|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۷
کد خبر: ۵۸۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲
وقتی نگاهی می‌اندازیم به صورت دختران و خانم‌های جوان ایرانی، متوجه رنگ و لعاب‌هایی می‌شویم که شاید زیبایی را به صورت‌شان هدیه کند اما پشت این رنگ و لعاب‌ها چیز دیگری است.
خیابان‌های پرتردد و اجناس رنگی که بر روی آن پهن می‌شود و گاهی حتی به قیمت نازل به فروش می‌روند بی‌آنکه پشت پرده تاریک و پنهان‌شان سدی شوند برای چشم خریداران، خریدارانی که به خیال خام خود زیبایی را به خانه می‌برند و ندانسته مهری می‌زنند بر پیکر جامعه تا با خرید خود کشور را به عنوان دومین کشور پرمصرف مواد آرایشی در دنیا معرفی کنند.

این روزها خیلی‌ها دلتنگ چهره‌ای معصوم و البته واقعی اشخاص‌اند، چهره‌ای معصوم و البته واقعی اشخاص هستند، چهره‌ای که از پس کیلوها رنگ و لعاب بیرون آید و سادگی را به اثبات برساند.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، میانگین طول عمر در جهان رو به افزایش است. اما روی سخن ما با بانوانی است که باید گفت این روزها اعتماد به نفسشان را یاد برده است و به هیچ قیمتی انگار قصد برگرداندن ندارد. گروهی که در ذهن خود با خرید این لوازم آرایشی، تصور می‌کنند زیبایی را به منزل می‌آورند اما بی‌خبر از پرونده‌های پزشکی که برای خود خریداری می‌کنند.

 وجود 40 درصد ترکیبات سمی در لوازم آرایش
متأسفانه سن مصرف لوازم آرایشی پایین آمده است به طوری که دخترانی که در سن بلوغ هستند، هم پوست خود را با این لوازم بهداشتی و آرایشی تخریب می‌کنند.

حسین فودازی سرطان‌شناس، متخصص انکولوژی و عضو هیأت مدیره انجمن رادیوتراپی در خصوص لوازم آرایشی و ضررهای مصرف آن می‌گوید: بسیاری از مواد و محصولات آرایشی به لحاظ داشتن بیش از 40 درصد ترکیبات سمی، برای سلامت بسیار مضر هستند. همچنین باعث تیرگی پوست، بروز لکه‌های قهوه‌ای و چین و چروک در نواحی چشم و دهان می‌شوند تا جایی که احتمال بروز سرطان را هم بالا می‌برند.

متأسفانه ایران از نظر سرانه جمعیت دومین کشور استفاده کننده مواد آرایشی محسوب می‌شود.

فلزات سنگین و مسمومیت‌های ناشی از آن
فودازی با بیان اینکه ورود فلزات سنگین به بدن موجب مسمومیت می‌شود، افزود: فلزات سنگینی مثل سرب، آلومینیوم، کادمیم فلزاتی هستند که وقتی وارد بدن می‌شوند ایجاد مسمومیت می‌کنند چرا که در بدن جایگزین فلزاتی دیگر مثل آهن می‌شوند. این عمل موجب ایجاد مسمومیت‌های نورولوژیک و عصبی می‌شود و در برخی از موارد موجب ایجاد سرطان‌هایی مانند سرطان خون می‌شوند، مواد آرایشی که در ایران وجود دارد و در بازارها عرضه می‌شود، به دلیل ورود غیرقانونی و قاچاق به داخل کشور و نبود نظارت‌های قانونی، معمولاً حامل آلودگی‌های بسیاری هستند.

 سرب چه بلایی بر سر پوست شما می‌آورد؟
این سرطان‌شناس با بیان اینکه چرا سازندگان محصولات آرایشی از سرب برای تولید این محصولات استفاده می‌کنند اذعان داشت: وجود سرب در لوازم آرایشی مثل رژ لب، ریمل، پودرها و... باعث ماندگاری بالای این محصولات می‌شود و مدت زمان بیشتری ثبات دارند که اتفاقاً همین ماندگاری باعث می‌شود جذب سرب بیشتر شود و گاهی دیده می‌شود خانم‌هایی که متأسفانه شب‌ها هم با آرایش می‌خوابند و صورت خود را پاک نمی‌کنند که این عمل بسیار خطرناک است و شانس ابتلا به سرطان را بالا می‌برد. ناگفته نماند که پوست نماد زیبایی و معرفی افراد است و در صورت یک یک شخص نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. با وجود عوامل سرطان‌زایی که در مواد آرایشی هم کم نیست، باید مراقب این نعمت خدادادی باشیم.

گزارش از زهرا غلامی‌نژاد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین