کد خبر: ۵۹۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶
ولید المعلم وزیر خارجه سوریه ابراز امیدواری کرد که پس از تصویب توافق هسته ای در کنگره آمریکا و مجلس شورای اسلامی ایران، شاهد آغاز گفت وگو بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس باشیم.
ولید المعلم وزیر خارجه سوریه ابراز امیدواری کرد که پس از تصویب توافق هسته ای در کنگره آمریکا و مجلس شورای اسلامی ایران، شاهد آغاز گفت وگو بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس باشیم.

المعلم در گفتگو با روزنامه لبنانی الجمهوریه، به طرح اخیر استیفان دی میستوره نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه که خواستار تشکیل چهار گروه برای ایجاد هماهنگی بین نمایندگان دولت و مخالفان نظام شده بود، اشاره کرد و گفت: ما خواستار آغاز عملیات انتقال سیاسی در سوریه هستیم به گونه ای که خواسته های قانونی مردم سوریه را تامین کند.

 المعلم تصریح کرد: تا امروز هیچ طرح همه جانبه ای در زمینه حل بحران سوریه ارائه نشده است. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران ایده هایی را با طرف سوری مطرح کرد که پیش از این نیز مشابه این افکار مورد بحث و گفتگو قرار گرفته بود. وزیر خارجه ایران وعده داد در جهت تکمیل طرح و عملیاتی شدن آن تلاش های لازم را مبذول دارد.

وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که هرگونه طرح یا پیشنهادی باید تامین کننده چند اصل ثابت و تغییر ناپذیر باشد. این اصول عبارتند از: حفظ تمامیت ارضی سوریه، گفتگو فقط بین سوری ها و بدون پیش شرط، رای گیری و استفتا از مردم در قبال هرگونه توافقی که طرفین به آن دست پیدا می کنند.

المعلم بدون تایید یا رد خبر دیدار علی مملوک رئیس دفتر امنیت ملی سوریه با محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سوریه تصریح کرد: شرط و شروطی که بعضی ها برای سوریه تعیین می کنند و خواستار کناره گیری این کشور از ایران یا حزب الله هستند، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

وی دیدار اخیر خود از کشور عمان را در پاسخ به دعوت همتای عمانی خود دانست و گفت: دشمنان سوریه در تنگنا قرار دارند و برای همین دنبال ایجاد راه حل های برای برون رفت از این وضعیت هستند. البته این عده هنوز به مرحله شکست کامل نرسیده اند، و تا زمانی که شکست و خسارت خود را حس نکرده اند به جنگ با سوریه ادامه خواهند داد تا جایی که این باور در آمریکا و اذنابش به وجود آید و دنبال راه حل حقیقی برآیند.

المعلم با ابراز خوشبینی نسبت به توافق هسته ای اظهار داشت: یکی از نتایج این توافق، آغاز گفتگوهای عربی – ایرانی در سازمان ملل است که پس از تصویب توافق در کنگره آمریکا، وارد مرحله جدی تری خواهد شد.



منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین