|
|
امروز: شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۵۸۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
«جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در یک یادداشت مشترک در پایگاه اینترنتی «نورث‌جرسی» به دفاع از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) پرداختند.
 وزرای خارجه و انرژی آمریکا در یادداشتی مشترک ضمن دفاع از برجام تصریح کردند که توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ بهترین راه در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌ هسته‌ای است.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در یک یادداشت مشترک در پایگاه اینترنتی «نورث‌جرسی» به دفاع از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) پرداختند.

 در این یادداشت مشترک نوشته شده بود: توافقی که ماه گذشته در وین حاصل شد، نه تنها بهترین راه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است بلکه تنها گزینه بادوام و زیست‌پذیر برای رسیدن به این هدف است. این راه‌حل دیپلماتیک جامع از حمایت یکپارچه قدرت‌های برجسته جهان برخوردار است و زمان مورد نیاز ایران برای تولید یک سلاح هسته‌ای را طولانی‌تر می‌کند و اقدامات راستی‌آزمایی محکمی را ارائه می‌دهد که موجب می‌شود ما زمان زیادی را برای واکنش نشان دادن در صورتیکه ایران این مسیر را انتخاب کند در اختیار داشته باشیم و همچنین هیچ یک از گزینه‌ها را از روی میز حذف نمی‌کند.

در ابتدای این گزارش آمده است: وقتی رئیس‌جمهور اوباما صدارت را برعهده گرفت، با ایرانی روبرو بود که بر چرخه سوخت هسته‌ای فائق آمده بود و یک تأسیسات مخفیانه غنی‌سازی اورانیوم درون یک کوه ساخته بود و در مسیر نصب تقریباً ۲۰ هزار سانتریفیوژ برای غنی‌سازی اورانیوم بود و سانتریفیوژها پیشرفته به وجود آورده بود و در حال ساخت رأکتور آب سنگین بود که این رأکتور می‌توانست پلوتونیوم در سطح تسلیحات تولید کند. اگر ایران می‌خواست سلاح هسته‌ای تولید کند، به خوبی در این مسیر قرار داشت و جامعه بین‌الملل چشم‌انداز اندکی درباره برنامه هسته ای این کشور داشتند. رئیس‌جمهور آمریکا در مقابل این پرده، متعهد شد که هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را ندهد.

وزرای خارجه و انرژی آمریکا در ادامه دفاع از توافق هسته‌ای وین اینگونه گفتند: این توافق به طور خاص، تمامی مسیرهای ممکن ایران برای تولید مواد شکاف‌پذیر برای یک سلاح هسته‌ای را مسدود می‌کند که این مسیرها، غنی‌سازی اورانیوم با درصد غنای بالا و مسیر تولید پلوتونیوم و همچنین مسیر مخفیانه است.

این گزارش می‌افزاید: این توافق بر اساس راستی‌آزمایی و نه اعتماد است. ایران قبل از دستیابی به کاهش چشمگیر تحریم‌های اقتصادی می‌بایست غنی‌سازی، برنامه تحقیق و توسعه و ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را کاهش دهد.

کری و مونیز در یادداشت خود ادامه دادند: به منظور مانع ایجاد کردن در مسیر هرگونه تقلب ایران، بازرسان بین‌المللی دسترسی بی‌سابقه‌‌ای به تأسیسات هسته‌ای اعلام شده ایران و هرگونه سایت دیگری که درباره آن نگرانی وجود دارد و کل زنجیره تأمین هسته‌ای از تولید اورانیوم گرفته تا تولید و فعالیت سانتریفیوژ خواهند داشت.



منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین