|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۵۸۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹
وی تفاوت دستمزد زنان و مردان برای کارهای هم‌ارزش را در جهان بین 16 تا 38 درصد عنوان کرد و گفت: دولت تدبیر و امید در تلاش است که تبعیض جنسیتی در حوزه اشتغال را امحا کند و به همین منظور در روابط کار بخشنامه‌های متعددی تدوین کرده‌ایم تا این تفاوت را به حداقل کاهش دهیم.
اگرچه معاون وزیر کار می‌گوید دولت یازدهم در تلاش برای حذف نگاه جنسیتی به زنان در حوزه اشتغال است، اما عملکرد دولت خلاف این موضوع را ثابت کرده و نشان می‌دهد اولویت دولت اشتغال مردان است.

حسن هفده تن روز یکشنبه در همایش تبین حقوق فرهنگی - اجتماعی زنان کارگر گفت: قرار بود یک سوم تولید ناخالص داخلی از طریق بهره‌وری تامین شود، در صورتی که حجم اقتصاد ایران را 600 میلیارد دلار در نظر بگیریم قرار بود 200 میلیارد دلار از طریق بهره‌وری حاصل شود اما متاسفانه این مهم تحقق نیافت. این موضوع علل گوناگونی داشت که شاید یکی از آنها را بتوان در حوزه زنان جستجو کرد، متاسفانه نتوانستیم از نیمه توانمند جامعه به نحو مطلوب استفاده کنیم. هم اکنون نرخ مشارکت اقتصادی زنان حدود 15درصد و نرخ بیکاری زنان نزدیک به سه برابر مردان است.

به گزارش اقتصادنیوز، معاون روابط کار با بیان آنکه تبعیض جنسیتی در تمام دنیا مشاهده می‌شود، تصریح کرد: این در حالی است که مقاوله نامه 100 سازمان بین‌المللی کار و همچنین ماده 38 قانون کار بر برابری جنسیتی تاکید می کنند. در تمام کارگاه‌ها برای کارهای هم‌ارزش باید حقوق مساوی پرداخت شود اما این مهم فقط در چند کشور پیشرفته مشاهده می‌شود.

وی تفاوت دستمزد زنان و مردان برای کارهای هم‌ارزش را در جهان بین 16 تا 38 درصد عنوان کرد و گفت: دولت تدبیر و امید در تلاش است که تبعیض جنسیتی در حوزه اشتغال را امحا کند و به همین منظور در روابط کار بخشنامه‌های متعددی تدوین کرده‌ایم تا این تفاوت را به حداقل کاهش دهیم.

این اظهارات هفده‌تن در حالی است که عملکرد دولت یازدهم نشان می‌دهد در بحبوبه بحران بیکاری، دولت در تلاش است تا اگر اشتغال ایجاد می‌شود، سهم مردان را در تصاحب آن مشاغل بیشتر کند. ابتدای امسال بود که اولین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور برای استخدام پیمانی در سال جاری اعلام شد. اطلاعیه‌ای که بر اساس آن قرار بود در مجموع 2530 استخدام در دستگاه‌های اجرایی دولت انجام شود. اما سهم زنان از این میان تنها 13 شغل بود.

در شرایط استخدام تنها 13 شغل جنسیت مورد تقاضای خود را زن عنوان کرده بودند که نشان‌دهنده سهم یک درصدی زنان از میان مشاغلی بود که قرار بود توسط دولت ایجاد شود. اما اکنون معاون وزیر کار می‌گوید این دولت در تلاش است تا نگاه جنسیتی به زنان را امحا کند.

هفده تن افزود: باید الگویی را طراحی کنیم که حضور زنان در حوزه اشتغال پررنگتر شود، هم‌اکنون تحولات ارزشمندی با مدیریت زنان در خانواده ایجاد شده که این تحول مرهون توانمندی زنان و به واسطه افزایش سطح تحصیلی زنان است.

وی یادآور شد: برای تحقق عدالت جنسیتی نیاز به چندین مولفه شامل تغییر رویکر حمایت صرف از زنان به رویکرد توانمندسازی زنان داریم. به همین دلیل هم اکنون 11هزار تشکل(7500 تشکل کارگر و 2500 تشکل کارفرمایی)در کشور فعال است اما زنان حضوری در این تشکل ها ندارند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین