|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۲
کد خبر: ۵۸۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷
دیده بان حقوق بشر روزدوشنبه ازمقام های عربستان خواست یک نویسنده ومفسر طرفدار اصلاحات را از زندان آزاد کنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از دبی، دیده بان مزبور که مقر آن در نیویورک است با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «ظهیر کتبی» نویسنده 62 عربستان که چندی پیش پس از انجام یک مصاحبه بازداشت شد. وی دراین مصاحبه درخواست برقراری اصلاحاتی ازجمله تغییر سیستم حاکمیتی عربستان به پادشاهی مشروطه و مبارزه با سرکوب مذهبی وسیاسی دراین کشور را خواستار شد.
نهاد یاد شده دربیانیه خود افزود: مقام های عربستان از قرار معلوم وی را به دلیل مصاحبه تلویزیونی که توجه افراد زیادی را به رسانه اجتماعی جلب کرد، مورد سوال و جواب قرار دادند.
براساس بیانیه دیده بان حقوق بشر، نوشته های این نویسنده عرب پیشتر 6 مورد بازداشت مشابه را برای وی به همراه داشته است.
همچنین «رائف بدوی» نویسنده و وبلاگ نویس عربستان به دلیل «اهانت به اسلام» به 10 سال زندان وتحمل یکهزار ضربه شلاق محکوم شده است.
«ولید ابوالخیر» وکیل مدافع وی وفعال مدافع حقوق بشر نیز درپی محکوم شدن به اتهام هایی ازجمله تحریک افکار عمومی به 10 سال زندان و 5 سال حبس تعلیقی محکوم شد.
«جو استورک» معاون مدیر خاورمیانه ای دیده بان حقوق بشر در مورد وضعیت بازداشت ها درعربستان گفت : از قرار معلوم مقام های سعودی صرفا مردم را به خاطر بیان مسالمت آمیز عقایدشان به ستوه می آورند و به زندان می اندازند.
وی افزود: اکنون زمان آن است که شاه عربستان به این سرکوب در حال تشدید پایان دهد و همه فعالان و نویسندگان صلح خواه را آزاد کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین