کد خبر: ۵۸۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
او حامل طرح چهار ماده‌ای است، طرحی که عصر چهارشنبه در موردش با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه رایزنی کرد. به گفته حسین جابرانصاری مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه، سیاست ایران در مورد سوریه مشتمل بر سه اصل است.
گمانه‌زنی‌ها در مورد طرح چهار ماده‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که حدود دوهفته پیش حسین امیرعبداللهیان از طرح به‌روزشده ایران درباره سوریه خبرداد

ظریف در دور دوم سفرهای منطقه‌ای خود از طرح «صلح ایران» رونمایی کرد، طرحی که در دوران ریاست دولت پیشین با تاکید بر چهار اصل، اعلام آتش‌بس و خروج تمامی گروه‌های تروریستی، اعمال تغییر در قانون اساسی، تشکیل دولت انتقالی به مدت پنج سال و آغاز گفت‌وگوهای سوری- سوری ارائه اما به دلیل انزوای ایران در جامعه بین‌الملل مورد توجه قرار نگرفت. اما این بار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با طرح چهار ماده دیگری عازم منطقه شد، طرحی که به گفته حسین جابر انصاری، مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه صرفا به روز شده و هیچ‌گونه تغییر جوهری و ماهوی در آن ایجاد نشده است.
 
  سفر ظریف به سوریه

پس از لبنان، دمشق مقصد بعدی وزیر امور خارجه کشورمان بود، ظریف در این سفر دست خالی نیست، او حامل طرح چهار ماده‌ای است، طرحی که عصر چهارشنبه در موردش با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه رایزنی کرد. به گفته حسین جابرانصاری مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه، سیاست ایران در مورد سوریه مشتمل بر سه اصل است؛ احترام به حقوق مشروع ملت سوریه برای تعیین سرنوشت و اصلاح کشور، مخالفت با مداخله خارجی و تسویه‌حساب با دولت سوریه به خاطر سیاستی مستقل و حامی مقاومت و مخالفت با تروریسم به‌عنوان روش تحقق اهداف سیاسی.

در همین زمینه محمدرضا رئوف‌شــــیبانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه سفر ظریف به دمشق را در راستای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برای حل وفصل مسالمت‌آمیز تنش‌های حاکم بر این کشور و ارائه طرح چهار ماده‌ای به مقام‌های سوریه قلمداد کرد. طرحی که به گفته سفیر ایران در حال حاضر به دلیل شرایط جدید قاعدتا نیازمند تجدیدنظر و بازسازی‌هایی بوده است و به همین دلیل تغییراتی در آن ایجاد شد و در جریان سفر هفته گذشته ولید معلم به تهران گفت‌وگوهای مثبت و جدی در این‌باره صورت گرفت. گمانه‌زنی‌ها در مورد طرح چهار ماده‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که حدود دوهفته پیش حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم از طرح به‌روز شده ایران درباره سوریه خبر داد و چند روز بعد در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار شبکه «المیادین» اعلام کرد: «طرح ابتکاری به‌روزشده ایران درباره سوریه به دبیرکل سازمان ملل ارائه خواهد شد.»


  بیروت مقصد اولیه ظریف

دور دوم سفرهای منطقه‌ای ظریف از لبنان آغاز شد، سفرهایی که در راستای سیاست‌ دولت یازدهم برای ایجاد وفاق و همگرایی و مقابله با گروه‌های تروریستی است. ظریف پس از ورود به لبنان در پاویون فرودگاه بین‌المللی رفیق الحریری، در جمع خبرنگاران حاضر شد و از فرصت‌های مشترک دو کشور برای تامین امنیت و ثبات در منطقه و گسترش همکاری‌های ایران و لبنان در مبارزه با تروریسم خبر داد. وزیر امور خارجه کشورمان سپس عازم کاخ نخست‌وزیری لبنان شد تا با تمام سلام، نخست‌وزیری این کشور دیدار کند. در این دیدار دو طرف در مورد مسائل منطقه‌ای چون بحران سوریه و همچنین خلأ وجود رئیس‌جمهوری در لبنان با یکدیگر رایزنی کردند، ظریف پس از دیدار با نخست‌وزیر لبنان، به همراه حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه و محمد فتحعلی، سفیر ایران در لبنان، عازم ضاحیه جنوبی بیروت شد و با «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله دیداری طولانی داشت. به گزارش المنار، طرفین در این دیدار درباره آخرین تحولات لبنان، منطقه و تلاش‌های صورت‌گرفته برای حل مشکلات کشورهای مختلف، و تاثیر و نتایج کلی توافق هسته‌ای بر اوضاع منطقه و جهان رایزنی کردند. ظریف در لبنان با رئیس پارلمان و همچنین وزیر دفاع لبنان دیدار کرد. وی در دیدار با وزیر دفاع لبنان با اشاره به توافق وین گفت: «ما اعتقاد داریم که برداشتن مانع اتمی ایران از دستور کار جهان موجب گشایش برای تمامی منطقه و کشورهای دوست شده است. امیدواریم اجماع ملی برای انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان براساس گفت‌وگوهای سازنده و با کمک تمامی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران حاصل شود.» جریان‌های سیاسی «8 و 14 مارس» اظهارات ظریف در بیروت را «جدی»، «محترمانه»، «مشتاقانه» و «همراه با آرامش» توصیف و نسخه ظریف برای لبنانی‌ها را پیام‌آور «ثبات لبنان» قلمداد کردند.


منبع: فرهیختگان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین