|
|
امروز: چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۵۸۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱
معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: سمن ها کانون قدرتمند و قانونی پیگیری مطالبات به حق مردم در حوزه محیط زیست هستند و باید با فعالیت موثر و برنامه ای، به بهترین شکل مدافع حقوق شهروندان باشند.
دکتر معصومه ابتکار عصر دوشنبه در جریان سفر یک روزه به اراک در جمع فعالان محیط زیست استان مرکزی گفت: سازمان مردم نهاد صدای رسا و گویای جامعه اند که با پیگیری و نظارت مجدانه هدایتگری در اصلاح امور و شتاب بخشی به مولفه های توسعه را دنبال می کنند و دولت تدبیر و امید نیز بها دادن به سمن ها با هر زمینه فعالیت را در اولویت کار خود دارد.
وی ادامه داد: بدون مشارکت مردم و حضور آنان در همه عرصه ها به ویژه عرصه زیست محیطی، دولت قادر به خدمتگزاری نیست و فلسفه وجودی شکل گیری دولت تدبیرو امید بر پایه مشارکت شهروندان بنا شده است.
ابتکار افزود: سازمان های مردم نهاد در بخش محیط زیست در واقع قهرمانان جامعه مدنی هستند که بر اساس مصوبه دولت عضو کارگروه آمایش محسوب می شوند.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: نماینده شبکه های زیست محیطی هر استان به عنوان تصمیم سازان مردمی باید در راهبردها و اقدامات هر استان نقش خود را به درستی ایفا کنند و با نظارت و مشارکت و ایده های سازنده این بخش را تقویت کنند.
ابتکار با بیان اینکه شبکه ملی سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در کشور شکل گرفته گفت: امید است نمایندگان مردم در سمن های محیط زیست با نگاه کارشناسی و حساسیت لازم پیگیر مطالبات مردم در بخش زیست محیطی باشند.
وی، در خصوص پیگیری مطالبات تشکل های زیست محیطی استان مرکزی نیز بیان کرد: در نشستی با حضور مسوولان مطالبات و دغدغه های مطرح شده توسط تشکل های زیست محیطی استان مرکزی بررسی می شود.
ابتکار افزود: تشکیل اتاق های فکر در کشور اتفاق مبارکی است که با همگرایی، تعامل و مشارکت فرهیختگان، اندیشمندان و کارشناسان دلسوز باید در زمینه های مختلف از جمله رفع چالش های زیست محیطی چاره اندیشی کرد.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در بخشی از سخنانش عنوان کرد: حفظ تالاب میقان به عنوان یکی از جاذبه های و سرمایه های مهم طبیعی زیست محیطی کشور ضروری است و در این راستا تمام سعی و اهتمام برای کاهش مخاطرات و تقویت اقدامات حراستی انجام می شود.
ابتکار در خصوص وضعیت آلایندگی هوای شهرها نیز گفت: حذف و کاهش سوخت مازوت از نیروگاه های کشور یکی دیگر از اقدامات زیربنایی دولت تدبیر و امید در راستای کاهش آلایندگی و حفظ محیط زیست است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار کرد: استفاده از فناوری های سبز و استقرار شاخص های زیست محیطی در واحدهای صنعتی از اولویت های مهم این سازمان محسوب می شود.
مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست در سخنانی گفت: بهره برداری غیر عقلانی از منابع زیر زمینی، نابودی گونه های تنوع زیستی، ضعف در مطالعات استقرار برخی صنایع ، آلودگی منابع آب، هوا و خاک از جمله چالش های مهم زیست محیطی در این استان است.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی بیان کرد: یکی از مطالبات به حق شهروندان استان مرکزی بهبود وضعیت زیست محیطی است که این مهم به عزمی جدی نیازمند است.
وی ادامه داد: با سرلوحه قراردادن شعار 'پیشگیری بهتر از درمان' باید از بروز چالش های زیست محیطی جلوگیری کرد و طبیعتی پاک و سرزنده را به مردم هدیه داد.
ابراهیمی کارنامی افزود: تشکل های زیست محیطی استان مرکزی به عنوان سازمان های مطالبه گر و ناظر، باید وزن خود در اقدامات و مسایل استان روز به روز سنگین تر کنند.
رییس خانه سازمانهای مردم نهاد و مسوول شبکه زیست محیطی استان مرکزی نیز گفت: کلانشههر اراک اگر چه نماد بزرگان، اندیشمندان و فرهیختگان است اما با قربانی شدن در مسیر توسعه نامتوازن صنعت فرسوده و پیر شده و از آلایندگی زیستی رنج می برد.
سیاووش آقاخانی بیان کرد: تفحص از صنایع آلاینده در چند سال اخیر به انزوا رفته و امید می رود که دولت تدبیر و امید به عنوان نماینده مردم کار این مهم را به طور جدی در دستور کار قرار دهد.
وی در خصوص وضعیت کارخانه ایرالکو نیز گفت: فرصت انتقال بخش آند ایرالکو رو به پایان است و هنوز برخی از خطوط قدیم این شرکت در کنار خطوط جدید فعالیت دارند.
آقاخانی تاکید کرد: پیگیری چالش های زیست محیطی در استان بنا بر وظیفه سازمان های مردم نهاد در واقع نمود عینی مطالبات حقوق شهروندی است که دولت تدبیر و امید بر آن تاکید دارد.
نماینده شورای اسلامی شهر اراک نیز در این نشست در سخنانی گفت: توسعه فضای سبز یکی از ظرفیت های برجسته مقابله با آلودگی هواست که این بستر در اراک وجود دارد.
اسماعیل تاج آباد افزود: احیای مجدد باغ های حاشیه کلانشهر اراک از جمله کرهرود، قنات ناصری و سنجان می تواند در کاهش آلایندگی هوای شهر تاثیر به سزایی داشته باشد و باید حاشیه حمایتی در این بخش تقویت شود.
وی ادامه داد: ساماندهی روان آب های سطحی نیازمند اعتباری ویژه است و تحقق این اعتبار می تواند به توسعه فضای سبز و تامین و هدایتگری این آب ها با هدف آبیاری کمک شایانی کند.
نماینده اجامعه دانشگاهیان استان مرکزی نیز در این نشست در سخنانی گفت: به توجه به تاثیر علم و پژوهش در عرصه مطالعات زیست محیطی، این استان در حوزه بودجه و طرح های پژوهشی نیازمند حمایت و بازنگری است.
دکتر محمد هادی پور بیان کرد: استفاده از ظرفیت های مطالعاتی و پژوهشی در عرصه تالاب میقان، ریزگردها، آلودگی منابع آب و خاک نیازمند توجه بیشتر تصمیم سازان است.
در ادامه این نشست فعالان زیست محیطی استان مرکزی با در دست داشتن دست نوشته هایی انتقاد خود را نسبت به آلایندگی برخی واحدهای صنعتی اراک ابزار کردند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین