|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۶
کد خبر: ۵۹۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
رییس هیات تجاری پاکستان در سومین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی ایران و پاکستان گفت: بندر چابهار فرصت بسیار مناسبی برای تجار پاکستانی است و بزودی با هیاتی از تجار و بازرگانان از این بندر دیدن خواهیم کرد.
دکتر سعید خان جدون روز چهارشنبه در این نشست که در سرسرای اجتماعات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سیستان و بلوچستان برگزار شد، افزود: به منظور تسهیل در فعالیتهای تجاری در آینده بانک پاکستان در چابهار ایجاد و راه اندازی خواهد شد.
در سومین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی ایران و پاکستان که صبح امروز بین دو هیات تجاری پاکستانی به ریاست دکتر سعید خان جدون و هیات ایرانی به ریاست نادر میرشکار در اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان برگزار شد طرفین پس از ساعت ها مذاکره خواستار برخی اقدامات به منظور تسهیل و ارتقای روابط تجاری شدند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان و رییس هیات ایرانی در این نشست اظهار داشت: یکی از خواسته های ایران توسعه هرچه بیشتر بازارچه های مرزی و جلوگیری از تجارت غیر قانونی به منظور بهبود وضعیت معیشت مردم مرزنشین دو کشور است زیرا جمهوری اسلامی ایران برنامه های جدی و منظمی برای قانونمند کردن تجارت مرزی دارد.
نادر میرشکار با تاکید بر آزاد بودن تجارت از ایران به پاکستان ادامه داد: کلیه اجناس به جز اقلام حرام و ممنوعه می تواند به راحتی در این مرز رد و بدل شود.
وی با اشاره به وجود بارانداز و انبار در سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: ما از تاسیس بارانداز و انبار توسط دولت پاکستان در میرجاوه به منظور آسایش تجار خود استقبال کرده و در صورت تمایل فضای لازم را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهیم.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بندر چابهار و گوادر در نزدیکی یکدیگر قرار دارند با برنامه ریزی های مشخص می توان از توان و ظرفیت دو بندر در صید و صیادی به طور مشترک استفاده کرد.
وی اظهار داشت: یکی دیگر از مسایل مهم، الکترونیکی کردن بخش عمده تجارت در مرزها به منظور کاهش کاغذ بازی و سو استفاده برخی افراد است.
رییس هیات ایرانی از هیات پاکستانی دعوت کرد تا به منظور مشاهده وضعیت تجاری چابهار از این بندر مهم دیدن کرده و پس از بررسی در صورت تمایل در زمینه سرمایه گذاری و تجارت اقدام کنند.
رییس گمرگ ایالت بلوچستان و رییس هیات پاکستانی نیز در این نشست گفت: برای تشکیل بازارچه های مرزی نقاطی در نزدیکی گمرک های خود را در نظر گرفته ایم و برای بازدید از بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان نیز آمادگی خود را اعلام می کنیم.
دکتر سعید خان جدون با استقبال از بازدید از منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار ادامه داد: بندر چابهار فرصت مناسبی برای توسعه تجارت است و تا یک ماه آینده با هماهنگی های لازم این دیدار انجام خواهد شد که در این بازدید از بخش خصوصی کشور خود نیز دعوت می کنیم.
وی خاطر نشان کرد: هم اینک دو بانک پاکستانی در تهران فعال هستند که با رفع تحریم ها، بانک های دیگری در سایر شهر ها از جمله چابهار ایجاد خواهیم کرد تا بتوان از این طریق مشکلات مربوط به پول نقد را برای تجار پاکستان حل کرد.
در این نشست همچنین بر افزایش امنیت راه ها در پاکستان برای کامیون های ایرانی، تسهیل و بهبود صدور روادید، اشتراکات تجاری بین مناطق آزاد تجاری چابهار در ایران و گوادر در پاکستان، ایجاد یک باجه مرکزی در گمرک به منظور رفت و آمد راحت تجار دو طرف و افزایش دریچه های مرزی بین دو کشور گفت و گو شد.
این هیات عصر امروز با حضور در اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان تفاهمنامه سومین نشست مشترک تجارت مرزی ایران و پاکستان را امضا خواهد کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین