|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۵۹۴۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
استاد دانشگاه های آمریکا، دلیل تلاش و اصرار قانونگذاران این کشور برای به شکست کشاندن توافق هسته ای را عدم آگاهی آنان از این حقیقت دانست که دوران تحمیل اراده سیاسی بر سایر کشورها سپری شده و بازگشت به آن غیرممکن است.
دکتر «هشام احمد» تحلیلگر و استاد علوم سیاسی دانشگاه های ایالت کالیفرنیای آمریکا در گفت وگو با ایرنا، افزود: برخی از سیاستمداران آمریکایی هنوز براین باورند که می توانند مصلحت های سیاسی کشورشان را بر سایر کشورهای جهان تحمیل کنند و دلیل تلاش آنها برای رد توافقنامه هسته ای که میان ایران و جهان به دست آمده نیز برخاسته ازهمین باور است.
این تحلیلگر سیاسی با یادآوری سخنان جرج بوش رئیس جمهوری اسبق آمریکا در زمان نخستین تهاجم آمریکا به عراق که گفته بود «هرچه ما بگوییم همان خواهد شد» نیز گفت: آنهایی که در این کشور هنوز گمان می کنند آمریکا در صدر جهان قرار گرفته و قادر است اراده خود را در هر شرایطی به دیگران تحمیل کند، قادر به دیدن واقعیت های امروز جهان نیستند.
به گفته این استاد دانشگاه، معمولا نزدیکی فصل انتخابات، زمینه ای برای استفاده «زمانی» از مسائل مختلف سیاسی اعم از سیاست های داخلی یا خارجی آمریکا از سوی سیاستمداران دوحزب این کشور بوجود می آورد وموضوع توافقنامه هسته ای نیز یکی از روش هایی است که در این مجادلات مورد استفاده قرار می گیرد.
احمد در ادامه با بیان اینکه نتیجه نزاع های جاری حزبی سیاسی بر سر توافقنامه هسته ای از دو حال خارج نخواهد بود، افزود: تردیدی نیست در صورتی که لایحه مخالفت با این توافقنامه در کنگره به تصویب برسد با وتوی اوباما روبرو خواهد شد؛ هرچند هنوز معلوم نیست که آیا مخالفان رای کافی برای خنثی کردن وتوی ریاست جمهوری را خواهند داشت یا نه.
وی ادامه داد: تصور نخست آن است که قانونگذاران آمریکایی نتوانند رای کافی برای خنثی کردن وتوی اوباما کسب کنند و درنتیجه این توافقنامه به صورت قانون در بیاید که در آن صورت یک شکست سیاسی بزرگ برای جمهوریخواهان و دستاورد چشمگیری برای اوباما محسوب خواهد شد.
استاد علوم سیاسی دانشگاه های آمریکا افزود: در چنین صورتی ایران برنده عمده در این مناقشات خواهد بود و اجرای این توافقنامه نتایج با ارزشی نصیب ایران خواهد کرد؛ دراین رابطه به عنوان نمونه به اثبات موفقیت تهران در حل یک موضوع دشوار بین المللی از طریق مذاکره، توفیق در برقراری روابط گسترده سیاسی با کشورهای جهان و لغو تحریمها و رونق اقتصادی ایران اشاره کرد.
این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: اگر فرض کنیم مخالفان، موفق به جلوگیری از قانونی شدن این توافقنامه شوند این مساله نه تنها به شکست اوباما در رقابت های سیاسی حزبی او منجر خواهد شد بلکه یکی از تبعات مهم این شکست، بی آبروشدن و انزوای شدید و گسترده آمریکا در جهان خواهد بود؛ همین انزوا و شکست ثابت خواهد کرد که دوران بزرگی و سیطره سیاسی آمریکا برجهان سپری شده است.
به گفته وی، دلیل این موضوع این است که باوجود مخالفت قانونگذاران آمریکایی، این توافق با سایر کشورهای سهیم در آن، بویژه کشورهای اروپایی که قطع روابط اقتصادی با ایران برای آنها زیان های اقتصادی هنگفتی به همراه داشته، به قوت خود باقی خواهد ماند و نتها کشوری که از نتایج این توافق بهره ای نخواهد برد، آمریکا خواهد بود.
احمد، به پافشاری برخی سیاستمداران آمریکایی در مخالفت با این توافقنامه اشاره و خاطرنشان کرد: گرچه بسیاری از همین افراد از سیاستمداران کهنه کار این کشور محسوب می شوند اما آشکارا هنوز نتوانسته اند خود را از قید این تفکر متحجر که آمریکا همچنان قادر است روش های سیاسی خود را بر کشورهای دیگر دیکته کند، رها کنند.
وی افزود: این گروه به دلیل کور ذهنی های ناشی از خود برتر بینی، قادر به دیدن تغییرات فاحش در صحنه های سیاسی جهان نیستند و از طرفی بسیاری از طراحان سیاسی آمریکا همچنان برده و گروگان گردانندگان تل آویو هستند و خط و مشی سیاسی خود را از آنها می گیرند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
0
1
bravo
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین