|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۵۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
اصفهان- مدير گروه سلامت، خانواده و جمعيت مركز بهداشت استان اصفهان گفت: درمان زوج هاي نابارور راهكار براي رسيدن به جمعيت مطلوب در كشور است.
پژمان عقدك روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: براي اينكه به جمعيت مطلوبي برسيم بهتر است به جاي فشار آوردن به افرادي كه تعداد بيشتر بچه براي آنها مخاطره آميز است به زوجهاي ناباروري كه عاشقانه دنبال بچه هستند كمك كنيم تا درمان شوند.

وي با اشاره به اينكه حدود سه ميليون زوج نابارور در كشور وجود دارد، تصريح كرد: اگر ۸۰ درصد اين زوج ها بارور شوند حدود دو تا سه ميليون نفر به جمعيت كشور اضافه مي شود.

اين كارشناس با اشاره به اينكه ناباروري در كشور در سالهاي اخير روند رو به رشدي داشته است، گفت: ناباروري از يك درصد در سال ۷۲ به حدود ۲۰ درصد در سال جاري رسيده است.

وي مهمترين دلايل ناباروري زوجين را افزايش سن باروري و برخي مشكلات مربوط به زنان يا مردان مانند مشكلات رحمي، چسبندگي رحم و تخمدان ها دانست.

عقدك بهترين سن باروري براي زنان را بين ۱۸ تا ۳۵ سال اعلام و تصريح كرد: هم اكنون زناني داريم كه مي خواهند در سنين ۴۰ تا ۴۵ سالگي باردار شوند.

وي با اظهار تاسف از اينكه بالا رفتن سن باروري به يك ارزش فرهنگي جديد در جامعه تبديل شده است، تاكيد كرد: بالا رفتن سن بچه دار شدن علاوه بر ناباروري، احتمال بيماري هاي ژنتيكي و خطراتي براي مادر و جنين را افزايش مي دهد.

وي توضيح داد: هر يك سال كه از سن زنان بگذرد احتمال باروري كمتر آنها مي شود و مشخص نيست در سال آينده بتوانند بچه دار شوند.

وي اظهار كرد: در نقشه جامع سلامت استان اصفهان به اين موضوع توجه شده است تا حمايتهاي لازم از زوجهاي نابارور در جهت ارائه خدمات تخصصي و راهنمايي به آنها صورت گيرد.

عقدك ادامه داد: به استناد شاخص هايي مانند مرگ مادر و مرگ نوزاد نيز برنامه هاي راهبردي براي اينكه مادر سالم باردار شود، سالم دوران بارداري را طي كند، سالم زايمان كند و بچه سالم به دنيا بياورد در نقشه جامع استان پيش بيني شده است.

مدير گروه سلامت، خانواده و جمعيت مركز بهداشت اصفهان در پاسخ به سوالي درباره مرگ جنين داخل رحم مادر گفت: آماري مبني بر افزايش اين موضوع نداريم.

وي با اشاره به اينكه مادراني كه جنين آنها داخل رحم تلف مي شوند دو دسته هستند، گفت: دسته اي از آنها به مراكز درماني و پزشك خود مراجعه مي كنند و عده اي نيز در خانه اقدام به دستكاري كرده و جنين خود را مي اندازند.

وي تصريح كرد: به همين دليل ما آمار دقيقي از تعداد مرگ جنين داخل رحم نداريم.

وي مهمترين دلايل مرگ جنين داخل رحم را مشكلات كوروموزومي و ژنتيكي عنوان و تاكيد كرد: در مجموع، مرگ مادر و جنين در سالهاي اخير كاهش يافته است.


منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
zereshk64
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
0
0
جمعیت مطلوب برای کشور چند نفر هستند؟؟ مگه ما جمعیتمان از امکاناتمان بیشتر نیست ؟؟؟
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین