|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۵
کد خبر: ۵۹۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳
معاون وزیر راه و شهر سازی گفت: تحقق طرح های توسعه شهری در کشور 12 درصد بوده که نشان می دهد طرح های تفصیلی توسعه شهری کارآمد نیست.
محمدسعید ایزدی روز پنجشنبه در همایش بررسی مسائل و چالش های شهرسازی و معماری در مشهد افزود: بی توجهی به مفاهیم کیفی در طرح های تفصیلی موجب ناکارآمدی این طرح ها می شود و ضروری است که شیوه نظام برنامه ریزی شهری متحول شده و نگاه بازآفرینی به شهرها وجود داشته باشد تا از این خمیدگی ها خارج شوند.
معاون وزیر و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در خصوص درمان محدوده های تاریخی، میانی، سکونتگاه های غیررسمی و هسته های روستایی گفت : ارتقا حکمرانی محلی، توانمندسازی ساکنان و پروژه های موضعی با رویکرد محرکه توسعه از ارکان اصلی برنامه های بازآفرینی محلات شهری است.
ایزدی خاطر نشان کرد: حوزه بهسازی و نوسازی شهری یکی از پرچالش ترین برنامه های سیاست های شهری بوده زیرا با بررسی شاخص های کمی و کیفی می توان نتیجه گرفت که ستون گسترده ای از شهرها در وضعیت نامناسبی قرار دارند.
وی فقر شهری، پایین آمدن تاب آوری شهرها در مقابل پدیده های طبیعی و بحران هویت را از مهم ترین مشکلات شهرهای امروز دانست و افزود: با توجه به ساختار عمودی شهرهای امروزی شبکه سازی یکی از ارکان اصلی بوده که باید به آن توجه شود.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران عنوان کرد: وضعیت نامناسب شهرهای امروز ناشی از گسترش لجام گسیخته، پراکنده و نا به سامان آنها است.
ایزدی با اشاره به اینکه محله های حاشیه نشین یا سکونتگا ههای غیررسمی، محدوده های بوده که خارج از برنامه رسمی توسعه شهری شکل گرفته است تصریح کرد: بیش از 90 درصد ازاین محلات هم اکنون جزو محدوده های قانونی شهر هستند اما به این دلیل که خارج از برنامه شهری بوده، غیررسمی محسوب می شوند.
وی افزود:در واقع مهاجرانی که وارد شهر شده اند محدوده های حاشیه نشینی را تصرف کرده که ویژگی شاخص آن ها عدم دارا بودن سند مالکیت است که دارای ویژگی های متفاوتی در ساختار اجتماعی خود هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: این محدوده ها در بخش خدمات، عدم استحکام ساختمان، تاب آوری و مسائل اجتماعی با یکدیگر مشترک هستند.
ایزدی خاطرنشان کرد: بالغ بر دو هزار و 224 هکتار گستره های ناکارآمد در بافت فرسوده شهر مشهد و نیز 356 هکتار در سبزوار و 920 سکونتگاه غیررسمی در نیشابور وجود دارد و بی تفاوتی نسبت به سرنوشت این محدوده ها موجب شکل گیری محدوده های غیررسمی و غیرقانونی می شود.
وی با بیان اینکه با روند رشد پدیده خشکسالی و مهاجرت، محدوده های بافت فرسوده افزایش می یابد اضافه کرد: هم اکنون بیش از چهار هزار روستا در حریم شهرها قرار گرفته که بستر مناسبی برای سکونتگاههای غیررسمی به وجود آورده پس ضروری است که بر ساماندهی این روستاها تمرکز شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تمرکز دولت نباید فقط مبنی بر پروژه محوری باشد و همه منابع صرف پروژه های محدودی شود که سال ها زمان می برد.
ایزدی با اشاره به اینکه توسعه گری و تسهیل گری دو حلقه مفقوده در شهرسازی است افزود: حلقه توسعه گری فواصل ارتباطی بین دولت ، شهرداری ها و بخش خصوصی را برطرف کرده و حلقه تسهیل گری نیز با راه اندازی دفاتر خدمات و نوسازی می تواند بین نهادهای دولتی و مردم ارتباط برقرار کند.
وی گفت: در شهرهای مختلف، بافت تاریخی شهر را به عنوان معرف فرهنگ و تمدن با بازار و ساختمان های خاص می شناسند و محدوده هایی بوده که از روند توسعه شهری عقب مانده اند، ساکنان آن از کمبودها و مشکلات رنج می برند بنابراین در حوزه بافت های فرسوده قرار می گیرند.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران اظهار کرد: بافت های میانی یعنی محدوده هایی که در جریان شهرنشینی شتابان شکل گرفته که به دلیل عدم مراقبت و ... تحت عنوان بافت های ناکارآمد شناخته می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: روستاهایی در جریان شهرنشینی شتابان به محله های شهری تبدیل شده اند که پیشینه آن ها هسته روستایی دارد و در ساختار ارگانیک، روستایی باقی مانده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین