|
|
امروز: شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۵
کد خبر: ۵۹۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶
پایگاه اینترنتی المانیتور اعلام کرد رژیم صهیونیستی باید بیدار شود و واقعیت توافق به دست آمده با ایران را بر سر برنامه هسته‌ای این کشور بپذیرد.
به نقل از پایگاه اینترنتی المانیتور، برغم حملات سیاسی شدید بین کاخ سفید و اسرائیل، یک چیز از هر دو طرف شنیده می شود که می تواند برای آینده روابط آمریکا و اسرائیل مثبت باشد.

یک مقام بلندپایه وزارت امورخارجه آمریکا در امور سیاست خاورمیانه آمریکا که خواست نامش فاش نشود در مصاحبه با المانیتور گفت دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته است روابط خوب بین دو طرف ازجمله کمک امنیتی به اسرائیل را پس از بحث در کنگره درباره توافق ایران، تقویت کند. احیای روابط آمریکا و اسرائیل به سطح سابق ممکن است به زمان نیاز داشته باشد.

وی افزود بی اعتمادی کنونی درقبال اسرائیل به گونه ای است که ممکن است منجر به کاهش سطح کیفی همکاری بین دولت آمریکا و اسرائیل شود.

نکته ای که از اظهارات این مقام وزارت امور خارجه آمریکا دریافت می شود این است که این شکاف بین آمریکا و اسرائیل تنها به علت رویکرد سیاسی بر سر توافق هسته ای ایران نیست بلکه بیشتر ناشی از رویکرد متعصبانه و جانبدارانه نخست وزیر اسرائیل است. از زمان انتخابات قبلی آمریکا، واشینگتن بر این باور بوده است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از جمهوریخواهان جانبداری می کند. نتانیاهو نتوانست حمایت خود را از میت رامنی رقیب جمهوریخواه اوباما در انتخابات ریاست جمهوری قبلی آمریکا مخفی کند. نتانیاهو به احتمال زیاد امیدوار است در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، اوباما جای خود را به یک جمهوریخواه بدهد.

اظهارات این منبع وزارت امور خارجه آمریکا همچنین نشان می دهد علاوه بر آسیب احتمالی در روابط آمریکا و اسرائیل در دراز مدت، روابط بین آنها پیشتر برسر برخی مسائل مهم دچار آسیب کوتاه مدت شده است. یکی از این موضوعات، توافق هسته ای ایران است به طوری که فقدان اعتماد دوجانبه می تواند به آهنگ و دامنه تبادل اطلاعات در ارتباط با اجرای توافق ایران لطمه وارد کند. همچنین با توجه به اینکه سیاست کلی نتانیاهو در خاورمیانه شامل مخالفت با هرگونه روند دیپلماتیک در این منطقه است، آمریکا به شدت با هرگونه توسعه شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری رود اردن مخالفت خواهد کرد.

یک روزنامه آمریکایی اخیرا با اشاره به اختلاف اوباما با کمیته امور عمومی آمریکایی اسرائیلی موسوم به آیپک برسر توافق هسته ای ایران نوشت این نگرانی وجود دارد که این اختلاف بین اوباما و آیپک منجر به یک شکاف دائمی بین دو طرف شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین