|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۵۹۴۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
بازیگر نقش تارتوف با اشاره به ویژگی های نقشی که ایفا می کند از تجربه همکاری فامیلی و میزان استقبالی که تاکنون از نمایش «تارتوف» شده است، سخن گفت.

روزبه مهر بازیگر نقش تارتوف در نمایشی به همین نام به کارگردانی رویا نونهالی که این روزها در تالار شمس روی صحنه است درباره حضور در این اثر به مهر گفت: من در این نمایش در نقش تارتوف بازی می کنم. این شخصیت یک زاهد ریاکار است که با تملق و زبان‌بازی عده ای را به خود جذب کرده و از آنها سوءاستفاده می کند. در اجراهایی که تا به حال از نمایشنامه «تارتوف» مولیر شده این شخصیت به شکل های مختلف و از پیر تا جوان تصویر شده است اما خانم نونهالی کارگردان نمایش به پایبند ماندن به متن مولیر تاکید داشت که در ترجمه اثر نیز این امر رعایت شده است و حتی اشعاری که برای نمایش نوشته شده بر وزن و نظم هجایی اشعار فرانسوی نمایشنامه بوده است.

وی افزود: تارتوف از ابتدای نمایش که کاراکترها به معرفی خود می پردازند به عنوان یک «زاهد ریایی» معرفی می شود پس مخاطب از اول با یک تارتوف ریاکار روبرو است. معتقدم این شخصیت نمود بیرونی زیادی دارد و با تارتوف های بی‌شماری روبرو هستیم. در حقیقت تعداد تارتوف ها در همه جای دنیا از غیر تارتوف ها بیشتر است. در ایفای این نقش تلاش کردم برای رفتار این فرد با کاراکترهای مختلف تعاریف متفاوتی داشته باشم به این شکل که تارتوف سعی می کند به هر کسی به شیوه خودش نزدیک شود و در ارتباط با هر فرد رفتاری متنوع و البته جذاب داشته باشد.

این بازیگر که خواهرزاده رویا نونهالی است درباره تجربه کار فامیلی بیان کرد: با وجودی که من قبلا تجربه بازیگری در تئاتر را نداشتم اما تجربه کار فامیلی زیاد دارم. رشته تحصیلی من سینما است و از سال ۸۶ فعالیتم را در زمینه کارگردانی و ساخت تیزر و تبلیغات آغاز کردم. در دوران دانشجویی تئاتر کار می کردم و در سال ۸۲ در نمایش «اورفه» به کارگردانی محسن حسینی به عنوان دستیار کارگردان و برنامه‌ریز حضور داشتم. در این نمایش رویا نونهالی، زنده یاد ماه‌گل مهر و مروارید مهر به عنوان بازیگر حضور داشتند.

تارتف

وی ادامه داد: زمانی که بازی در نقش تارتوف از طرف خانم نونهالی به من پیشنهاد شد قرار گذاشتیم که ابتدا روی نقش تمرین کنیم و اگر بازی من به اصطلاح جواب داد که تمرین ها را ادامه می دهیم در غیر این صورت شخص دیگری را به عنوان تارتوف بر می گزینیم که خوشبختانه از نظر خانم نونهالی من مناسب ایفای نقش تارتوف شدم. قبل از بازی در این نمایش تجربه حضور در پشت صحنه تئاتر را داشتم بنابراین با این فضا آشنا بودم. سال گذشته در نمایش «ترانه های محلی» محمد رحمانیان به عنوان خواننده حضور داشتم و البته از سن ۱۰ سالگی هم تجربه تعزیه‌خوانی دارم که همین تجربیات در ایفای نقش به من کمک زیادی کرده است.

روزبه مهر درباره استقبالی که تا امروز از این نمایش شده است، بیان کرد: خوشبختانه از استقبالی که از نمایش شده راضی هستیم و در هفته دوم و سوم حضور مخاطبان سیر صعودی پیدا کرده است. البته برخی مساله دوری سالن شمس را از مرکز شهر که بیشتر تالارهای نمایشی در آنجا قرار دارد، مطرح می کنند اما در مجموع مخاطبانی که تا امروز به دیدن نمایش «تارتوف» آمده اند و البته ما با آنها بعد از اجرا برخورد داشتیم از کار راضی بوده اند.

وی در پایان صحبت هایش یادآور شد: معتقدم ارتباط مخاطب به دلیل دراماتورژی و تصویرسازی جذابی که روی نمایش انجام شده و اضافه شدن اشعاری متناسب با وزن و قافیه متن مولیر به کار، سه سویه بودن سالن نمایش و ارتباط نزدیک بازیگران و تماشاگران با یکدیگر و اینکه آنها در تاریکی مطلق به دیدن نمایش نمی نشینند از جمله دلایل محبوبیت این نمایش نزد مخاطبان باشد. قبل از آغاز اجرا گروه نمایشی این نگرانی را داشت که نکند مخاطب به تصور دیدن یک اثر کمدی هجو به دیدن این نمایش بیاید اما در ادامه دیدیم که تماشاگران با این نوع کمدی که تفاوت زیادی با کارهای تئاتر آزاد دارد ارتباط خوبی برقرار کرده و نوعی کمدی را که ارابه می کند به درستی درک کرده اند.

نمایش «تارتوف» به کارگردانی رویا نونهالی و تهیه کنندگی رامین حیدری فاروقی تا ۶ شهریور ماه در تالار شمس میزبان علاقمندان تئاتر است. محسن حسینی، مریم بوبانی، رویا بختیاری، محمدرضا مالکی، محمدعلی حسینعلی، روزبه مهر، هومن کیایی، محمد هادی عطایی، شیرین اسماعیلی و رویا نونهالی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

تالار شمس در اقدسیه (موحد دانش)، بعد از چهارراه آجودانیه، دومین کوچه سمت چپ، کوچه نیلوفر، پلاک ۳ واقع شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین