|
|
امروز: يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۰
کد خبر: ۵۸۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
صالحی در پاسخ به سوالی درباره به یادماندنی‌ترین لحظه‌ای که وی با مونیز در طول مذاکرات سپری کرده بود، گفت اولین بار که مونیز را رو در رو دیدم، احساس کردم یکدیگر را برای سال های زیادی می‌شناسیم.
 علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه اختصاصی به سوالات مجله علمی معتبر ساینس در خصوص مذاکرات هسته‌ای پاسخ داد.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه اختصاصی به سوالات مجله علمی ساینس در خصوص مذاکرات هسته ای پاسخ داد.

 صالحی در پاسخ به سوالی درباره به یادماندنی‌ترین لحظه‌ای که وی با مونیز در طول مذاکرات سپری کرده بود، گفت اولین بار که مونیز را رو در رو دیدم، احساس کردم یکدیگر را برای سال های زیادی می‌شناسیم.

وی ادامه داد «یکبار در واپسین روزهای مذاکرات هسته‌ای در وین از مونیز پرسیدم آیا پروفسور «موجد کاظمی» را می‌شناسد.» کاظمی از اساتید مهندسی هسته‌ای در دانشگاه «ام‌ آی تی» است. «روز بعد مونیز نزد من آمد و گفت خبر بدی برای شما دارم. من فکر کردم این خبر درباره مذاکرات است. گفتم چه خبری؟ مونیز گفت: موجد درگذشته است. من گفتم خدای من دیروز ما درباره وی صحبت کردیم و شما گفتید که حالش خوب است و فعال است. مونیز گفت بله او برای ایراد سخنرانی علمی در چین بود اما ناگهان در اثر حمله قلبی شدیدی درگذشت. سپس من از مونیز خواستم اگر می‌تواند شماره تماسی از خانواده پروفسور کاظمی به من بدهد و وی شماره آنها را یافت و به من داد و من با خانواده وی تماس گرفتم و  تسلیت گفتم.»

صالحی در ادامه بیان داشت «ما یکدیگر را به واسطه همه این دوستان مشترک می‌شناسیم. کاملا طبیعی بود که وی به دنبال منافع کشورش باشد. اما این امر باعث نشد که هیچ یک از ما منطقی نباشیم. ما سعی داشتیم منطقی و منصف باشیم و یکدیگر را درک می‌کردیم. من محدودیت‌های وی را می‌فهمیدم و او نیز محدودیت‌های من را می‌فهمید و اینگونه بود که به جلو پیش می‌رفتیم.»

ساینس در سوال دیگری از صالحی پرسید چه شد که وی و مونیز در مذاکرات هسته‌ای طرفین یکدیگر بودند.

دکتر صالحی پاسخ داد «حدود یکسال و نیم بود که ما با یکدیگر مذاکره می‌کردیم و پیش روی نبود. در ماه فوریه مقامات بالاتر من، مرا فراخواندند. یکی از مقامات گفت علی تو باید به مذاکرات ملحق شوی. من گفت شوخی می‌کنید من چه کاری می‌توانم انجام دهم، ظریف تمام تلاش خود را کرده است من چه کاری دیگری می‌توانم انجام دهم. مباحثه طولانی در جریان بود و من گفتم که خب از دید سیاسی اگر من الان به مذاکرات ملحق شوم و شکست بخوریم تمام مسئولیت بر دوش من خواهد بود.»

صالحی ادامه داد «اما مقامات رده بالاتر از من اصرار داشتند و من گفتم باشد تنها در صورتی که همتای من نیز در مذاکرات حضور داشته باشد، به مذاکرات ملحق می‌شوم. آنها از من پرسیدند که همتای شما کیست و من در پاسخ گفتم وزیر انرژی آمریکا و این اولین باری بود که آنها درباره این وزارت خانه می‌شنیدند. من گفتم اگر وی بیاید من هم می‌روم. اگر او نیاید، من نمی‌روم. طرف ما با وندی شرمن صحبت کرد و گفت ببینید ما قصد داریم دکتر صالحی را به مذاکرات بیاوریم اما به شرطی که وزیر انرژی شما هم ملحق شود. بعد از چندساعت، شرمن پاسخ داد و گفت ما استقبال می‌کنیم و مونیز را با خود به مذاکرات می‌آوریم. وقتی من این خبر را شنیدم گفتم باشد من هم می‌روم.»

  مشروح این گفتگو متعاقبا منتشر می شود.



منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین