|
|
امروز: شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۱
کد خبر: ۵۹۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
رقابت های کشتی قهرمانی جوانان جهان در حالی در برزیل به پایان رسید که آزادکاران قدرتمندانه جام را بالای سربردند و از سوی دیگر کشتی فرنگی جوانان با توجه به نتایج سالهای اخیر نیازمند همدلی، حمایت و پرورش مربیان نخبه برای تربیت و کشف استعدادها است.
رقابتهای کشتی رده های سنی نونهالان، نوجوانان وجوانان برای کشورهای قدرتمند جهان همچون روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکیه، ژاپن، کره جنوبی، کره شمالی، آمریکا، ژاپن، مجارستان، کشورهای تازه استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق و از جمله ایران از جایگاه مهمی برخوردار است.
این کشورها، نخبگان کشتی خود را از دل رقابت های قهرمانی جهان در رده های سنی نوجوانان و جوانان کشف و به مرور و با شرکت دادن آنان درمسابقات بین المللی آنها را وارد تیم بزرگسالان می کنند.
از میان همین مسابقات بود که حمید سوریان با طلای جوانان جهان در سال 2005 لیتوانی، سعید عبد ولی با طلای سالهای 2008 و2009 ترکیه ، قاسم رضایی و داود عابدین زاده با نقره و برنز 2005 لیتوانی، مهدی تقوی با دو طلای سالهای 2006 گواتمالا و2007 پکن، مدال برنز کمیل قاسمی وطلای مسعود اسماعیل پور در 2008 استانبول ترکیه و حسن رحیمی با طلای 2009 آنکارا خود را در عرصه ملی مطرح کردند و سالها در رده سنی بزرگسالان برای کشورمان در عرصه های بین المللی به خصوص جهانی افتخار آفرینی کردند.
به هر ترتیب تیم کشتی فرنگی جوانان ایران در رقابت های قهرمانی جهان که در روزهای 20 و 21 مرداد در شهر سالوادور داباهیا برزیل برگزار شد با دو پله صعود از رده هشتم به ششم رسید و تیم ایران توسط رضا خدری در وزن 50 کیلوگرم مدال طلا، امیرحسین حسینی در وزن 96 کیلوگرم مدال نقره وعلی ارسلان در وزن 66 کیلوگرم مدال برنز گرفت و با 31 امتیاز بعد از تیم های گرجستان، جمهوری آذربایجان، روسیه، ترکیه و مجارستان ششم شد.
تیم کشتی فرنگی جوانان در پیکارهای سال 2014 در زاگرب کرواسی با تنها مدال نقره پیام بویری هشتم شده بود.
اما حکایت کشتی فرنگی درکشورمان با رشته آزاد که با علاقمندان بیشمار و مربیان خوبی روبروست متفاوت است و هر چند در رده بزرگسالان در سال های اخیر به لطف کشتی گیرانی همچون حمید سوریان، امید نوروزی، حبیب الله اخلاقی، سعید عبد ولی، مهدی علیاری، قاسم رضایی، افشین بیابانگرد ومجتبی کریم فر توانسته افتخارات بزرگی را برای کشورمان به دست آورد اما به طور حتم از هم اکنون باید برای بعد از المپیک 2016 ریو فکر اساسی کرد، چرا که بسیاری از این کشتی گیران پا به سن گذاشته و به طور حتم کشتی را کنار خواهند گذاشت.
کشتی فرنگی برخلاف آزاد در کشورمان از علاقمندان کمتری برخوردار است و به نوعی تنها درچندین منطقه کشور ازجمله خوزستان شهرستان اندیمشک، لرستان، اردبیل، کردستان، مازندران و تهران از استعدادهای زیادی برخورداراست و به همین دلیل فدراسیون می تواند نقطه آغازین استعدادیابی کشتی فرنگی را در این شهرها قرار داده و با تربیت مربیان به نوعی برنامه استعدادیابی خود را افزایش دهد.
هرچند برگزاری رقابت های قهرمانی کشور در رده های سنی نوجوانان، جوانان، بزرگسالان، رقابت های عمومی و درنهایت رقابت های انتخابی در این سالها توانسته ستاره هایی را به تیم ملی معرفی کند اما به طور حتم کشور پهناور ایران سرشار از استعدادهای ناب کشتی است که باید آنها را شناسایی، پرورش و آموزش داد.
تیم کشتی فرنگی جوانان ایران ازسال 2001 در رقابت های قهرمانی جهان حضور یافته که در 13 دوره حضور تاکنون نتوانسته عنوان قهرمانی را کسب کند.
فرنگی کاران جوان ایران درسال 2005 لیتوانی، 2008 استانبول ترکیه و 2009 آنکارا نایب قهرمان جهان شدند ودرسال 2001 تاشکند ازبکستان، 2007 پکن، 2010 بوداپست مجارستان و 2013 صوفیه بلغارستان سوم شدند.
به همین ترتیب تیم ایران در سالهای 2006 گواتمالا و 2011 بخارست رومانی و 2012پاتایا تایلند چهارم شد.
تیم کشتی فرنگی جوانان ایران تاکنون از 13 دوره حضور در این رقابت ها 12 طلا، 14 نقره و شش برنز کسب کرده است.
اما نقطه عطف رقابت های کشتی جوانان جهان در برزیل، قهرمانی تیم کشتی آزاد ایران برای دومین سال پیاپی بود که نشان داد برنامه ریزی و توجه به رده های سنی جوانان می تواند همیشه موفقیت های آینده را تضمین کند به طوری که هم اکنون در کشتی آزاد کشورمان به خصوص در رده سنی بزرگسالان در همه وزن ها دو تا سه کشتی گیر ششدانگ و با تجربه دارد که می توانند عصای دست کادر فنی در رقابت های پیش رو باشند.
تیم کشتی آزاد جوانان ایران همچون تیم فرنگی از سال 2001 وارد رقابت های قهرمانی جهان شد که در سال 2014 و 2015 به لطف برنامه ریزی خوب کادر فنی و در راس همه آنها محمد طلایی یکی از بااخلاق ترین مربیان حال حاضر کشورمان قهرمان جهان شد.
تیم کشورمان همچنین در سال 2001 تاشکند ازبکستان، 2003 استانبول ترکیه، 2005 ولینوس لیتوانی، 2006 گواتمالا، 2007 پکن و 2008 استانوبل ترکیه نایب قهرمان شد و در سال 2009 آنکارا، 2011 بخارست رومانی، 2012 پاتایا تایلند و 2013صوفیه بلغارستان بروی سکوی سوم ایستاد.
قهرمانی تیم کشتی آزاد ایران در سال 2014 و 2015 در حالی رقم خورد که تیم روسیه از سال 2001 که تیم کشورمان وارد رقابت های قهرمانی جهان شد تا 2013 طی 11 دوره متوالی (سال 2002 و 2004 رقابت های جوانان جهان برگزار نشد) قهرمان جهان شده بود و به نوعی تیم کشورمان به سیطره و قدرت همیشگی روسها در رده سنی جوانان پایان دادند و کاپ قهرمانی را بالای سربردند.
تیم کشتی آزاد جوانان ایران در 13 دوره گذشته حضور در رقابت های قهرمانی جوانان جهان 21 طلا، 17 نقره و 20 برنز کسب کرده است.
آزادکاران جوان ایران در رقابت های قهرمانی جوانان جهان که روزهای 24 و 25 مرداد در شهر سالوادور داباهیا برزیل برگزار شد دو مدال طلا از سوی ایمان صادقی، مجتبی گلیج و چهار مدال نقره از سوی علیرضا گودرزی، رضا مظفری، سید ایمان حسینی و امین طاهری کسب کرد و با 62 امتیاز قهرمان شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین