|
|
امروز: جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۵۸۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
رییس مرکز تحقیقات ، آموزش و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: مدیریت مصرف آب تنها راه مقابله با پدیده خشکسالی کشور و به تبع آن در این استان است.
از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، حسین کربلایی روز چهارشنبه در جلسه شورای تحقیقات جهاد کشاورزی استان افزود: ایران جزو 24 کشوری است که وارد فضای خطرناک خشکسالی و کم آبی شده و در صرت ادامه بی توجهی ها به اصلاح مصرف آب کشاورزی و شرب با کمبود فیزیکی آب مواجه خواهیم شد.
او با اشاره به دغدغه امام جمعه اردبیل در زمینه موضوع بحران خشکسالی اظهار کرد: کشاورزان باید در مصرف آب کشاورزی دقت کنند زیرا کشاورزی سنتی پاسخگو نیست و
تولید کنندگان و کشاورزان باید به صورت صنعتی کشت و زرع کنند.
وی افزود: در کشاورزی صنعتی روش های آبیاری مدرنیزه بوده و استفاده از روش های آبیاری صنعتی اجتناب ناپذیر می باشد و این اهمیت موضوع را می رساند.
رییس مرکز آموزش ، تحقیقات و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: آب تجدید پذیر کشور 130میلیارد متر مکعب بود که در حال حاضر با افت شدید به 90 میلیارد مترمکعب رسیده و این تهدیدی خطرناک است.
او یکی از تحولات و تغییرات اساسی در بخش کشاورزی را تغییر الگوی کشت دانست و اظهار کرد: جهاد کشاورزی استان این کار را جزو اولویت های کاری خود قرار داده و با همکاری شرکت شهرک های گلخانه ای کشور و هدایت کشت های مزارع و فضای باز به ویژه صیفی جات به توسعه شرایط کشت گلخانه ای تلاش می کند.
وی افزود: در این نوع کشت میزان مصرف آب به یک دهم کاهش می یابد و در سال های
آینده وزارت جهاد کشاورزی در خرید تضمینی محصولات کشاورزی سیاست های خود را بر محصولاتی اتخاذ خواهد کرد که در دیگر محصولات به آب کمتری نیاز داشته باشند.
او گفت: از طرفی یکپارچه سازی اراضی کشاورزی از گام های استواری برای توسعه آبیاری صنعتی محسوب می شود که در کشاورزی صنعتی باید به آن پرداخت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین