|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۵۹۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
مسعود پزشكيان در قامت يكي از شناخته‌شده‌ترين اصلاح‌طلبان دو دوره اخير مجلس به عضويت كميسيون ويژه برجام درآمد تا هفته‌هاي آينده را در كنار سرسخت‌ترين منتقدان توافق هسته‌اي و نزديكان جبهه پايداري سپري كند.
ما در بهترين شرايط هم وقتي خواسته‌ايم موضوع هسته‌اي را بررسي كنيم آن را در اشل امنيت بين‌المللي وارد كرده‌ايم و در همين چارچوب به بحث درباره آن پرداخته‌ايم.

مسعود پزشكيان در قامت يكي از شناخته‌شده‌ترين اصلاح‌طلبان دو دوره اخير مجلس به عضويت كميسيون ويژه برجام درآمد تا هفته‌هاي آينده را در كنار سرسخت‌ترين منتقدان توافق هسته‌اي و نزديكان جبهه پايداري سپري كند.

چهره‌هايي كه او در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» مي‌گويد شايد قصدي براي قانع شدن نداشته باشند. اما او تاكيد دارد كه براي دفاع از برجام تمام توان خود را مي‌گذارد.

‌ با توجه به اينكه الان شما هم يكي از اعضاي منتخب مجلس براي كميسيون ويژه هستيد، تاثير سياسي و حقوقي تشكيل اين كميسيون را در فرآيند بررسي توافق هسته‌اي در مجلس چگونه مي‌بينيد؟

اول بايد بگويم كه من اصلا نامزد عضويت در اين كميسيون نبودم و برخي همكاران لطف داشتند و نام بنده را در بين نامزدها اضافه كردند و صحن هم راي داد. اما به هر حال تشكيل يك مجموعه تخصصي براي اين كار لازم و ضروري بود، به شرطي كه واقعا تخصصي و غير سياسي باشد. من هنوز هم اعتقاد دارم كه ما داريم فقط از يك ديد مساله را نگاه مي‌كنيم و اين هم ديد سياسي است و متاسفانه اين ديدگاه سياسي ما هم در بسياري مقاطع ناظر به گروكشي‌هاي داخلي است. اگر فرض بگيريم روندي كه يك ماه قبل طي شده از اين به بعد هم در اين كميسيون طي شود به نظر من ما مسير غلطي در پيش گرفته‌ايم. در همين مجلس هم من اعتقاد داشتم و دارم كه همه بايد تاثيرات اين برجام را مدنظر قرار بدهند و همه تخصص‌ها به آن توجه كنند.

‌ فكر مي‌كنيد اين نگاه در كميسيون ويژه وجود خواهد داشت؟

اميدوارم كه اين‌طور باشد. اما گاردي كه تا اينجا مي‌بينيم اين است كه باز هم قرار است شاهد همان نگاه‌هاي ويژه و تقريبا تك‌بعدي و محدود قبلي باشيم.

‌ منظورتان چه نگاهي است؟ يعني اين بعد محدودي كه از آن سخن مي‌گوييد، چيست؟

منظورم نگاه سياسي- امنيتي است. ما در بهترين شرايط هم وقتي خواسته‌ايم موضوع هسته‌اي را بررسي كنيم آن را در اشل امنيت بين‌المللي وارد كرده‌ايم و در همين چارچوب به بحث درباره آن پرداخته‌ايم. ولي مثلا هيچ‌وقت بحث نشده كه تحريم‌هاي هسته‌اي با حوزه بهداشت و درمان ما چه كرد و چه بلايي بر سر بازار داروي كشور آورد. هيچ‌وقت نگفته‌ايم كه صنايع محتاج به مواد اوليه خارجي چه بلايي سرشان آمد. اتفاقا اين موضوعات هم ابعاد امنيتي دارد و هيچگاه آن را با اين نگاه نديده‌ايم كه صف بيماران سرطاني بدون دارو چه تهديد بزرگي براي كشور است. من نگران هستم كه باز هم در اين كميسيون اين دست مسائل از تيررس ديد نمايندگان خارج شود. يا مثلا بابك زنجاني كه حاصل تحريم‌ها بود مگر براي ما تهديد امنيتي محسوب نمي‌شود؟

‌ فكر مي‌كنيد مهم‌ترين مشكلي كه در اين كميسيون با آن مواجه شويد چه خواهد بود؟

من فكر مي‌كنم مهم‌تريم معضل ما افرادي هستند كه از مدت‌ها قبل تصميم خود را گرفته‌اند كه به اصل مذاكرات و نتيجه آن «نه» بگويند و منظور آنها هم از بررسي برجام، زمينه‌سازي براي مسيري است كه به رد آن در داخل منتهي شود. من مي‌دانم كه برخي از اين افراد را به هيچ عنوان نمي‌توان راضي كرد. من از الان خودم واقعا نمي‌دانم كه براي بحث درباره مسائل هسته‌اي با اين دست طيف‌ها بايد از چه روشي استفاده كنم. من خودم قبلا چندان وارد موضوع هسته‌اي نشده بودم اما شاهد بودم كه همكاران متخصص ما و اعضاي تيم مذاكره‌كننده با هيچ نوع توضيحي نمي‌توانستند برخي‌ها را قانع كنند. همين جلساتي كه تلويزيون از كميسيون امنيت ملي نشان مي‌دهد خودش معلوم مي‌كند كه اوضاع از چه قرار است. بعضي اصلا قصد ندارند قانع شوند.

‌ موضع خود شما چيست؟

من از الان بايد جدي‌تر برجام را بخوانم و بررسي كنم. چون تا قبل از اين به صورت جدي آن را بررسي نكرده بودم. الان وظيفه دارم اين كار را بكنم. اما در كل مدافع تمام قد آن هستم و مي‌دانم كشور ما از محل تحريم‌هاي هسته‌اي و فضاي انزواي بين‌المللي كه در آن گرفتار آمده بود چقدر ضربه خورد و هزينه داد. بنابراين قطعا تلاش مي‌كنم تا بهترين دفاع را از آن داشته باشم. ضمن آنكه تلاش مي‌كنم اين دفاع منطقي باشد، نه صرفا با چشمان بسته.



نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
0
3
نظر/خروجیِ کمیسیون مزبور هرچه که باشد!

در تصمیمِ شورای عالیِ امنیّت ملّی

و دولتِ مقتدرِ تدبیروامید

هیچگونه تأثیری نخواهد داشت/گذاشت.


* همانگونه که تصمیمِ آنها از قبل مشخّص/تابلو بوده و هست!

تصمیمِ دستگاه های صاحبِ نظر و تصمیمِ نهایی/قطعی

+

پیام/تصمیمِ ملّت فهیم و جان بر لبِ! ایران

هم کاملاً روشن و مُبَرهن است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین