|
|
امروز: جمعه ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۵۹۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
نخست وزیر پیشین عراق گزارش کمیته سقوط موصل را سیاسی، غیرکارشناسی و نامعتبر دانست و رئیس این کمیته را به قتل و آدم ربایی متهم کرد.
نوری مالکی که به تهران سفر کرده است روز سه‌شنبه در گفت و گوی اختصاصی با شبکه خبری العالم، گفت: سقوط شهر موصل توطئه‌ای منطقه ای بود که طرف های داخلی و بین المللی در آن دست داشتند و عامل مستقیم سقوط این شهر فرماندهان نظامی و امنیتی هستند که از میدان جنگ فرار کردند درحالیکه نیروها و تسلیحات کافی برای مقابله با داعش در اختیار داشتند.  

وی افزود: اولاً کمیته سقوط موصل گزارشی برای متهم کردن هیچ فردی صادر نکرده است بلکه برخی اعضای این کمیته با انگیزه های سیاسی و به علت اختلافاتی که با دیگران دارند، خواستند پیش نویس گزارشی یا مشابهش را بنویسند یا نوشتند ولی کمیته و مجلس نمایندگان آن را رد کرد لذا کمیته هیچ فردی را متهم نکرده است و سرانجام این مساله به دستگاه قضائی محول شد.

رئیس ائتلاف دولت قانون گفت: ثانیاً این کمیته به علت سیاسی کاری و ایجاد اختلافاتی در بین اعضای آن جنبه حرفه ای و کارشناسی خود را از دست داد و اینجا باید پرسید که آیا در موصل نیروهای کافی نبود؟ اسلحه نبود؟ سیاسی کردن کمیته تحقیقات را به بیراهه می کشاند.

مالکی بیان کرد: ما در آن زمان کمیته‌ای تشکیل دادیم که این کمیته برخی از فرماندهان و افسران را عامل سقوط موصل معرفی کرد. به عنوان مثال فرمانده لشکر سوم که پیش از حمله داعش عقب نشینی کرد و لشکر خود را تنها گذاشت ، باید مسئولیت خود در سقوط موصل را بپذیرد.

نخست وزیر پیشین عراق افزود: فرمانده لشکر چهارم، لشکر خود را ترک کرد، داعش وارد تکریت شد و جنایت اسپایکر به علت عقب نشینی این فرمانده و فروپاشی این لشکر اتفاق افتاد که این فرمانده هم باید مسئولیت این جنایت را بپذیرد.

مالکی اعلام کرد: رئیس پلیس نیز که 40 هزار نیرو در اختیار داشت ولی یک گلوله هم شلیک نکرد، باید مسئولیتش را بپذیرد. مساله دیگر که باید بررسی شود، این است که چه کسی یا کسانی در طراحی توطئه سقوط موصل دست دارند؟ زیرا موصل بدون جنگ و درگیری سقوط کرد درحالیکه تعداد نیروهای ارتش کافی بود و 40 هزار نیروی پلیس و 2 لشکر ارتش را مستقر کرده بودیم که این نیروها می توانستند هر نیرویی را شکست بدهند چه برسد به گروه کوچکی از داعش.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین