|
|
امروز: يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۵۹۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
رویدادهای سال های اخیر منطقه خاورمیانه باعث بروز تغییراتی در موازنه قدرت در دنیا شده است و سیستم جهانی امروز دیگر مانند گذشته مرعوب قدرت ایالات متحده آمریکا نیست.
به نوشته روزنامه لبنانی البناء، بررسی سیاست های آمریکا از زمان جنگ دوم خلیج نشان می دهد که دولت آمریکا در عملکرد خود از الگوی سیطره استعماری پیروی می کند، با این وجود ایالات متحده آمریکا امروز خود را مجبور به تسلیم در برابر امر انجام شده می بیند.
دیدار ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و سرگئی لاوروف وزیر خارجه با جان کری وزیر خارجه آمریکا که در 12 می سال جاری برگزار شد یکی از نشانه های تسلیم آمریکا در برابر سیاست عمل انجام شده روسیه و جمهوری اسلامی ایران است.
روزنامه البناء در گزارش خود تصریح کرد: سیاست عمل انجام شده ایران و روسیه باعث شد قدرت های جهانی از طریق تشکیل ائتلاف های جدید و پیمان های همکاری فیمابین، یک بار دیگر به عرصه سیاسی جهان بازگردند.
ائتلاف روسیه – چین – ایران و تقویت همکاری های مطرح شده در نشست مشترک دفاعی بین سه کشور یاد شده که به گفته ژنرال حسین دهقان وزیر دفاع ایران به زودی در پکن برگزار خواهد شد در زمره این ائتلاف ها به شمار می آید.
به نوشته البناء، اظهارات دهقان به منزله اعلام تشکیل پیمان نظامی جدیدی در برابر قدرت های بزرگ است و می خواهد به ایالات متحده و پیمان ناتو گوشزد کند که از این پس اجازه ندارند هرکاری دلشان می خواهد انجام دهند.
قدرت نظامی این سه کشور (ایران و روسیه و چین) کمتر از طرف مقابل نیست. وزیر دفاع ایران با اشاره به این نکته اعلام کرد که متخصصان ایرانی قادر به طراحی و ساخت انواع تجهیزات و سیستم های نظامی هستند. وی تاکید کرد که ایران به موفقیت های بسیاری در حوزه فضا دست پیدا کرده به گونه ای که نیاز این کشور را در این زمینه تامین می کنند.
رژه بزرگ نظامی در روسیه به مناسبت عید پیروزی در جنگ های داخلی این کشور که در نهم مه برگزار شد و نیز رزمایش مشترک چین و روسیه که در 17 مه آغاز شد، همه به منزله پیام هایی بود که به کشورهای غربی فرستاده شد.
در پرتو تغییرات سریع سیاسی و ائتلاف های جدید، دنیا شاهد شکل گیری پنج قدرت بزرگ استراتژیک در دنیاست که عبارتند از: آمریکا و اروپا و چین و روسیه و ایران. و از آنجا که آمریکا و اروپا هم پیمان راهبردی یکدیگر محسوب می شوند و هرگونه نزدیکی بین روسیه – چین – ایران می تواند بر جایگاه استراتژیک آمریکا و به تبع آن اروپا تاثیر گذار باشد، خیزش چینی – ایرانی می تواند چالش بی سابقه ای برای غرب و آمریکا درست کند.
البناء افزود: با اینهمه، سوالی که مطرح می شود این است که کشورهای غربی و آمریکا چه واکنشی به پیمان مشترک نظامی بین تهران و مسکو و پکن نشان خواهند داد؟
این درحالی است که آمریکا و کشورهای اروپایی از نزدیکی مسکو و پکن که در دوران ریاست جمهوی ولادیمیر پوتین و در چارچوب سازمان همکاری های شانگهای وارد مرحله پیشرفته تری شده احساس نگرانی می کنند. این همکاری ها که بُعد نظامی آن رفته رفته روشن شد نگرانی شدید واشنگتن را نیز در پی داشت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین