|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۶
کد خبر: ۵۸۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۱
مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: بر اساس فهرست سرخ (IUCN) از یکهزار و 140 گونه جانوری مهره دار در کشور ، 74 گونه در معرض تهدید و خطر جدی قرار دارد.
سید مجید خرازیان مقدم عصر روز دوشنبه در جریان سفر یکروزه معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به اراک در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: گونه های جانوری در معرض خطر و تهدید باید از نظر وضعیت حفاظتی در شرایط ویژه قرار بگیرند و اقدامات احیا و مراقبت های خاص از آن ها صورت بگیرد.
وی بیان کرد: تدوین و اجرای برنامه های مدیریتی برای گونه های جانوری در معرض تهدید پیش بینی شده که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز تا پایان برنامه پنج ساله ششم (سال 99) ، اقدامات لازم و عملیاتی برای 30 گونه جانوری و برنامه مدیریتی برای 15 گونه جانوری در معرض تهدید انجام می شود.
مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور توضیح داد: امسال تهیه برنامه عملیاتی هفت گونه جانوری از جمله سیاه گوش، آهو، قوچ و میش، هوبره، بالابان و اردک بلوطی با همکاری دانشگاه ها و نهادهای زیست محیطی فعال غیردولتی در دست انجام است.
خرازیان مقدم خاطرنشان کرد: برنامه عملیاتی حراستی و احیا گوزن زرد نیز که در سال گذشته با همکاری متخصصان بین المللی تهیه شده ، امسال کلید خورده و در دست انجام است.
وی عنوان کرد: ساماندهی سایت های تکثیر و اسارت گونه های جانوری در معرض تهدید از دیگر برنامه های مهم محیط زیست کشور است که در این راستا عملیات اجرایی سایت تکثیر گوزن زرد از 24 مردادماه جاری با همکاری استان های ایلام، کرمانشاه، خوزستان و یزد آغاز شده است.
مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: در صورت تامین اعتبار، از سال آتی با همکاری متخصصان زیستی در سطح ملی و بین المللی و به کارگیری ظرفیت های برون سازمان، نسبت به تهیه لیست سرخ ملی گونه های جانوری ایران که در معرض تهدید قرار دارند، اقدام می شود.
خرازیان مقدم گفت: تشکیل کمیته راهبردی با حضور استادان دانشگاه ها و فعالان سمن های محیط زیست به منظور بهبود مدیریت حیات وحش از شهریورماه امسال به صورت رسمی آغاز می شود.
وی توضیح داد: مطالعه و تدوین روش های نوین سرشماری حیات وحش (سمداران) از دیگر برنامه های مهم و استراتژیک در دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور است.
خرازیان مقدم یادآور شد: با همکاری ادارات کل حفاظت محیط زیست در استان های مختلف قرار است در قالب راهبردهای برنامه پنج ساله ششم محیط زیست کشور نسبت به ارزیابی ذخایر آبزیان در آب های داخلی ایران اقدام شود.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور روز دوشنبه به همراه مدیران ستادی این سازمان به اراک سفر کردند که بازدید از منطقه حفاظت شده هفتاد قله، حضور در جمع کارکنان محیط زیست استان مرکزی، شرکت در شورای اداری و کارگروه مخاطرات زیستی استان، حضور در نشست فعالان زیست محیطی و خبرنگاران و همچنین برنامه زنده تلوزیونی از شبکه آفتاب از جمله برنامه های وی بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین