|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۵۸۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴
معاون عمران و توسعه امور شهری وزیر کشور از اصلاح قوانین شهرداریهای کشور خبر داد.
هوشنگ خندان دل عصر چهارشنبه در همایش شهرداران لرستان با اشاره به اینکه در دوره اخیر گام های موثر و بلندی در راستای عمران و آبادانی لرستان برداشته شده است، اظهار داشت: از سال گذشته که به این استان سفر گرفتم پروژه هایی از جمله دو پروژه مهم مواصلاتی راه آهن و راهسازی همچنین اقداماتی در فرودگاه انجام می شود که از جهت ایجاد ارتباط قوی بین لرستان و سایر مناطق کشور می تواند نقش مهمی برای پیوند اقتصادی و شکوفایی فعالیت ها در این استان به همراه بیاورد.

تراکم بیش از حد نیرو در شهرداری های کشور

وی انجام پروژه هایی با چند صد میلیارد سرمایه گذاری در شهری با جمعیت نه چندان زیاد مانند خرم آباد را نشان دهنده اعتماد عمومی سرمایه گذاران به این شهر دانست و عنوان کرد: بر اساس قانون منابع مالی شهرداری ها از محل بودجه عمومی عمومی کشور تامین نشده و بیشتر متکی بر اقدامات و فعالیت های محلی هستند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه هنگامی شهرداری یک منطقه موفق خواهد شد که رونق اقتصادی در آن منطقه صورت بگیرد، ادامه داد: تحت تاثیر رونق اقتصادی درآمدهای عمومی شهرداری افزایش پیدا کرده و به طور مجدد آن را با ارائه خدمات در اختیار مردم قرار می دهند.

خندان دل با اشاره به اینکه اعتماد بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در رونق اقتصادی نقش حیاتی ایفا می کند، تصریح کرد: هنگامی که سرمایه گذاری در مقیاس بزرگ در یک شهر انجام شود در ابتدا شهرداری ها از آن محل درآمدهایی مانند صدور پروانه دارند و مهمتر از آن گردش اقتصادی ای است که از آن محل به وجود آمده و اقتصاد یک حالت زاینده به خود می گیرد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت نگران کننده شهرداری ها به طور عمده تحت تاثیر قوانین حاکم بر این حوزه است، افزود: در حال حاضر شاهد تراکم بیش از حد نیروی انسانی در شهرداری ها هستیم.

بررسی طرح ساماندهی نیروهای شهرداری کشور در مجلس

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور خاطرنشان کرد: شهرداری ها نهادهای عمومی غیردولتی ای هستند که تحت نظارت امنای یک شهر که همان اعضای شورای اسلامی شهر هستند کار خود را انجام می دهند و باید توجه شود که برخی اقدامات شهرداری ها موقت و گذرا نبوده و برای دوره های بسیار طولانی آثاری از خود باقی می گذارد.

خندان دل با بیان اینکه نیرونی انسانی بیش از حد نیاز باعث صرف منابع مالی در پرداخت حقوق به جای خدمات ملموس و آشکار می شود، یادآور شد: وقتی نیروی انسانی از حد بگذرد آثاری مانند ناکارآمدی سیستم خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تمرکز بیش از حد روی نیروی انسانی می تواند به مشکلاتی مانند فساد اداری و فساد مالی دامن بزند، عنوان کرد: وقتی شهرداری نتواند پرداخت مناسب خدمات نیروی انسانی را داشته باشد نیروی انسانی به فکر تامین خود از روش های دیگر شده و بزرگترین سرمایه یک شهرداری که اعتماد عمومی است به مخاطره می افتد و در واقع آن مسیر و معماری که به موجب قانون اساسی برای شهرداری طراحی کردیم از همین محل ممکن است آسیب ببیند.

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور به مطرح شدن یک طرح در هفته های اخیر از طرف نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: هدف اصلی این طرح سامان دادن به وضعیت نیروی انسانی بود که با یک ابهام روبرو شده و به کمیسیون برگشت و قرار است دوباره به صحن علنی مجلس شورای اسلامی برود.

خندان دل با اشاره به اینکه وضعیت درآمدی فعلی شهرداری تحت تاثیر قوانین قرار دارد، تصریح کرد: یک فرآیندی در کشور از سال های قبل آغاز شده که نتیجه آن جدا شدن بخش های قابل توجه جمعیت از شهرهای کوچک و پیوستن آنها به شهرهای بزرگ است که این وضعیت باید اصلاح شود چرا که موجب تخلیه جمعیت از بخش های بزرگی از کشور شده است.

اصلاح قوانین و مقررات شهرداری های کشور

وی با بیان اینکه مهاجرت نمی گذارد از توانمندی های سرزمینی خود به نحو مطلوب استفاده کنیم، افزود: از طرف دیگر این افراد در شهرهای بزرگ حاشیه نشین می شوند و پیوندهای فرهنگی و اجتماعی خود با بافت جمعیتی قبل از دست می دهند و در حاشیه شهرهای بزرگ مشکلاتی برای خود و جامعه به وجود می آورند.

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه بخشی از مهاجرت ها معلول وضعیت اقتصادی نامناسب کشور است، خاطرنشان کرد: تمرکزگرایی شدیدی که در کشور به وجود آمده نقش مهم و بسزایی در این زمینه دارد و تا زمانی که ما اساس تمرکز زدایی را در تصمیمات خود به ویژه آن تصمیمات حکومتی و دولتی که ناظر بر تقویت مدیران محلی است نداشته باشیم این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد.

خندان دل به تمرکز شدید اقتصادی در کشور اشاره کرد و یادآور شد: بودجه شهرداری های لرستان در سال گذشته ۳۱۱ میلیارد تومان بوده در حالی که در شهرهای بزرگ گاهی در صدور پروانه های ساختمانی هزار میلیارد تومان درآمد ایجاد می شود.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع باید اصلاح شده و ادامه این شرایط به منزله عمق دادن به مسائل اجتماعی کشور است، عنوان کرد: برای رفع این مسئله تلاش دوجانبه ای را آغاز کردیم از یک طرف سعی کردیم در راستای اصلاح قوانین و مقررات پایه ای اقداماتی انجام داده و حدود پنج یا شش لایحه تهیه کردیم که در دولت در حال بررسی است.

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور ادامه داد: برای اینکه در دوره گذار بتوانیم اقدامات موثرتری انجام دهیم سال گذشته به مجلس پیشنهاد دادیم که بخشی از وجوهی که به شهرهای بزرگ تعلق می گیرد را در اختیار شهرهای کوچک و متوسط قرار دهیم که از طرف مجلس شورای اسلامی تایید و برای سال ۹۴ نیز تمدید شد.

تقویت آتش نشانی های کشور

خندان دل با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی برای سال ۹۴ اجازه دادند شهرهای تا ۱۰۰ هزار نفر را هم در این طرح پوشس دهیم، تصریح کرد: همان گونه که در سال۹۳ به تمام شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت حداقل یک دستگاه خودرو و ماشین آلات حواله قیر دادیم در سال ۹۴ هم به همین ترتیب اقدام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه طرح جامع حمل و نقل خرم آباد و بروجرد حتما دنبال شده و سرعت داده شود، افزود: شهرهایی که در مسیر جاده های اصلی مواصلاتی قرار دارند باید به امکانات آتش نشانی و امداد و نجات تجهیز شوند چرا که اگر مشکلی به وجود بیاید جزو اولین اقدام کنندگان خواهند بود.

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور خاطرنشان کرد: خدمات آتش نشانی که شهرداری ها انجام می دهند بی بدیل است و هیچ جایگزینی در بخش خصوصی ندارد بنابراین تقویت شهرداری ها از جهت آتش نشانی ها باید در دستور کار ویژه قرار بگیرد

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین