کد خبر: ۵۸۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵
وزیر اطلاع رسانی جمهوری عربی سوریه، با بیان اینکه نیروهای دولتی در حال مقابله با تروریست ها در 400 نقطه مختلف این کشور هستند، تاکید کرد که هیچ کوتاهی در عملکرد ارتش این کشور در برخورد با تروریست های تکفیری وجود ندارد.
عمران الزعبی عصر دوشنبه در نشست و هم اندیشی مدیران مسوول رسانه های ایرانی که با عنوان پاسداشت 60 ماه مقاومت در سوریه در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، افزود: ارتش سوریه از بدو تاسیس برای مقابله با ر‍ژیم صهیونیستی و ارتش های منظم شکل گرفته است، اما امروز در سوریه با جنگی چریکی مواجهیم.
وی با بیان اینکه قانون جنگ های منظم با نامنظم متفاوت است، اضافه کرد: گاهی ارتش سوریه ناچار می شود تا 10 روستا را تخلیه کند تا بتواند یک تپه را آزاد کند.
الزعبی گفت: جبهه النصره و داعش در حمله به حلب از سلاح هایی استفاده کردند که تاکنون هرگز از آنها استفاده نشده بود؛ آنها از موشک های ضد تانکی بهره می بردند که تانک ها را ذوب می کرد و نمونه آنها حتی در بازار سیاه نیست و به فروش نمی رسد.
وزیر اطلاع رسانی سوریه سقوط شهر پالمیرا (تدمر) را یادآور شد و اظهار کرد: در تدمر اساسا ارتش پایگاهی نداشت و در این شهر توریستی تنها یک پاسگاه پلیس وجود داشت؛ ارتش سوریه می توانست برای بازپس گیری سریع آن از حملات هوایی استفاده کند اما در آن صورت قتل عام مردمی رخ می داد و آثار باستانی ما هم از بین می رفت.

** رفتار دولت با کردها به عنوان شهروندان سوری است
الزعبی در ادامه در پاسح به سوال یکی از حاضرین درباره کمک به کردها در مقابله با داعش به ویژه در شهر کوبانی گفت: تعداد کردها در سوریه آن گونه که مطرح می شود، 2 میلیون نفر نیست، بلکه بسیار کمتر است؛ با این حال دولت سوریه بر مبنای مذهب، تعداد و گرایش های قومی با آنها رفتار نمی کند بلکه رفتار ما با کردها به عنوان شهروندان سوری است.
وی به مذاکرات اخیر در مسکو بین معارضین و دولت سوریه اشاره کرد و افزود: زمانی که بشار جعفری رییس هیات دولت سوریه در مسکو اعلام کرد دولت از کردها در کوبانی حمایت کرده است، صالح مسلم نماینده کردها آن را رد کرد ولی جعفری اسنادی نشان داد که مشخص می کرد سلاح و مهمات لازم برای مقابله با داعش در اختیار کردها قرار گرفته است؛ در اوج نبرد کوبانی نیز جنگنده های ارتش سوریه 400 پرواز مختلف برای هدف قرار دادن داعش انجام دادند.
این عضو دولت سوریه همچنین توضیح داد که کردها در این کشور تنها یک نماینده ندارند و افراد و جناح های مختلفی در بین کردهای این کشور وجود دارد.

** موضع روسیه و پوتین در برابر سوریه مشخص است
الزعبی درباره بازی روس ها با سوریه گفت: من چیزی به عنوان بازی روسی درباره سوریه نمی بینم، بلکه موضع روسیه در قبال سوریه به ویژه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور روشن است.
وی با بیان اینکه پوتین موضع مثبتی در قبال دولت و ملت سوریه دارد، افزود: زمانی که ولید معلم وزیر خارجه سوریه به مسکو سفر کرد، پوتین خواستار تشکیل ائتلافی منطقه ای علیه تروریسم شد.

** دیداری با سعودی ها نداشتیم
وزیر اطلاع رسانی سوریه در واکنش به سوال یکی از حاضرین درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر سفر علی المملوک به عربستان سعودی تاکید کرد که هیچ گونه دیداری بین مقامات دولتی سوریه با سعودی ها صورت نگرفته است.
وی گفت: تغییر در سیاست عربستان نیازمند چرخشی 180 درجه ای است؛ ریاض نمی تواند در روز مدعی مبارزه با تروریسم شود و در شب از جبهه النصره و داعش حمایت کند.
الزعبی با یادآوری لرزش شدید بدن سعود الفیصل وزیر خارجه سابق عربستان سعودی گفت: دیپلماسی عربستان مانند سعود الفیصل لرزان بود.
وی همچنین به عادل الجبیر وزیر خارجه کنونی عربستان اشاره کرد و با یادآوری گذشته وی به عنوان مسوول خدمات به ولیعهد عربستان سعودی در آمریکا، گفت: عادل الجبیر یک دیپلمات نبود اما ملک فهد وی را به آمریکا فرستاد تا به ولیعهد خدمات دهد و بعد از راضی بودن از رفتارش به عنوان دیپلمات فعالیت کرد.
وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت: بندر بن سلطان رییس دستگاه امنیتی عربستان سعودی عادل الجبیر را وادار کرد تا با سازمان های یهودی فعال در آمریکا ارتباط برقرار کند و پس از آن وی رابط بین سعودی ها با سازمان های یهودی آمریکا شد.

** نظام سوریه هرگز دوشخصیتی نشده است
وی ادامه داد که تمامی کشورهای اروپایی و غربی سفرای خود را از دمشق خارج نکرده اند و بسیاری از کشورهای اروپایی، عربی و آمریکای لاتین همچنان سفارتخانه های خود را در دمشق فعال نگاه داشته اند.
الزعبی با بیان اینکه نظام سیاسی در سوریه هیچ گاه دو شخصیتی نشده است، توضیح داد: ما هرگز طایفه ای و قومی عمل نکرده ایم و به همین دلیل با علویان ترکیه وارد تعامل نمی شویم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین