|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۵۹۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸
سید حسین موسویان دیپلمات پیشین کشورمان در جمع مردم ایالت نیویورک توافق هسته ای ایران و 1+5 را جامع ترین متن تاریخ هسته ای جهان برای اطمینان از عدم اشاعه سلاح هسته ای دانست.
سید حسین موسویان روز گذشته در اجتماع 5000 نفری مردم ایالت نیویورک با اشاره به اتهامات تروریستی علیه ایران گفت: تلخ ترین حادثه تروریستی برای شما آمریکایی ها، حادثه حمله به برج های دوقلو در نیویورک در 11 سپتامبر 2001 بود. آیا یک ایرانی در جمع جنایتکاران عاملین این حادثه بود؟ یا اینکه تمام عاملین، شهروند کشورهای متحد آمریکا در منطقه همچون عربستان بودند.
وی با بیان اینکه امروز اجماع جهانی وجود دارد که تهدید اول امنیت جهانی تروریسم تکفیری است، گفت: گروه های تروریستی داعش و القاعده و بوکوحرام و جبهه النصره اعضای خود را از شهروندان کشورهای متحد آمریکا در خاورمیانه و آفریقا، اروپا ، آمریکا و چین به استخدام در آورده اند اما ایرانی ها نه تنها به این گروه ها نپیوسته اند بلکه در خط مقدم مبارزه عملی با این گروه های تروریستی قرار دارند.
موسویان در ادامه ضمن تشریح توافق هسته ای گفت : جامعه جهانی یکپارچه و تمام قد از این توافق دفاع می کنند و صرفا نتانیاهو و برخی از اعضای کنگره آمریکا در مقابل این توافق ایستاده اند؛ ضمن اینکه برخی از کشورهای عربی متخاصم ایران هم پشت پرده کارشکنی می کنند.
وی افزود: مردم آمریکا بدانند که آقای اوباما در مورد بحران هسته ای ایران سه انتخاب بیشتر نداشت؛ توافق مسالمت آمیز از طریق دیپلماسی،تحریم و فشار و سومین راه هم، حمله نظامی به ایران بود.
موسویان با اشاره به اینکه جهان از سناریوی حمله نظامی حمایت نمی کرد،افزود: آمریکا هم دو جنگ در عراق و افغانستان را تجربه کرده بود و با هزاران میلیارد دلار خسارت به ملت آمریکا و با از دست دادن جان بیش از6-7 هزارآمریکایی مجبور به ترک جنگ شد؛ ضمن اینکه بی ثباتی و تروریسم را هم در منطقه توسعه دا،د لذا حمله نظامی به ایران مغایر منافع ملی آمریکا بود.
معاون پیشین سیاست خارجی شورایعالی امنیت ملی یادآور شد: اوباما بخوبی می دانست که عواقب حمله نظامی به ایران 10 برابر عواقب حمله به عراق و افغانستان خواهد بود زیرا ایران کشوری بزرگ و قدرتمند با تاریخ و تمدنی عظیم است، بدین خاطر اوباما مایل به استفاده از این گزینه نبود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه رییس جمهور آمریکا گزینه تحریم وفشار حداکثری را تجربه کرد، گفت: اوباما سخت ترین تحریم های تاریخ در سطح دوجانبه و چند جانبه و بین المللی را علیه ایران اعمال کرد به امید تعطیل کردن برنامه هسته ای ایران اما ایرانی ها در مقابل این گزینه، برنامه هسته ای خود را توسعه دادند تا به آمریکا بفهمانند که ایران تسلیم زور و فشار نخوهد شد.
موسویان ادامه داد: قبل از تحریم، ایران چند صد سانتریفیوژ داشت و بعد از تحریم 22000، قبل از تحریم ایران زیر سطح 5% غنی سازی می کرد و بعد از تحریم سطح غنی سازی را به 20% افزایش داد تا اینکه در سال 2012 ناگهان آمریکا چشمانش را باز کرد و دید که ایران تا نقطه گریز، سه ماه بیشتر فاصله ندارد. اینجا بود که آمریکا متوجه شد که گزینه تحریم نتیجه معکوس داشته است و لذا دیپلماسی را انتخاب کرد.
معاون پیشین سیاست خارجی شورایعالی امنیت ملی در پاسخ به ادعای برخی از اعضای کنگره آمریکا مبنی بر اینکه توافق موجب مسابقه تسلیحات اتمی در خاورمیانه خواهد شد ، گفت: متنی که بین ایران و قدرت های جهانی توافق شده ، جامعترین متن تاریخ هسته ای جهان برای اطمینان از عدم اشاعه سلاح هسته ای است.
این دیپلمات پیشین کشورمان گفت: اگر کشورهای منطقه این الگو را بپذیرند ، قطعا آرزوی 40-50 ساله گذشته برای خاورمیانه ای عاری از سلاح هسته ای تحقق خواهد یافت. ایران بیش از 40 سال پیش ابتکار خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای را مطرح کرده که بخاطر سماجت اسراییل بر تملک سلاح هسته ای، به نتیجه نرسیده است.
وی در ادامه گفت: اگر قدرت های جهانی هم در مخالفت با سلاح هسته ای صداقت داشته باشند، باید رفتار دوگانه خود را کنار گذاشته وهمین الگوی توافقنامه هسته ای با ایران را اجرا کنند تا آرزوی میلیاردها انسان در مورد 'جهان عاری از سلاح هسته ای' تحقق یابد.
موسویان همچنین با اشاره به روابط 170 ساله ایران و آمریکا گفت: دو کشور حدود 100 سال (از 1850 تا 1950) روابطی شیرین و دوستانه و استراتژیک و حدود 60 سال روابطی تلخ و خصمانه داشته اند. ایران و آمریکا در شرایط فعلی دارای تضادها و منافع مشترک مهم هستند اما قادرند که روابط را بهبود بخشند.
به گفته موسویان بعد از 35 سال خصومت متقابل، دو کشور مذاکرات مستقیم در مورد یکی از مهمترین اختلافات یعنی موضوع هسته ای را آغاز کردند و با دوسال مذاکره به راه حلی منصفانه و مرضی الطرفین رسیدند و این خود نشانه مهمی است که دو کشور ظرفیت و توانایی حل سایر اختلافات از طریق مذاکره را دارند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین