|
|
امروز: پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۵۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۷
یک روزنامه‌نگار درباره‌ی راه‌اندازی دانشکده‌های تازه برای آموزش روزنامه‌نگاری‌، گفت: راه‌اندازی دانشکده‌های جدید برای آموزش روزنامه‌نگاری و تربیت نیروهای تازه و توانمند روزنامه‌ها را به سمت علمی و تخصصی شدن می‌تواند سوق دهد.
ابوالقاسم قاسم‌زاده‌ - مشاور فرهنگی روزنامه‌ی اطلاعات با اشاره به تاریخچه‌ی راه‌اندازی دانشکده‌های روزنامه‌نگاری، اظهار کرد: در ابتدای انقلاب، فقط خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و واحد مرکزی خبر برای کار اطلاع‌رسانی وجود داشتند‌، این دو با اعتقاد به این‌که کار روزنامه‌نگاری، یک کار حرفه‌یی و تخصصی است‌، به موضوع آموزش روزنامه‌نگاری توجه نشان دادند. در این زمینه، دانشکده‌ی صداوسیما اقداماتی را انجام داد، البته پیش از آن نیز دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران و برخی دانشگاه‌های دیگر به گرایش روزنامه‌نگاری توجه کرده بودند.

او با بیان این‌که اکنون برای راه‌اندازی دانشگاه‌های تازه در این حوزه باید نیازسنجی انجام شود، تصریح کرد: برای راه‌اندازی یک دانشکده‌ی روزنامه‌نگاری، باید نخست به کادر آموزشی آن توجه کرد. از نظر من، کادر آموزش حرفه‌یی برای این رشته محدود است و دانشکده‌های تازه برای استفاده از استادان برجسته، حق انتخاب چندانی ندارند. از سوی دیگر، عده‌ای که تحصیل‌کرده‌ی این رشته در خارج از کشور هستند، منتظر باز شدن و ایجاد بازار کار هستند تا بتوانند به تدریس بپردازند.

این روزنامه‌نگار راه‌اندازی دانشکده‌های تازه را در حوزه‌ی روزنامه‌نگاری مثبت ارزیابی و اظهار کرد: در حال حاضر تعداد زیادی هستند که استعداد نوشتن دارند اما فضای آموزشی لازم برای آن‌ها وجود ندارد. بنابراین با راه‌اندازی دانشکده‌های تازه، زمینه‌ی آموزش دادن به این افراد نیز فراهم می‌شود.

قاسم‌زاده با اشاره به ضعیف بودن قدرت تحلیل روزنامه‌ها، تأکید کرد: نبودن افرادی با قدرت تحلیل و بیان قوی در رسانه‌ها، از جمله ضعف‌های روزنامه‌ها است. دانشکده‌های روزنامه‌نگاری باید به فکر تربیت کسانی باشند که بتوانند موج فکری در جامعه ایجاد کنند،‌ وجود چنین افرادی می‌تواند فضای رسانه‌یی را به سمت علمی‌تر شدن پیش ببرد.

او ادامه داد: در رسانه‌های ما معمولا فقط اخبار انعکاس داده می‌شود و تحلیل و تفسیر اخبار کمتر دیده می‌شود‌. بنابراین نیاز به داشتن یک یا چند دانشکده‌ی تخصصی و وجود تعامل خوب بین جامعه‌ی مطبوعاتی و دانشگاهی احساس می‌شود.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین