|
|
امروز: دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۵۸۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
زیبا کلام ادامه داد: تلاش‌های تیم مذاکره کننده باعث برانگیخته شدن عواطف ایرانیان نسبت به وزیر امور خارجه و همکاران وی شد. ظریف توانست به عنوان یک انسان وطن پرست احترام‌ها را به سوی خود جلب کند بنابراین تشبیه وی به محمد مصدق کاملاً طبیعی است.
نشست "کودتای 28 مرداد، مسائل امروز تحولات آینده" عصر دیروز در دفتر اجتماعات حزب اراده ملت ایران با حضور "صادق زیباکلام" استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و "محسن رهامی" دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید،زیبا کلام در ابتدای این نشست اظهار داشت: کودتای 28 مرداد مانند بسیاری از وقایع دیگر تاریخ معاصرایرا بیش از آن که مورد تجزیه و تحلیل درست و واقع‌بینانه قرار گرفته باشد، بیشتر کارکرد و بهره برداری سیاسی از آن به عمل آمده است.

وی افزود: قبل از انقلاب اسلامی، گفتمان اپوزیسیون اعم از مذهبی‌ها و غیر مذهبی‌ها بر این مبنا بود که کودتای 28 مرداد به عنوان یک ضایعه ملی، کشور را به سمت قهقرا کشانده است.

زیبا کلام ادامه داد:  قبل از انقلاب، قهرمان اپوزیسیون درباره نهضت ملی شدن صنعت نفت دکتر مصدق بود و ایشان جمله ای  آیت الله کاشانی نگاه خوبی نداشتند.

زیبا کلام تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی، کودتی 28 مرداد به عنوان یک وسیله و ابزار بسیار نیرومند جهت آمریکا ستیزی در دست حاکمیت قرار گرفت.

وی با اشاره به چرایی قیام 31 تیر 1331 گفت: مصدق بر سر مسئله ارتش با شاه اختلاف نظر داشتند. شاه معتقد به فرمانروایی ارتش بود این در حالی است که مصدق معتقد به کاهش و تقلیل بودجه ارتش بود. اختلاف‌ها در این زمینه بالا گرفت و نهایتاً مصدق از سمت خود استعفا داد و شاه که نمی‌خواست جایگاه نخست وزیری خالی بماند احمد قوام‌السلطنه را در این جایگاه گماشت.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: مردم در تاریخ 30 تیر سال 31 به خیابان‌ها آمدند و علیه قوام شعار دادند و همین حرکت مردم باعث شد که شاه پس از  گذشت چهار روز استعفای قوام را بپذیرد و بار دیگر مصدق نخست وزیر کشور شود.

زیبا کلام ادامه داد: همین اتفاقات یک سال بعد یعنی در مرداد سال 32 میان مصدق و شاه اتفاق افتاد و شاه ارتشبد فضل الله زاهدی را جایگزین مصدق در مقام نخست وزیری کرد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود ابراز کرد: سؤالی که مطرح می‌شود این است که آن جمعیت هواخواه مصدق در تاریخ 28 مرداد 32 کجا بودند؟ الآن که 62 سال از آن کودتا می‌گذرد همچنان این سؤالات بی جواب مانده است

زیبا کلام در بخش دیگری از این نشست و در پاسخ به چرایی تلاش شبکه های مجازی مبنی بر تشبیه محمد جواد ظریف به محمد مصدق گفت: من به تعمدی بودن این موضوع معتقد نیستم. علی رغم همه تبلیغات سویی که علیه مصدق شکل گرفته، اما تصویری که امروز از مصدق داریم یک تصویر مثبت است .

وی ادامه داد: تلاش‌های تیم مذاکره کننده باعث برانگیخته شدن عواطف ایرانیان نسبت به  وزیر امور خارجه و همکاران وی شد. ظریف توانست به عنوان یک انسان وطن پرست احترام‌ها را به سوی خود جلب کند بنابراین تشبیه وی به محمد مصدق کاملاً طبیعی است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود و با بیان این که مسئله هسته ای و ملی شدن صنعت نفت دو مسئله کاملاً متفاوت هستند ابراز کرد: نظام در طول 12 سال گذشته  به خصوص در 8 سال دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد سعی کرد که از مسئله هسته ای یک تصویر ملی به مردم القا کند و این موضوع را با ملی شدن صنعت نفت یکسان نشان دهد اما بسیاری از مردم این نگاه را نپذیرفتند.



نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۲
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
0
4
" ... سؤالی که مطرح می‌شود این است که
آن جمعیت هواخواه مصدق، در تاریخ 28 مرداد 32 کجا بودند؟!

بنظر میرسد که جواب این سؤال،

در همان آمریکا

و/یا

آمریکا-ستیزی باشد!


* بلحاظ فوتبالی!

ممکنه که تماشاگران/هواداران
بخاطر اخراجِ یک بازیکنِ Number one
علیه سرمربی و مسئولان تیم شعار بدهند و ...

ولی مطمئنّاً،
هیچ کس
بخاطر یک بازیکن نیمکت نشین/تعویضی!
شورش نمیکند...
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
0
4
تبلیغ/propaganda
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین