|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۲
کد خبر: ۵۹۷۱۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۹
سید حسین موسویان مذاکره کننده هسته ای پیشین ایران با بیان اینکه توافق هسته ای موجب پدیدار شدن افق های تازه در روابط ایران و آمریکاست، تأکید کرد که اقدام احتمالی کنگره در رد این توافق یک اشتباه تاریخی خواهد بود.
به گزارش پایگاه اینترنتی هافینگنون پست، در مقاله موسویان آمده است: توافق هسته ای جامع بین ایران و گروه 1+5 یک دستاورد مهم و تاریخی برای صلح و امنیت جهانی است؛ حل و فصل دیپلماتیک از این نوع در مورد مناقشه های دیرپا بین قدرت های رقیب، به ندرت در تاریخ روی داده است؛ با حصول این توافق تاریخی، طلوع یک عصر جدید روابط بین ایران و آمریکا در افق دید قرار دارد.
موسویان افزود: خیلی وقت از آن زمان نگذشته که تنش ها بر سر برنامه هسته ای ایران به اوج رسیده بود و شبح جنگ پدیدار شده بود. اوضاع به قدری وخیم شده بود که فعالیت های هسته ای ایران به یکی از تهدیدهای امنیتی در آمریکا و یکی از برنامه های فوری در دستور کار قدرت های بزرگ دیگر تبدیل شده بود. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز ایران را به عنوان یکی از نگرانی های اصلی خود در موضوع اشاعه هسته ای معرفی می کرد. در ایران نیز بحران هسته ای به بزرگترین چالش امنیتی کشور از زمان حمله عراق در سال 1980 تبدیل شده بود.
وی تأکید کرد: تبدیل مناقشه هسته ای ایران به یک نبرد با حاصل جمع صفر که در آن جنگ اجتناب ناپذیر به نظر می رسید، بعلاوه احتیاط و دوراندیشی در رهبری ایران و آمریکا که این واقعیت را درک کردند، منجر به یک رویکرد دیپلماتیک شد که در نهایت به این توافق منتهی شد. این توافق که با دقت تدوین و نگاشته شده است نه تنها از یک جنگ فاجعه بار دیگر در ناآرام ترین منطقه جهان جلوگیری می کند بلکه همچنین معیارهای جدیدی در زمینه منع اشاعه هسته ای تعریف می کند که می تواند در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار گیرد.
مذاکره کننده هسته ای پیشین ایران خاطرنشان کرد: این توافق همچنین می تواند زمینه را برای همکاری های گسترده تر بین ایران و آمریکا فراهم سازد؛ ایران می تواند مؤثرترین شریک آمریکا در مبارزه با گروههای تروریستی در منطقه باشد؛ البته موانع متعددی بر سر راه تحقق چنین رابطه ای وجود دارد اما ایران و آمریکا هر دو بر اساس منافع ملی خود عمل می کنند و واقع گرایی سیاسی ایجاب می کند که این دو کشور برای رسیدن به هدف های مشترک همکاری کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین