|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۵۹۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸
«دولت ژاپن مصمم شده است به منظور عقد قراردادهای گسترده سرمایه گذاری و برداشتن تحریم های اقتصادی علیه ایران، گفت وگوهای جدی خود را با تهران آغاز کند.»
 این مطلب بخشی از گزارش مشروح روزنامه پرتیراژ «نیهون کیزای» (نیکی) ژاپن است که روز چهارشنبه با انتشار آن، به موضوع آمادگی ژاپن برای مذاکره جدی با جمهوری اسلامی ایران خبر داده است.
این گزارش همچنین به نقل از منابع دولتی ژاپنی اعلام کرده که توکیو مذاکره با تهران درباره موافقت نامه های سرمایه گذاری در سطح کارشناسی را مدتی است که آغاز کرده است.
این گزارش می افزاید: با توجه به اینکه آمریکا و اروپا با توافق نهایی در خصوص پرونده هسته ای ایران، حرکت به سمت برداشته شدن تحریم ها علیه تهران را آغاز کرده اند، بلافاصله پس از برداشتن تحریم های غرب، تحریم های ژاپن علیه ایران هم برداشته شده و زمینه برای آغاز مذاکرات و توسعه همکاریهای اقتصادی بین دو کشور فراهم می شود.
این گزارش همچنین به سفر اواسط مرداد ماه جاری «دایشیرو یاماگیوا» معاون وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن (متی) به تهران و دیدار او با وزاری نفت و صنعت و تجارت ایران اشاره کرد و نوشت: اهمیت این سفر برای ژاپن به حدی بود که مسوولان شرکت های بزرگی چون «میتسوبیشی»، «میتسویی»، «ایتوچو»، مدیران شرکت بزرگ مهندسی «JGC» و بانکهای بزرگ ژاپنی، که مجموعا 21 شرکت می شدند، یاماگیوا را در این سفر همراهی می کردند.
در سال 2010 با فشار آمریکا، ژاپن از مشارکت در بزرگترین میدان نفتی جنوب غربی ایران بنام «آزادگان» عقب نشینی کرد و به باور کارشناسان اقتصادی، این سفر به نوعی تلاش مجدد توکیو برای بدست آوردن دوباره این پروژه محسوب می شود.
در این سفر همچنین مقامات شرکت نفتی «اینپکس»، که قبلا در این پروژه مشارکت داشت، این مقام ژاپنی را همراهی می کردند.
با وضع تحریم ها در حوزه انرژی ایران، سهم نفت خام وارداتی ژاپن از کشورمان به کمتر از 5 درصد در سال 2014 کاهش یافت و طرف ژاپنی اکنون به دنبال آن است که سهم واردات نفت خام خود از ایران را به سطح قبلی که بیش از 10 درصد بود، بازگرداند.
در سال 2005 این سهم 13.8 درصد بود که در سال 2014 به 4.9 درصد کاهش یافت.
در ادامه گزارش «نیهون کیزای» (نیکی) آمده است: دولت ژاپن به این تصمیم رسیده است که شرکتهای این کشور نباید نسبت به شرکتهای آمریکایی و اروپایی در بازار ایران عقب بمانند و می بایست فضاهای تجاری برای شرکتهای ژاپنی در ایران را فراهم سازد.
انتشار این گزارش در حالی صورت می گیرد که پیشتر، «کیمورا» رئیس شرکت نفتی «جی.ایکس» ژاپن در سخنانی اعلام کرد: با افزایش عرضه نفت خام ایران، منابع تامین این کالا برای ژاپن متنوع تر خواهد شد.
همچنین مسوولان شرکت «تویو»، که پیشتر تجهیزات پیشرفته پتروشیمی به ایران صادر می کرد، اعلام کردند که روند حذف تحریم ها را به دقت زیر نظر دارند و به دنبال بازگشت به ایران هستند.
همچنین شرکت نیسان در حال بررسی از سرگیری صادرات قطعات یدکی خودرو به ایران است.
براساس این گزارش، مقامات دولتی ژاپن پیش بینی می کنند که تحریم های غرب علیه ایران در اوایل سال 2016 برداشته شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین