کد خبر: ۵۸۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷
'جواد فیروز' نماینده سابق مجلس ملی بحرین و از فعالان حقوق بشری، رژیم آل خلیفه را رژیمی وابسته و سرکوبگر خواند و گفت: ما خواهان آن هستیم که دولت محافظه کار انگلیس حمایت هایش را از این رژیم متوقف سازد.
رییس سازمان غیردولتی دفاع از حقوق بشر «سلام»، روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت سالگرد استقلال بحرین در روز 14 آگوست، افزود: به رغم کسب استقلال، رژیم آل خلیفه، همچنان نظامی وابسته به دولت های خارجی ازجمله انگلیس باقی مانده و فاقد مشروعیت های لازم به دلیل نداشتن حمایت های مردمی است.
جواد فیروز اضافه کرد: به رغم استقلال بحرین در آگوست سال 1971 میلادی، دولت های خارجی همچنان نفوذ خودشان را در این کشور حفظ کرده اند و بخش های نظامی، اطلاعاتی و اقتصادی بحرین عملاً توسط خارجی ها اداره می شوند.
وی افزود: در حال حاضر مشروعیت کل نظام حاکم در بحرین زیر سووال است چراکه علاوه بر اینکه به میثاق قانون اساسی سال 1973 میلادی که در آن بر برقراری نظامی سیاسی مبتنی بر دمکراسی و قانون تأکید شده بود، پشت کرد، نظامی مبتنی بر سرکوب و عدم توجه به حقوق مردم و آزادی های مدنی برقرار کرده است.
جواد فیروز گفت: هم اکنون در بحرین خفقان حاکم بوده و به هیچ گروه و فردی اجازه راهپیمایی داده نمی شود و تمامی رهبران گروه های مخالف ازجمله شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت ملی اسلامی الوفاق در زندان هستند.
رییس سازمان غیردولتی دفاع از حقوق بشرˈسلامˈ، شمار زندانیان سیاسی را در بحرین بیش از 3 هزار و 500 نفر اعلام کرد و گفت: مردم بحرین در جریان جنبش آزادی خواهانه شان تا الآن 160 شهید و شمار زیادی مجروح و معلول داده اند.
این فعال سیاسی به صدور حکم اعدام برای 4 مخالف بحرینی اشاره کرد و گفت: رژیم آل خلیفه تاکنون برای شمار زیادی حکم ابد صادر و 223 بحرینی را سلب ملیت کرده و این سیاست سرکوب و خفقان را همچنان ادامه می دهد.
جواد فیروز افزود: دولت بحرین در حالی شهروندان بحرینی را سلب ملیت می کند که ظرف ده سال گذشته به بیش از یک صد هزار نفر خارجی تابعیت بحرینی داده است.
وی بابیان اینکه این برای اولین بار در جهان است که دولتی اقدام به سلب ملیت شهروندانش می کند، گفت: هدف رژیم آل خلیفه از این اقدام ضد ملی ، تغییر بافت جمعیتی، قومی و مذهبی بحرین بوده است.
این فعال حقوق بشری گفت: بیشتر افراد خارجی که تابعیت بحرین گرفته اند از اهل سنت و از کشورهای پاکستان، عربستان سعودی، بنگلادش ، اردن ، عراق (بعثی) و نیز یمن هستند و اکثر آنها نیز در بخش های امنیتی، نظامی بکار گرفته شده اند.
فیروز با اشاره به حمایت دولت های غربی به ویژه انگلیس از رژیم آل خلیفه افزود: درخواست ما از دولت دیوید کامرون این است که رفتار و سیاستش را در قبال بحرین تغییر دهد و این نه فقط درخواست ما بلکه خواسته بسیاری از نمایندگان پارلمان انگلیس و گروه های مدنی و مدافع حقوق بشر نیز است.
رییس سازمان غیردولتی دفاع از حقوق بشرˈسلامˈ گفت: در حدود 90 تن از نمایندگان پارلمان انگلیس از دولت کامرون خواسته اند که سیاست لندن در قبال دولت بحرین تغییر کند چراکه وضعیت حقوق بشر در این کشور وخیم است و تا این وضعیت عوض نشود، نباید از رژیم آل خلیفه حمایت کرد.
فیروز همچنین به توافق امنیتی سال گذشته منامه و لندن و ایجاد پایگاه جدید دریایی انگلیس در بحرین اشاره کرد و گفت: بدون تردید، بدون حمایت خارجی ها ازجمله انگلیس، رژیم آل خلیفه نمی تواند زیاد بقا داشته باشد .
نماینده سابق مجلس ملی بحرین در خصوص اهداف انگلیس از حمایت از رژیم آل خلیفه گفت : انگلیس به نظر می رسد دو هدف دنبال می کند نخست تقویت حضورش در منطقه و دیگری جلب رضایت دولت های عرب حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و نیز امارات است.
وی تصریح کرد: اما به نظر ما ادامه این سیاست دولت انگلیس که بعد از پیروزی محافظه کاران در انتخابات عمومی ماه 'می ' تشدید نیز شده است، نه به نفع مردم بحرین ، نه به نفع منطقه و نه حتی بسود منافع درازمدت انگلیس در منطقه خواهد بود.
جواد فیروز در همین حال اضافه کرد: شرایط حاکم بر بحرین وضعیت استثنایی بوده و نمی تواند به صورت طولانی مدت ادامه داشته باشد .
وی گفت: تردیدی نیست که ثبات و امنیت منطقه حساس خاورمیانه که در حال حاضر به شدت مخدوش شده است درگرو بازگشت ثبات به کشورهای بحران زده این منطقه ازجمله بحرین است.
این نماینده سابق مجلس بحرین اضافه کرد: نیاز به برقراری ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر احساس می شود و این مساله بعد از توافق هسته ای ایران در وین، تشدید نیز شده است.
وی بابیان اینکه توافق هسته ای ایران یک رویداد و تحول بسیار مهم بشمار می آید و گفت: تهران بعدازاین توافق بیش از گذشته می تواند کشورهای غربی ازجمله انگلیس را برای تغییر سیاست هایشان در قبال بحرین تحت فشار قرار دهد.
جواد فیروز اضافه کرد: احساس می کنم که با توجه به اهمیت مساله بحرین برای ایران، تهران در جریان مذاکراتش با مقامات غربی و منطقه، این مساله را مطرح و خواستار یافتن راه حلی برای حل این مساله خواهد شد.
این نماینده سابق مجلس بحرین در این مصاحبه همچنین عنوان کرد که به رغم شرایط موجود، مخالفان بحرینی به صورت مشروط ازجمله با شرط آزادی رهبران مخالف از زندان و پایان دادن به شرایط سرکوب، حاضر به گفت وگو با رژیم آل خلیفه هستند.
وی افزود: یکی از شروط ما، گفت وگوی رودرروی میان رژیم آل خلیفه و رهبران مخالفان که هم اینک زندان بسر می برند، هست.
فیروز افزود: خواسته مردم بحرین دست یافتن به آزادی، اعمال حاکمیت مردم، تشکیل یک مجلس ملی که بتواند نظارت بر حکومت داشته باشد و نیز تشکیل یک حکومت مردمی است.
وی همچنین در مورد آخرین وضعیت شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت ملی اسلامی الوفاق توضیح داد: دستگاه قضایی ال خلیفه برای وی 4 سال زندان تعیین کرده است اگرچه منتظر نظر دادگاه استیناف در ارتباط با این حکم هستیم .
روز استقلال بحرین روز 14 آگوست و مصادف با روز جمعه آینده است و انتظار می رود بحرین در این روز شاهد تظاهرات گسترده ای باشد..
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین