|
|
امروز: دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۱
کد خبر: ۵۸۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۸
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران و پاکستان در فرآیند تصویب موافقتنامه ها، نیاز به مساعدت و حمایت های مجالس دو کشور دارند و در این راستا، آمادگی خود را برای تبادل هیات های پارلمانی میان تهران و اسلام آباد اعلام می کنیم.
محمد جواد ظریف عصر پنجشنبه در دیدار رضا ربانی رییس مجلس سنای پاکستان در جریان سفر یک روز به این کشور، ضمن ابلاغ سلام گرم علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به این مقام عالی پارلمانی پاکستان، با بیان اینکه تهران از همکاری های پارلمان ایران و پاکستان حمایت می کند، گفت: نقش پارلمان های دو کشور در تصویب و حمایت از گسترش روند مناسبات بسیار مهم است.
ظریف با اشاره به دستور کار جدید برای مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور گفت که برای ارتقای همکاری های دو کشور، لازم است سازوکار بانکی جدید بین طرفین ایجاد و زمینه تسهیلات هر چه بیشتر برای تجار و صاحبان شرکت های دولتی و خصوصی فراهم شود.
وزیر خارجه کشورمان همچنین با اشاره به شرایط وخیم انسانی ناشی از استمرار بحران یمن اظهار داشت: تحولات جاری در یمن و در عین تخریب زیر ساخت های این کشور، موجب بروز مشکلات اساسی برای زندگی عادی مردم شده است. تنها راه حل یمن، راه حل سیاسی است و نیازمند رجوع تمامی طرف ها در این کشور به گفت و گوهای یمنی - یمنی است.
ربانی نیز در این دیدار با اشاره به موفقیت ایران در دستیابی به توافق هسته ای اظهار داشت: ما از دستاورد و موفقیت جمهوری اسلامی ایران در توافق هسته ای خرسندیم و آن را به فال نیک می گیریم.
وی در خصوص همکاری های دو جانبه نیز گفت: ما در زمینه های اقتصادی، مبارزه با جنایات سازمان یافته و تروریسم، انرژی و خط لوله گاز دو کشور و پیشبرد همکاری های دو کشور، امکانات و ظرفیت های خوب را در اختیار داریم و مجلس سنا از تقویت مناسبات در کشور حمایت میکند و از هر گونه تلاشی دریغ نکرده و نخواهد کرد.
'محمد جواد ظریف' که صبح امروز وارد پایتخت پاکستان شده بود، در مدت اقامت 10 ساعته خود در اسلام آباد، با محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان، سرتاج عزیز همتای پاکستانی خود، رضا ربانی رییس مجلس سنا و سردار ایاز صادق رییس مجلس ملی این کشور دیدار کرد.
وی همچنین با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای پاکستانی خود، به سوالات متعدد خبرنگاران پاسخ گفت. سخنرانی در کمیته امور خارجی مجلس ملی پاکستان برنامه پایانی ظریف در این سفر فشرده بود.
تاکید بر ضرورت گسترش روابط ایران و پاکستان در شرایط ایجاد شده بعد از توافق هسته ای به ویژه در زمینه های اقتصادی و تجاری و نیز تاکید بر ضرورت همکاری های دو کشور در کمک به صلح و ثبات و امنیت منطقه، از جمله مهمترین محورهای رایزنی ظرف در اسلام آباد بود.
ظریف در اسلام آباد تاکید کرد که روابط با پاکستان همواره از اهمیت ویژه برای ایران برخوردار بوده است و جمهوری اسلامی ایران خواستار همکاری های بیشتر با این کشور دوست و همسایه در زمینه های گوناگون است.
ظریف در جریان دومین دور سفرهای منطقه خود که از روز سه شنبه آغاز شده است، روزهای سه شنبه و چهارشنبه به بیروت و دمشق سفر کرد و فردا نیز در دهلی نو با مقامات عالی هند دیدار خواهد کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین