|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۸
کد خبر: ۵۹۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱
رییس اداره محیط زیست بهشهر گفت: آتش سوزی شامگاه شنبه، در پناهگاه حیات وحش میانکاله بهشهر مهار شد.
زمان رضا احمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی گزارش واصله مبنی بر وقوع آتش سوزی در منطقه قلعه پلنگان پناهگاه حیات وحش میانکاله در شب گذشته، مامورین یگان حفاظت محیط زیست با کمک بومیان محلی در میانکاله آتش را مهار کردند.
وی گفت: با حضور به موقع نیروهای محیط بان و یگان حفاظت میانکاله با یک دستگاه تراکتور کمک دار و با حضور تعدادی از بومیان در میانکاله، برغم وزش باد شدید، بعد از تلاش همه جانبه این آتش مهار شد.
رییس اداره محیط زیست بهشهر اضافه کرد : در این آتش سوزی که به مدت یک ساعت ادامه داشت حدود 3 هزار متر مربع از پوشش گیاهی پناهگاه میانکاله که عمدتا شامل بوته های سازیل و تمشک و درختچه های انار بود طعمه حریق شد.
احمدی گفت: علت اصلی این آتش سوزی در دست بررسی اشت اما مهمترین عامل آتش سوزی عامل انسانی، پیش بینی شده است.
وی افزود: این دومین آتش سوزی در سال جاری است که اولین آتش سوزی نیز در ماه جاری اتفاق افتاد و 7/1 هکتار از اراضی پناهگاه حیات وحش میانکاله، طعمه حریق شد.
جزیره میانکاله از شمال از سوی دریای مازندران به طول 65 کیلومتر (از غرب به شرق) از جنوب و شرق از سوی تالاب و خلیج میانکاله و از غرب از سوی بندر امیرآباد بهشهر احاطه شده است.
مجموعه شبه جزیره میانکاله با 68هزار و 800 هکتار وسعت از سال 1348 ابتدا به منطقه حفاظت شده و سپس به پناهگاه حیات وحش میانکاله تحت مدیریت مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل و از آن زمان تاکنون از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اداره می شود.
همچنین از 65 کیلومتر طول ساحل شمالی پناهگاه حیات وحش فقط 5 کیلومتر مربوط به حوزه قضایی بندر ترکمن در استان گلستان است و 60 کیلومتر باقیمانده در حوزه قضایی مازندران قرار دارد.
شبه جزیره میانکاله در سازمان جهانی یونسکو به نام کره مسکون انسان و محیط زیست به ثبت رسیده و شناسنامه بین المللی برای آن صادر شد.
این منطقه دارای یک جایگاه فرهنگی و آموزشی است و اکوسیستم های آبی آن در سال 1971 به عنوان یکی از 22 تالاب بین المللی در ایران و 350 تالاب بین المللی در دنیا در کنوانسیون بین المللی رامسر به عنوان تالاب بین المللی میانکاله ثبت شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین