|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۵۹۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴
مقام دولتی هند: بدهی نفتی به جمهوری اسلامی ایران در حداقل سه قسط پرداخت خواهد شد و روشها و مسیرهای لازم برای پرداخت این اقساط در حال بررسی است.
خبرگزاری پی.تی.آی. روز پنجشنبه به نقل از این مقام دولتی بدون ذکر نام وی نوشت: ایران از هند خواسته است بدهی نفتی 6.5 میلیارد دلاری خود را در دو ماه آینده پرداخت کند.
وی افزود: بخشی از این بدهی به دلار یا یورو و بخش دیگر به روپیه پرداخت می شود.
این مقام عالیرتبه هندی گفت: ایران حساب دیگری در یکی از بانکهای هند به منظور دریافت بخش روپیه ای افتتاح و از آن برای پرداخت قیمت کالاهای وارداتی از هند استفاده می کند.
وی تصریح کرد: این حساب جدید ایران از حساب قبلی این کشور در بانک یوکو مجزاست چرا که به واحد پول ایران در حساب بانک یوکو سود تعلق نمی گیرد اما به حساب جدید سود می رسد.
بدهی شرکت های نفتی هند به ایران بابت واردات نفت به خاطر انسداد مسیرهای پرداخت در اثر اعمال تحریم های غرب بر روی ایران از سال 2013 تاکنون به حدود 5/6 میلیارد دلار بالغ شده است.
حدود 45 درصد از قیمت نفت وارداتی هند از ایران به یک حساب ایران در بانک یوکو پرداخت می شود.
این مقام خاطر نشان کرد: بدهی های نفتی به ایران می توانند یا از طریق بانک مرکزی هند یا یک مسیر مورد تایید دولت این کشور پرداخت شود.
به گفته این مقام عالیرتبه ، اگر این بدهی ها از طریق بانک مرکزی هند پرداخت شوند شرکت های نفتی بدهی های خود را به این بانک به منظور انتقال به ایران واریز می کنند.
شرکت های نفتی هند از قبیل شرکت پالایش و پتروشیمی منگلور و اسار اویل از فوریه سال 2013 تاکنون، مقدار 45 درصد از بدهی خود را بابت خرید نفت خام از ایران به حساب روپیه ای ایران در بانک یوکو واریز و بقیه به خاطر فقدان مکانیزم مناسب برای پرداخت جمع شده است .
شرکت های نفتی هند سال گذشته حدود 3 میلیارد دلار را در شش قسط از طریق یک مسیر محدود بعد از آغاز گفت و گوهای هسته ای ایران با قدرتهای جهانی پرداخت کرده بودند.
بدهی شرکت های نفتی هند از آن موقع تاکنون به بیش از 5/6 میلیارد دلار بالغ شده است.
شرکت اسار اویل در حال حاضر باید 3.34 میلیارد دلار، شرکت پالایش و پتروشیمی منگلور 2.49 میلیارد دلار، شرکت ایندین اویل 581 میلیون دلار، شرکت هندوستان پترولیوم-میتال انرژی 97 میلیون دلار و شرکت هندوستان پترولیوم 29 میلیون دلار بابت واردات نفت از ایران بدهکار هستند.
170 میلیارد روپیه هند نیز در حساب ایران در بانک یوکو واریز شده است.
در همین حال راجیو مهریشی قائم مقام وزارت دارایی هند هفته گذشته گفت که هند خواهان تسویه بدهی 6.5 میلیارد دلاری خود به ایران است و روشهای ممکن برای این منظور در حال بررسی است .
وی در عین حال تصریح کرد که این مبلغ در اقساط پرداخت می شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین