|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۵۸۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
وی اظهار داشت: متأسفانه برخی نمایندگان مجلس به دلایل شخصی، کار را به استیضاح کشاندند و برخی از نمایندگان می گفتند، چون وزیر آنها را تحویل نگرفته و یا کار آنها را انجام نداده با استیضاح موافق هستند
در حالی که یکی از بهانه‌های مجلس برای کارت زرد روز یکشنبه به وزیر اقتصاد، افزایش مالیات اصناف بود اما رئیس اتاق اصناف می‌گوید به چالش کشیدن وزیر برای مصوبه‌ای که مجلس تصویب کرده درست نیست.

به گزاش شبکه اطلاع رسانی تدبیر وامید،روز یکشنبه هفته جاری وزیر اقتصاد برای پاسخ‌گویی به سوال مهرداد بذرپاش، نماینده اصولگرای مجلس به صحن علنی خوانده شد تا به دو سوال بذرپاش، یکی درباره افزایش مالیات اصناف و دیگری علت اجرا نشدن مصوبه گشایش اعتبار با پیش پرداخت 30 درصد توسط بانک‌ها پاسخ دهد. اما مجلسی‌ها که از پاسخ‌های طیب‌نیا قانع نشدند سومین کارت زرد خود را هم به وزیر اقتصاد دادند. بعد از آن هم روز یکشنبه استیضاح طیب‌نیا با 14 امضا به هیات رئیسه رفت و اکنون هم خبرها حاکی است 25 امضا در پای درخواست طیب‌نیا وجود دارد که اگر باز پس گرفته نشود، درخواست استیضاح وی یکشنبه هفته آینده در مجلس اعلام وصول می‌شود.

اگرچه یکی از مهمترین سوالات بذرپاش در ظاهر سوال درباره علت افزایش مالیات‌ اصناف بود، اما علی فاضلی در سومین اجلاس هیات نمایندگان اتاق اصناف که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد از این موضع مجلس به شدت انتقاد کرد و گفت: ما از نحوه دریافت مالیات راضی نیستیم، اما اینکه نمایندگان مجلس وزیر اقتصاد را به‌خاطر مصوبه‌ای که خود تصویب کرده‌اند، به چالش بکشند، به صلاح کشور و شرایط موجود نمی‌دانیم. باید موضوع ریشه‌یابی شود و راه حل منطقی و عملیاتی تدارک دیده شود.

طیب‌نیا هم در صحن علنی مجلس به همین نکته اشاره کرد و گفت: من قانون مجلس را درمورد مالیات اصناف اجرا کرده‌ام. اکنون فاضلی هم بر همین مساله تاکید می‌کند و می‌گوید: شما مصوبه افزایش ۲۷ درصدی مالیات را در بودجه کشور تصویب کردید، این موارد و اصلاح آن باید قبل از تصویب در مجلس رعایت می‌شد.

این نشان می‌دهد سومین بار هم مانند دو بار گذشته طیب‌نیا برای پاسخ‌گویی به سوالاتی به مجلس رفته و کارت زرد گرفته که در حیطه مسئولیت خود وی نبوده است. این بار هم مانند دو بار گذشته به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس انتقام توفیق هسته‌ای دولت را می‌خواهند از وزیر وزارتخانه‌ای بگیرند که اکنون همه نگاه‌ها را به خود جلب کرده و همه منتظر بهبود اوضاع اقتصاد از طریق تصمیمات آن هستند.

اما گویا نمایندگان مخالف دولت برنامه دیگری دارند. غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گوی خود با تابناک درباره این موضوع اظهار داشت: به نظر من، هر سه باری که وزیر اقتصاد کارت زرد گرفت، هیچ یک در ارتباط با موضوع نبود و بیشتر مباحث شخصی و فردی بود. در مباحثی که روز یکشنبه مطرح شد، به‌خصوص در فاز دوم صحبت ها، فرصتی که بشود به آن سولات جواب داد، فراهم نشده بود.

وی گفت: در بحث نقدینگی یا بحث مالیات اصناف، چیزی نبود که بتوان در این مجال به آن پاسخ داد. به نظر می رسد اگر بخواهیم میان وزرا نگاه منصفانه ای داشته باشیم، وزیر اقتصاد از کارکرد قابل قبولی برخوردار است؛ البته این درست است که ما در اقتصاد مشکلاتی داریم، اما باید به اینکه مشکلات چقدر بوده و الان چقدر شده، توجه شود.

وی همچنین افزود: استیضاح وزیر اقتصاد در این موقعیت موضوعیت ندارد و خیلی از گیرهایی که تا کنون داده شده و می شد، توسط وزیر برداشته شده است. مباحثی هم مربوط به حوزه بانک هاست که این از اختیارات وزیر خارج است و بارها هم این را گفته اند. کاش این مباحث به گونه ای دیگری بحث و پیرامون آن سؤالاتی مطرح می شد که وزیر نمی توانست به آنها پاسخ دهد؛ اما این مباحث که از وزیر سؤال شده و به وی کارت داده اند، بیشتر خارج از موضوع و دادن کارت به وزیر هم ناعادلانه بوده است. این روند منصفانه نبوده و می شد کار را به اینجا نکشاند.

وی اظهار داشت: متأسفانه برخی نمایندگان مجلس به دلایل شخصی، کار را به استیضاح کشاندند و برخی از نمایندگان می گفتند، چون وزیر آنها را تحویل نگرفته و یا کار آنها را انجام نداده با استیضاح موافق هستند، در حالی که این اعمال در مقیاس کلان بر خلاف قانون و رفتارهای سیاسی است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین