعينم شهيد احمدي روشن بود، نبايد سياسي باشم؟ هيات يعني اين، نه قيمه و قمه!»

پايان رفاقت با احمدي‌نژاد، نقش‌آفريني در پروژه بصيرت

رابطه حزب مداحان با احمدي‌نژاد پس از ٨٨ يك سالي بيشتر طول نكشيد. حمايت‌هاي احمدي‌نژاد از مشايي آب سردي بود بر پيكره رفاقت احمدي‌نژاد با آنها. حوادث ٨٨ باعث شد تا بازهم از مداحان خواسته شود وارد فضاي سياسي كشور شوند. مركز رسيدگي به امور مساجد طي بخشنامه‌اي خطاب به مداحان از آنها درخواست كرد تا «ابعاد فتنه ٨٨ و جنگ نرم» را تبيين كنند. از سوي ديگربا نزديك شدن به ماه محرم، آيت‌الله احمد خاتمي، امام جمعه موقت تهران از مداحان خواست تا در مراسم و عزاداري‌هاي اين ماه «جريان فتنه را تحليل كنند».

سيد احمد خاتمي دراين اظهارات كه در همايش مداحان بسيجي عنوان كرد، گفته بود: «ويژگي مداحان مورد تاييد اهل‌بيت هدف‌دار بودن آنهاست چراكه ما دوگونه خطيب و مداح داريم؛ يكي مداح و خطيب حرفه‌اي كه هر جور شد مجلس را گرم مي‌كند اما يك خطيب و مداح متعهد داريم كه وقتي پشت تريبون مي‌آيد احساس وظيفه سنگين بر دوش مي‌كند كه خروجي آن بر دين، اخلاق و بصيرت سياسي مردم مي‌افزايد بايد به اين توجه كنيم. »امام جمعه موقت با اشاره به عملكرد يكسال گذشته مداحان افزود: « به شكر خدا اكثريت مداحان در عرصه مقابله با فتنه خوش درخشيدند و اشعار خوب خواندند و دنبال اشعار هدف‌دار و بصيرت‌زا بودند. اين راه را بايد دنبال كنيم. »از سوي ديگر عزت‌الله ضرغامي، رييس وقت سازمان صدا و سيما در همايشي با نام «پير غلامان» مداحان را رسانه‌هاي با تاثير‌گذاري طولاني خواند و تصريح كرد: «جواب من به كساني كه كنايه مي‌زنند مداحان نبايد وارد مسائل سياسي شوند كه اگر مداحي با منشأ يك گروه، محفل و جناح‌بندي سياسي خاصي وارد عرصه مسائل سياسي شود كه مردود است اما سياستي كه معناي بصيرت، آگاه كردن و روشن‌كردن مردم به ويژه نسل جديد باشد از جمله وظايف مداحان است.»


مداحان و دولت روحاني

انتخابات رياست‌جمهوري سال ٩٢ كه رسيد اما مداحان روزه سكوت گرفتند و كمتر سخن گفتند. هرچند در جريان انتخابات رياست‌جمهوري برخي مداحان در صف حاميان «سعيد جليلي» قرار گرفتند و مداحي مشهوري هم در دوران انتخابات منتشر شد كه شعري در مدح «سعيد جليلي» مي‌خواندند و حاضران با آن همراهي مي‌كردند. همين بود كه پس از اندكي سكوت تيغ تيز خود را از نيام بركشيدند و حسن روحاني را مورد عتاب كلامي خود قرار دادند. اين نقش را سعيد حداديان بر عهده گرفت. او در دومين شب مراسم مناجات‌خواني ماه مبارك رمضان در مهديه امام حسن مجتبي با استمساك به مراسم تشييع پيكر شهداي غواص به هاشمي و روحاني حمله كرد و گفت: «من چند تا حرف با جناب آقاي هاشمي دارم. يكي اينكه: در كربلاي چهار فرمانده چه كسي بود؟ خودت بودي! سال ٦٥ شما فرمانده بودي. اگر واقعا دلت براي اين مردم مي‌سوزد سه چهار تا سوال من را جواب بده!» اين مداح مشهور در ادامه حرف‌هاي سياسي خود به سخنان اخير حسن روحاني در مورد وضع معيشتي مردم اظهار داشت: «آن آقا مي‌گويد بعضي‌ها از جيب مردم خبر ندارند! تو دلت واقعا براي مردم سوخته؟ شما كجا مي‌نشيني؟ زندگي‌ات چطور است؟ استخر را نفر قبلي خراب كرد شما دوباره ساختيد. مي‌گويند رييس‌جمهور بايد گلف‌بازي كند و به استخر برود. شما برويد شناي‌تان را بكنيد و جت اسكي‌تان را برويد. اين حرف‌ها كه در مورد جيب مردم مي‌زنيد از شما خنده‌دار است.» همين اظهارات كافي بود تا مسيج مهاجري، مديرمسوول روزنامه جمهوري اسلامي در مراسم افطاري شيخ علي‌اكبر ناطق‌نوري از آنچه از تريبون‌هاي مداحي شنيده شده، انتقاد و ابراز خطر كند. مهاجري در اين سخنان تاكيد كرد: «كشور ما جمهوري اسلامي است و نه جمهوري مداحان.» مهاجري با اشاره به توهين به مسوولان در مراسم تشييع شهداي غواص گفت: هرچيزي بايد جاي خود باشد و اگر قرار باشد سياست، فرهنگ، عمران و تصميم‌گيري‌ها، دست يك گروه باشد كه كاري درست نمي‌شود. بايد طرحي نو دراندازيم و اين طرح نو، افزايش جاذبه و كاهش دافعه است. مهاجري سوالي مطرح كرد كه هنوز كسي پاسخي براي آن پيدا نكرده است: «مگر ايران، جمهوري مداح‌هاست كه آنها براي نظام تعيين‌تكليف كنند؟ ما براي اين رفتارها شرمنده هستيم.»

حزب مداحان

مداحان سياسي طي ١٨ سال گذشته رشد تشكيلاتي داشته‌اند. هر چند آنها داراي تشكل‌هايي به نام خانه مداحان و سازمان بسيج مداحان هستند اما به نظر مي‌آيد كه رهبران و چهره‌هاي شاخص آنها مي‌خواهند در فضاي سياسي كشور نقشي جديد و جدي داشته باشند. آنها كه بارها تلاش احمدي‌نژاد براي ديدار با منصور ارضي مشهورترين مداح سياسي كشور را ديده بودند اين‌بار با بررسي موقعيت و امكانات خود به اين نتيجه رسيدند كه مي‌توانند بي‌توجه به كارويژه‌هاي كارفرماي سياسي خود در بزنگاه‌هاي سياسي وارد ميدان سياست شوند و به جاي آنكه مجري برخي سياست‌ها در نهان باشند، خود از اين پس به‌طور مستقل عامل سياست‌ورزي باشند. همين است كه اگر تا ديروز كاركردي سلبي داشتند و تنها اصلاح‌طلبان، هاشمي، ناطق و ديگر بزرگان را مورد عتاب خود قرار مي‌دادند اين روزها براي خود در انديشه كاركردي ايجابي‌اند. همين است كه ديگر حرف‌شنوي مطلقي از مديران جريان اصولگرا ندارند و آنها را تهديد مي‌كنند كه اگر به وحدت نرسند نبايد از فهرست انتخاباتي و مستقل مداحان ناراحت شوند. حالا مي‌شود فهميد كه سير تكويني مداحان سياسي به مرحله جديدي رسيده است. مرحله‌اي كه شايد با فهرست انتخاباتي و تاسيس حزب از سوي مداحان آغاز شود. شايد مداحان سياسي گمان مي‌كنند از قدرت و ظرفيت نفوذ بالايي ميان توده‌هاي اجتماعي برخوردارند و با همين پتانسيل مي‌توانند جبه كارگزاري سياسي را بر تن كنند.



نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۲
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
3
0
دیگه چرا دارید مردم رو نسبت به مداح ها بدبین میکنید مامداحا رو دوست داریم میدونیم اینا خیالبافی های شماست هیچ وقت هم ازشون خرف ساسی نشنیدیم
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
0
4
سیاست توحیدی امام علی (ع): در سیاست توحیدی امام، حیله و نیرنگ راه ندارد. آن حضرت تحت هیچ شرایطی حاضر نیست دست به مکر‏، نیرنگ و فریبکاری بزند هر چند این عمل به مصلحت خود و مردم جامعه اسلامی باشد. در سیاست توحیدی آن حضرت، سیاست دماگوژی (عوام فریبی) راه ندارد؛ یعنی ایشان هرگز حاضر نیستند برای رسیدن به اهداف خود، خود را طرفدار مردم جلوه دهند و فریبکاری کنند. کلام حضرت در این خصوص شنیدنی است:« سوگند به خدا! معاویه از من سیاستمدارتر نیست، اما معاویه حیله گر و جنایتکار است، اگر نیرنگ ناپسند نبود من زیرک‌ترین افراد بودم، ولی هر نیرنگی گناه، و هر گناهی نوعی کفر و انکار است.«روز رستاخیز در دست هر حیله‌گری پرچمی است که با آن شناخته می‌شود.» به خدا سوگند! من با فریبکاری غافلگیر نمی‌شوم، و با سخت‌گیری ناتوان نخواهم شد.»..... پاراگراف فوق را جهت ياداوري به آن مداح محترم گذاشتم تا متوجه باشند كه از قبل چه منسبي مي خواهند تراوشات فكري خويش را خرج كنند آيا حمايت آنچناني در هياات خاص از آن هاله بين !!!كافي نبود، ماندم كه امثال ايشان سوال و جواب آخرت را از ياد بردند يا اينكه براي آن روز هم توجيحي خلق خواهند نمود.يادآوري اين نكته را لازم مي دانم كه در اين آشفته بازار داعش و داعشي پروري بگذاريد مردم با سياست بازي هايتان از دين و مذهب دور نشوند لطفا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین