|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۵۹۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: هویت دینی و فرهنگی ما در منظر شهری هویدا می شود.
مرتضی گودرزی دیباج روز یکشنبه در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی از سری جشنواره های بین المللی امام رضا (ع) درقم ، با بیان اینکه حدود پنج هزار میادین مهم در کشور داریم که نقش مهمی در مناظر شهری دارند، اظهار کرد: موج ساخت احجام و نقاشی دیواری در سطح کشور در حال انجام می باشد ولی در این زمینه پژوهشی نشده است و این موج متاثر از شهرهای بزرگ دارد گسترده می شود.
وی افزود: میادین و دیوارهای شهرها را، به دست افراد نابلد و غیرمتخصص سپرده می شود در حالیکه طراحی حجم سازی و منظر شهری تخصص خود را نیازدارد که گاه به دست معماران سپرده می شود و در این زمینه یک شاخص و یک روش اجرا برای آن در سطح کشور نداریم.
وی با بیان اینکه نیازمند مِتُد و شاخص هایی در زمینه زیباسازی و نمادهای شهری هستیم، تاکید کرد: هویت دینی و فرهنگی ما در منظر شهری هویدا می شود اما به چه متد، چه روش و با کدام دانش این امر انجام می شود.
دبیر نخستین جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی خاطرنشان کرد: شایسته است این امر در حوزه زیباشناختی شهری نیز از استان قم شروع شود و یک کار علمی و پژوهشی در این زمینه در این استان صورت بگیرد تا بتواند به سایر استان ها نیز ارائه شود.
گودرزی برگزاری جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی را اتفاق مبارکی دانست و بیان کرد: اگر این جشنواره سازماندهی خوبی شود نتایج خوبی نیز به همراه دارد و در مدیریت هنری سطح شهرها باید توجه خاص به این مساله کرد.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری این جشنواره می تواند تاثیر بسزایی بر سیما و منظر شهری قم بگذارد و با توجه به جایگاه قم به عنوان ام القرای جهان تشیع باید برنامه های بلندمدت برای ایجاد فضاهای مناسب بصری در دستور کار مسوولان و مدیران این شهر قرار بگیرد و با توجه به ویژگی های قم، ساخت و نصب نمادهای شهری از نظر محتوا از اهمیت بیشتری برخوردار است.
وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: میلیاردها تومان پول کشور در زیر پل ها صرف نقش برجسته و کاشی کاری می شود در حالیکه خودروها با سرعت از کنار آنان عبور می کنند و نمی توانند این آثار را ببنند در حالیکه این کار می تواند در جای مناسب تری صورت بگیرد.
گودرزی با بیان اینکه جای هنرمندان بزرگ و پیشکسوت ما در ساخت نمادها و المان های شهری خالی است، گفت: شهرها فقط معابر و فضای سبز نیستند، هویت شهری ما با تصویر زیبایی است که ما می سازیم، برای ساخت نمادهای شهری و در اجرا باید از نخبگان استفاده کرد و حضور همه هنرمندان و جوانان را باید در جشنواره ها شاهد باشیم.
دبیر نخستین جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی خاطرنشان کرد: مدیریت اجرای کارهای هنری بسیار مهم می باشد و تاریخ نشان داده است که هرجا از مدیریت خوبی برخوردار بوده ایم، اتفاقات خوبی نیز رخ داده است.
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری کشور تصریح کرد: شهرها را ما می سازیم اما بعد این شهرها هستند که ما را می سازند؛ از اینرو زیبایی های شهری را باید با استفاده از متدهای علمی و روز بسازیم.
وی با بیان اینکه تاکنون شهرداری ها شاخص و روش اجرایی مناسبی را برای نقش های دیواری شهری در نظر نگرفته اند، خاطرنشان کرد: این موضوع مشکلاتی برای زیباسازی شهری به دنبال دارد چون شاخص های زیبایی شناسی به خوبی در شهر ها رعایت نمی شود.
این مراسم با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید محمد سعیدی امام جمعه موقت قم و تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س)، سید مهدی صادقی استاندار قم، حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان از استادان برجسته حوزه علمیه قم، سید مرتضی سقاییان نژاد شهردار قم، یدالله بیاتی رییس شورای اسلامی شهر قم و جمعی از مسوولان استان و هنرمندان کشور و استان قم در سالن همایش های بین المللی شهرداری قم برگزار شد.
این جشنواره با همکاری بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)، سازمان فرهنگی هنری ورزشی و سازمان زیباسازی و احیای بافت شهرداری قم برگزار شد و از بین 98 اثر ارسالی به این جشنواره، آثار فاطمه سادات رضوی از مرند (استان آذربایجان شرقی)، نسرین شاپوری آذر از کرج (استان البرز) و ساره باستانی از شیراز (استان فارس) به ترتیب عنوان های اول تا سوم را از آن خود کردند.
جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) به صورت سالانه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در داخل و خارج از کشور در دهه کرامت برگزار می شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین