|
|
امروز: جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۵۹۶۳۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
وزیرآموزش و پرورش از فعالیت 110 مدرسه تک دانش آموزی در کشور خبرداد و گفت: حضور بخش غیردولتی در فرآیند تعلیم و تربیت در کنار بخش دولتی در راستای اجرای اصل 30 قانون اساسی است.
علی اصغر فانی روز شنبه در گردهمایی آموزشی- توجیهی کارشناس مسوولان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش که در سالن همایش های کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد افزود: در دولت یازدهم سیاست بر اساس تقویت بخش غیردولتی و استفاده از توان و اقدامات این بخش است.
وی با بیان اینکه در آستانه اجرای برنامه ششم توسعه قرار داریم، اظهارداشت: سیاست های اعمالی توسط رهبری معظم انقلاب تدوین شده و سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور مبنای این نهاد قرار داده شده است.
فانی گفت: این گردهمایی به نقش بخش غیردولتی در راستای سند تحول می پردازد که امید است خروجی این نشست بتواند جای پایی در برنامه ششم توسعه داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش اظهارامیدواری کرد در فاصله سالهای 95 تا 99 اجرای برنامه توسعه ششم شاهد توسعه بیشتر و حضور بالاتر مردم در فرآیند تعلیم و تربیت باشیم.
وی گفت: روح حاکم بر سند تحول ، کیفیت بخشی به تعلیم و تربیت و توسعه عدالت آموزشی است هرچند که در سند تحول 131 راهکار و در ذیل هر راهکار فعالیت ها و برنامه های فراوانی دیده شده ولی کیفیت بخشی روح حاکم و توسعه عدالت آموزشی یقینا بخش غیردولتی می تواند هم در کیفیت بخشی و هم در توسعه عدالت آموزشی در نظام تعلیم و تربیت نقش خود را ایفا کند.
فانی اظهار کرد: سیاست های پنج گانه ای که در دولت یازدهم اعلام شده و همه آشنا هستید ساماندهی و بهسازی منابع انسانی ، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش ، ارتقاء مدیریت آموزشگاهی و عملیاتی کردن بودجه و تمرکز زدایی در آموزش و پرورش ، اینها سیاست پنجگانه مدیریتی دولت یازدهم در آموزش و پرورش است.
وی افزود: توسعه مشارکت نه به عنوان یک حرکت پیش پا افتاده بلکه سیاست مدیریتی در دولت یازدهم مطرح است و احساس می کنیم استفاده از سرمایه های ملی در اجرای اصل 30 قانون اساسی و توسعه آموزش و ایجاد عدالت آموزشی و ارتقاء کیفیت آموزش یک تکلیف است برای همه و ما حق نداریم از سرمایه های ملی استفاده نکنیم و یقینا حضور بخش غیردولتی در فرآیند تعلیم و تربیت در کنار بخش دولتی هم قابل ارتقاء و هم ارایه الگوهایی خوبی برای نظام تعلیم و تربیت است.
وی گفت: مدارس غیردولتی می تواند به ما کمک کند که از سرمایه های ملی بهره ببریم. استفاده از صندلی های خالی در توسعه آموزش و عدالت آموزشی است که سال گذشته انجام شده و امسال هم به دنبال تبصره 13 قانون بودجه سال 94 ادامه خواهد یافت.
وی افزود: استفاده از فارغ التحصیلان دانشگاه ها، می تواند کمکی باشد در فرایند تعلیم و تربیت و تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان دانشگاهی در مدارس غیردولتی مشغول به تدریس هستند و این مدارس که به کمک
آموزش و پرورش آمده اند ، در واقع کمکی به اشتغال جامعه نیز می شود .

**آموزش از راه دور
وی گفت: آموزش از راه دور به عنوان یک حرکت تکمیلی برای آموزش و پرورش منشا اثر بوده و خدمات خوبی برای آموزش و پرورش به همراه داشته و امیدواریم در جهت تقویت آموزش از راه دور استفاده از فن آوری های نوین در آموزش بتوان این امکان را به امکانات آموزش و پرورش سنتی ، اضافه کرد.
فانی تصریح کرد: البته بعضی از موسسین آموزش از راه دور بعضا اشکالاتی را در این فرآیند ایجاد کردند که منجر به صدور رای در شورای عالی آموزش و پرورش شده و ما نیز در راه اصلاح این رای هستیم و در تلاش هستیم موانع پیشرو برطرف شود و لازمه آن دقت موسسین در آموزش از راه دوراست.

** قانون شوراها
قانون شوراها به عنوان یک قانون مترقی است و با اینکه سال ها از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی می گذرد هنوز ظرفیت های فراوانی برای کار دارد و به همت استانداران دولت یازدهم و فرمانداران ، شوراهای آموزش و پرورش از رونق بالایی برخوردار است و در تاریخ اجرای قانون شوراها هیچ زمانی به اندازه این روز شوراها رونق نداشته اند.
فانی گفت: شوراها ظرفیت های فرآوانی در مواد قانونی دارند که بسیاری از خلا های ما را در آموزش و پرورش حل کند و ما از طریق این شوراها در استان و شهرستان توانسته ایم از امکانات سایر نهاد استاده کنیم.

**جذب منابع مردمی
وی اظهارداشت: در دولت یازدهم با عقد تفاهم نامه های متعدد با دستگاه های دولتی و مردم نهاد منابع خوبی را برای آموزش و پروش جمع شد و خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار کمک های بسیاری را به آموزش و پرورش اهدا کردند و بیش از دو میلیون دانش آموز در مدارس خیرساز مشغول به تحصیل هستند.
وی با بیان اینکه این تعداد دانش آموز حدود یک پنجم دانش آموزان کشور را در بر می گیرد افزود: اینها ظرفیت هایی خوبی است که بخش غیر دولتی و مردم و مشارکت های غیر دولتی به امکانات اموزش و پرورش اضافه کرده است .

** فعالیت 110 مدرسه تک دانش آموزی
وی در ادامه بیان داشت: توسعه بخش غیردولتی به معنای نفی و نقض اصل 30 قانون اساسی نیست بلکه در کمک به این اصل در قانون اساسی می باشد و از سوی دولت یازدهم در راستای توسعه عدالت آموزشی و تحت پوشش بردن دانش آموزان بیش از سایر دولت ها اقداماتی خوبی شده است.
فانی گفت: سال تحصیلی گذشت 94 - 93 در سطح کشور 110 مدرسه تک دانش آموزی داشتیم و این افتخاری برای دولت و نظام اسلامی است و از طرفی برای جمهوری اسلامی ایران وجود 4800 مدرسه با کمتر از پنج دانش آموز ، در بخش توسعه جهانی آموزش برای همه ، یک موفق به شمار می رود.

**اصل 30 قانون اساسی یک اصل مترقی است
وی گفت: ما ادعا می کنیم اصل 30 قانون اساسی یک اصل مترقی است و تا کنون این اصل به خوبی اجرا شده و توسعه مشارکت و توسعه مدارس غیردولتی و استفاده از توان مردم در آموزش نه تنها مغایر قانون اساسی نیست بلکه به کمک اصل 30 قانون اساسی آمده است.
فانی بیان داشت: سال گذشته تعدادی از مدارس را با موسسات غیردولتی به اشتراک گذاشتیم و از این طریق حدود 140 هزار دانش آموز را تحت پوشش آموزش قرار دادیم و سال گذشته در دوره ابتدایی و متوسطه یک و دو و مقطع پیش دبستانی شاهد رشد تحت پوشش دانش آموزان بودیم که حاصل سیاست هایی بود که دربخش آموزش و پرورش انجام شد.
وی از موسسین مدارس غیردولتی خواست نسبت به ارتقاء کیفیت آموزش در این واحدها کمک کنند و ادامه داد: برخی مناطق مدارس غیردولتی داریم که از کیفیت خوبی برخوردار نیست که امید است در آینده شاهد کیفیت باشیم .
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین