|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۵۹۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴
مدیرعامل نیروگاه حرارتی شازند گفت: با حمایت مجموعه مدیران دولت تدبیر و امید و نمایندگان مجلس، بیش از 99 درصد از سوخت مورد نیاز این نیروگاه در راستای اهداف زیست محیطی در سال جاری به گاز تغییر یافته که این مهم در تمامی سال های فعالیت این واحد بی سابقه است.
حمید بادرستانی روز پنج شنبه در جمع خبرنگاران استان مرکزی افزود: نیروگاه حرارتی شازند در سالهای 91 تا 93 به ترتیب سوخت گاز 40، 83 و 97 درصد را داشته و در ایام دیگر از سوخت مازوت استفاده می کرد که به دلیل آلایندگی هوای اراک با پیگیری مسوولان شیر مازوت این مجموعه در سال جاری به کلی بسته شد.
وی گفت: کمتر یک درصد مصرف مازوت امسال مربوط به ایام تعمیرات اساسی سالانه تجهیزات گاز می باشد که در روند برنامه های این شرکت اجتناب ناپذیر بوده است.
مدیرعامل نیروگاه حرارتی شازند بیان کرد: این نیروگاه جزء بزرگترین نیرگاه های بخاری کشور است که چهار درصد برق کشور را تولید می کند و مسوولیت تامین 50 دقیقه از مصرف انرژی الکتریکی در شبکه کشوری روزانه با این واحد است.
بادرستانی اظهار کرد: سهمیه نیروگاه حرارتی شازند برای تولید انرژی الکتریکی در سال جاری هفت میلیارد کیلووات ساعت است که از ابتدای سال تاکنون 45 درصد پیش بینی تولید معادل سه میلیارد کیلووات ساعت آن محقق شده و در شبکه برق کشور قرار گرفته است.
وی بیان کرد: نیروگاه حرارتی شازند با چهار هسته تولید بیش از مصرف دو استان کشور تولید برق دارد.
مدیرعامل نیروگاه حرارتی شازند خاطرنشان کرد: طرح توسعه این نیروگاه با دو هسته تولید جدید پیش بینی شده که پیگیری مجوزهای زیست محیطی و تامین منابع نقدینگی برای ساخت آن در دست مطالعه و انجام است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص آلایندگی نیروگاه حرارتی شازند گفت: هیچ صنعتی بدون آلایندگی نیست اما تحقیق علمی در خصوص نوع و سهم آلایندگی نیروگاه انجام نشده است.
بادرستانی بیان کرد: مسایل زیست محیطی به عنوان یکی از اولویت های نیروگاه حرارتی شازند هدفگذاری شده و علاوه بر اینکه در شرایط فعلی تمامی سوخت این نیروگاه گاز است ، سرانه فضای سبز در محوطه این واحد سه برابر استاندارد تکلیفی است.
وی اظهار کرد: نیروگاه حرارتی شازند بیش از دو هزار متر مربع گلخانه دارد و علاوه بر فضای سبز موظفی در داخل محوطه، در کاشت ده هزار اصله در فضای بیرونی این واحد نیز فعال بوده است و به تازگی نیز مشارکت در ایجاد دو هزار هکتار فضای سبز اراک و شازند را نیز پذیرفته است.
مدیرعامل نیروگاه حرارتی شازند افزود: این نیروگاه در مقطعی برای مهار آلایندگی زیست محیطی بحث فیلتراسیون را پیگیری کرد که با توجه به اینکه این روش آلایندگی هوا را برطرف می کرد اما با آلایندگی منابع پایه خاک و آب همراه بود، دنبال نشد.
بادرستانی اجرای طرح ماده افزودنی مازوت را از دیگر برنامه های حوزه کاهش آلایندگی عنوان کرد که به دلیل هزینه بر بودن و نتایج اندک متوقف شده است.
وی اظهار کرد: به مدد حمایت های دولت تدبیر و امید هم اینک نیروگاه حرارتی شازند به هیچ وجه مصرف سوخت دوم مازوت را ندارد که امید است در سیاست های کلان برای استمرار این روش علاوه بر مهار مشکل آلودگی هوا، تاثیرات نامطلوب مازوت بر سیستم تولید این واحد نیز کم باشد.
مدیرعامل نیروگاه حرارتی شازند خاطرنشان کرد: متهم کردن نیروگاه به عنوان منشاء آلودگی هوای اراک درحالیکه بیش از 200 هزار خودروی موجود در این کلانشهر خروجی آلایندگی به اندازه یک دودکش 32 متری دارند، صحیح نیست، ضمن آنکه سوخت گاز برای نیروگاه با راهبردهای شرکت گاز تنظیم می شود.
وی در بخشی از سخنانش مسوولیت اجتماعی و فرهنگی صنایع را یک تکلیف دانست و گفت: نیروگاه حرارتی اگرچه در بعد تخصصی تامین بخشی از برق کشور را برعهده دارد اما مشارکت در برگزاری هفته فرهنگی شهرستان شازند، استفاده از 97 درصد نیروی بومی و مشارکت در حل معضل بیکاری را به عنوان یک مساعدت اجتماعی تکلیف خود دانسته و در صدد است که سهم خود را در توسعه فرهنگی و اجتماعی منطقه ادا کند.
بادرستانی گفت: نیروگاه شازند با وجود اثرگذاری در تولید برق کمتر در استان مرکزی شناخته شده و این واحد موفق به دریافت اولین جایزه ملی انرژی کشور، جایزه ملی مدیریت مالی، بهترین کارفرما شده است.
نیروگاه حرارتی شازند در سال 79 در کیلومتر ۲۵ جاده شازند – اراک و در شرق پالایشگاه شازند تاسیس شده و یکی از نیروگاه های ایران از نوع حرارتی با ظرفیت تولید ۱۳۰۰ مگاوات است که شامل ۴ واحد بخار ۳۲۵ مگاواتی دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین