کد خبر: ۵۹۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: بیش از 127 هزار موقوفه با 800 نوع نیت واقفان وجود دارد که تمامی درآمدهای این موقوفات نیز براساس این نیات هزینه می شود.
حجت الاسلام احمد شرفخانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران خراسان شمالی اظهار کرد: با توجه به نیات خیران امسال 18 هزار بسته برای دانش آموزان اقلام مورد نیاز خریداری و تهیه شده که بین دانش آموزان نیازمند در اول سال تحصیلی توزیع خواهد شد.
وی همچنین به جایزه بزرگ البرز نیز اشاره کرد و افزود: هر سال در یک آیین به نخبگان جوایزی داده می شود که مرحوم البرز برای تشویق نخبگان وقف کرده اند.
وی اظهار کرد: هم اکنون 500 موقوفه درمانگاهی در سطح کشور وجود دارد که با احتساب مراکز بهداشتی به یک هزار و 500 مورد می رسد که به مستمندان خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می شود.
وی از رسانه ها نیز خواست تا در راستای فرهنگ وقف بیشتر تلاش کنند و افزود: احیای وقف تنها توسط سازمان اوقاف و امور خیریه اتفاق نمی افتد مگر اینکه رسانه ها در این راستا مشارکت داشته باشند.
وی گفت: قبل از انقلاب در رابطه با فرهنگ وقف و بعد از انقلاب نیز در رابطه با احیای فرهنگ وقف کم کاری شده است.
وی افزود: در دوران صفویه وقف آنچنان به فرهنگ تبدیل شده بود که هر کس زمینی می خرید و وقف می کرد اما متاسفانه در دوران حکومت پهلوی و رضا خان ضربه بزرگی به این فرهنگ وارد شد.
وی اظهار کرد: این ضربه باعث شد تا از اول انقلاب تا سال 1389 به طور متوسط سالانه 198 وقف در کشور انجام شود.
وی بر ترویج فرهنگ وقف و اطلاع رسانی در سال های اخیراشاره کرد و افزود: از سال 90 این فرهنگ رشد داشته است به طوری که در سال 93 دو هزار وقف توسط واقفان در کشور ثبت شد.
وی گفت: با توجه به نیازهای روز جامعه هم اکنون وقف های مشارکتی نیز از جمله ساخت بیمارستان های تخصصی شکل گرفته است.
وی با بیان اینکه وقف ها تنها سنتی و قدیمی نیستند افزود: دراین راستا وقف علم و فناوری نیز به ثبت رسیده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین