کد خبر: ۵۹۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
تاکنون، پنج عضو دائم شورای امنیت (انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا) پشت درهای بسته چانه‌زنی می‌کردند تا از یک لیست کوتاهی از نامزدها که برای عموم معرفی نمی‌شد، دبیرکل سازمان ملل را برگزینند.
بسیاری از اعضای سازمان ملل در تلاش هستند تا انتخاب دبیرکل بعدی سازمان ملل را از انحصار پنج عضو دائم شورای امنیت خارج کنند و یک زن را بعنوان جایگزین «بان کی مون» معرفی کنند.
سازمان ملل تاکنون 8 دبیرکل داشته است که همگی آنها مرد بوده‌اند. همگی این دبیرکل‌های سازمان ملل از طریق توافقات پشت پرده پنج قدرت جهان که در شورای امنیت سازمان ملل، کرسی‌های دائمی دارند، انتخاب شده‌اند.

 روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در سرمقاله‌ای با چنین مقدمه‌ای ادامه داد که هم‌اکنون زمان تغییر فرار رسیده است. انتصاب فردی بعنوان رئیس بعدی سازمان ملل باید با شفافیت بیشتری صورت گیرد. انتخاب یک زن بعنوان رئیس یک سازمانی که 70 سال پیش با هدف مهار مبرم‌ترین مشکلات از طریق دیپلماسی و اجماع جهانی می‌تواند بسیار نمادین باشد.

«بان کی مون» دبیرکل کنونی سازمان ملل در 31 دسامبر 2016 به پایان دومین دوره پنج ساله ریاست خود در سازمان ملل می‌رسد.

طبق این گزارش، کرواسی و نامیبیا در تلاش هستند تا سازمان ملل با 193 کشور عضو، نقش پررنگ‌تری در انتخاب دبیرکل این سازمان داشته باشد.

نیویورک‌تایمز ادامه داد که راهبردهای جدید که مذاکرات درباره آن ادامه دارد و اواسط سپتامبر نهایی می‌شود، به اعضای سازمان ملل اجازه می‌دهد که رسماً داوطلبانی را نامزد کنند و صلاحیت نامزدهای نهایی را مورد بررسی قرار دهند.

تاکنون، پنج عضو دائم شورای امنیت (انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا) پشت درهای بسته چانه‌زنی می‌کردند تا از یک لیست کوتاهی از نامزدها که برای عموم معرفی نمی‌شد، دبیرکل سازمان ملل را برگزینند.

نیویورک‌تایمز ادامه داد، چندین عضو سازمان ملل در تلاش هستند تا اینبار یک زن بعنوان جانشین بان کی مون برگزیده شود. دولت کلمبیا که یک سفیر زن در سازمان ملل دارد از جمله کشورهای عضو سازمان ملل است که تلاش می‌کند تا اینبار یک زن بعنوان دبیرکل سازمان ملل معرفی شود.

طبق این گزارش، تابحال، 44 دولت تاکنون از طرح کلمبیا حمایت کرده‌اند. هیچ یک از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل از این طرح حمایت نکرده‌اند.

لیست‌های غیررسمی از نامزدهای احتمالی در حال توزیع شدن است. در یکی از لیست‌ها که توسط کمپین انتخاب یک دبیرکل زن که یک گروه مستقل است، منتشر شده، بیوگرافی رهبران ماهر جهان با پیشینیه‌های گوناگون ارائه شده است.

این لیست شامل «الن جانسون سیرلیف» رئیس‌جمهور لیبریا،، «کریستین لاگارد» رئیس صندوق بین‌المللی پول، «آلیشا بارسنا ایبارا» مدیر اجرایی کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب می‌شود.

نیویورک‌تایمز در پایان گزارش خود نوشت، کمبود زنان برجسته که بتوانند جان دوباره‌ای به نقش دبیرکلی سازمان ملل بدهند و تلاش‌های سازمان ملل برای تقویت برابری جنسیتی را انرژی بخشند، وجود ندارد



منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین