|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۳
کد خبر: ۵۹۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۴
بارش های شدید با رخنه جبهه هوای سرد به نوار شمالی ایران از دومین روز واپسین ماه تابستان در نقاطی از استان اردبیل آغاز می شود.
نقشه های هواشناسی نشانگر حرکت یک سامانه کم ارتفاع قدرتمند به سوی ایران هست که با دریافت رطوبت قابل ملاحظه از دریاهای سیاه و خزر از فردا به تدریج از شمال و شمال غرب وارد کشورمان خواهد شد.
این سامانه در برخورد با جریان های کم فشار فصلی مستقر در عرض های پایین تر از منطقه فعالیت خود در کشورمان به یک جبهه هوای سرد و پرقدرت تبدیل و از فردا (دوشنبه) فعالیت خود در استان اردبیل را آغاز می کند.
جلگه گرمسیر مغان در شمال استان اردبیل اولین منطقه ای خواهد بود که با برخورد این جبهه سرد از عصر دوشنبه بارش ها در آن آغاز می شود و در این زمان بیشترین اثرهای آن در همین منطقه خواهد بود.
ولی از روز سه شنبه دامنه نفوذ این جبهه هوا به عرض های پایین تر کشیده خواهد شد و ساکنان قسمت مرکزی استان اردبیل شامل شهرستان های اردبیل ، نیر ، نمین ، سرعین و مشگین شهر نیز شاهد وقوع پدیده های جوی مانند وزش بادهای سرد ، تراکم ابر و مه در آسمان ، رعد و برق و بارش های شدید خواهند بود.
بارش های ناشی از این جبهه هوای سرد در نقاط گوناگون باتوجه به شرایط زمانی و مکانی به اشکال مختلف بروز می کند و ساکنان این نقاط شاهد بارش هایی هم به شکل باران ریزه و هم رگبار و رعد و برق و گاهی باران ملایم خواهند بود.
باتوجه به ماهیت شدید بارش های جبهه ای ممکن است این دگرگونی های جوی در نقاطی از استان اردبیل و نیز در بعضی از ساعات روز و شب ، به خصوص هنگام عصرها و پس از غروب آفتاب با رگبارهای شدید و سیلابی شدن رودخانه ها و آبگرفتگی گذرگاهها و نیز رعد و برق های مهیب همراه شود.
از این رو به ساکنان استان اردبیل هشدار داده می شود که موارد ایمنی را شامل خودداری از قرار گرفتن در مسیر رودخانه ها و نقاط سیل خیز و پرهیز از ایستادن در فضاهای روباز برای درامان ماندن از برخورد آذرخش از فردا تا یکشنبه هفته آینده که بارش های ناشی از فعالیت این جبهه به شکل متناوب ادامه می یابد رعایت کنند.
همچنین با رخنه این جبهه هوای سرد انتظار می رود که از دمای هوا بازهم به شکل چشمگیر کاسته شود و به همین خاطر نزول بارش ها در بلندی ها ؛ قله کوهها و کوهپایه های استان اردبیل به شکل برف دور از انتظار نخواهد بود.
اداره کل هواشناسی استان اردبیل نیز امروز با صدور اطلاعیه ای از در پیش بودن بارش های شدید به ویژه در شمال این استان از فردا تا روز پنجشبه خبر داده است.
براساس پیش بینی کارشناسان این اداره کل در روز چهارشنبه هفته جاری بارش ها گسترده تر شده و در تمام نقاط استان اردبیل آسمان ابری و بارانی خواهد بود.
در شامگاه یکشنبه آسمان اردبیل نیمه ابری است و وزش باد از جانب شمال شرق ناشی از جریان های سرد شمالی هوا را بسیار خنک کرده و دما 14 درجه بالای صفر است.
اردبیل به خاطر موقعیت جغرافیایی از هوای بسیار متغیر و در اکثر روزهای فصول گرم سال از هوای خنک برخوردار است که همین ویژگی هر سال چندین میلیون نفر را از سراسر کشورمان روانه این دیار می کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین