|
|
امروز: پنجشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۹
کد خبر: ۵۹۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳
پایگاه اطلاع رسانی انگلیسی زبان نیکی ایژین ریویو اعلام کرد که ژاپن به دنبال مذاکراتی با ایران برای سرمایه گذاری در این کشور پس از رفع تحریم ها است.
از این پایگاه اطلاع رسانی، توکیو قرار است به محض اینکه تحریم های آمریکا و اروپا علیه ایران برداشته شد، وارد همکاری با این کشور شود.
به گفته یک مقام دولتی ژاپن، البته مذاکراتی در پشت صحنه زمینه را برای مذاکرات عملیاتی تر میان توکیو و تهران آماده کرده و قرار است پس از رفع تحریم ها به صورت جدی تر ادامه پیدا کند.
دایشیرو یاماگیوا وزیر ایالتی اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، به مدت دو روز از ٨ اوت تا ١٠ اوت از تهران دیدن کرد و با تعدادی از مقامهای بلندپایه این کشور از جمله بیژن زنگنه وزیر نفت ایران، دیدارهایی انجام داد.
او همچنین با محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز ملاقاتی داشت و مذاکراتی صورت داد.
نمایندگان ٢١ شرکت ژاپنی نیز به همراه او وارد ایران شدند که از شرکتهای بزرگتری مانند میتسوبیشی، میتسویی و ایتوچو بودند.
ژاپن در سال ٢٠١٠ همکاری خود را در توسعه میدان نفتی آزادگان که یکی از بزرگترین میدانهای نفتی در خاورمیانه بشمار می آید و در جنوب غربی ایران قرار گرفته است را قطع کرد. امروز که تحریم ها قرار است برداشته شود، ژاپن می خواهد دوباره به ایران بازگردد.
ژاپن بسیار مشتاق از سرگیری روابط دوستانه با ایران و حفظ منافع خود در طرح های توسعه ای این کشور است.
در توافق نامه سرمایه گذاری که ژاپنی های در پی آن هستند، توکیو می خواهد که شرکتهای آن در ایران مانند شرکتهای ایرانی دیده شوند و از دارایی های سرمایه گذاری آنها به همان شکل حفاظت شود.
ایران هم در ازای آن صادرات نفت خام خود را به ژاپن افزایش خواهد داد. از نظر مقامهای ژاپنی این یک فرصت تجاری خوب است که شرکتهای این کشور از رقیبان غربی خود در گرفتن بازار ایران عقب نیافتند.
ایران که جمعیتی ٧٨ میلیون نفری دارد، دارای چهارمین ذخایر بزرگ نفت خام در جهان است و بزرگترین ذخایر گاز طبیعی را در جهان داراست.
به گفته یاسوشی کیمورا رئیس انجمن نفتی ژاپن، این کشور اگر صادرات نفت خام خود را به ژاپن افزایش دهد به توکیو کمک خواهد کرد که شبکه تأمین منابع انرژی خود را گسترش دهد.
قرار است تا سال آینده میلادی تحریم های غربی علیه ایران برداشته شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین