|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۸
کد خبر: ۵۷۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۹
معاون تحقیقات وفناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سهم ایران در تولید علم دنیا را 1.5 درصد اعلام و تصریح کرد، با این حال بیشترین رشد تولید علم را در میان کشورهای منطقه داریم.
از وزارت بهداشت، رضا ملک زاده ضمن بازدید از بخش های مختلف مرکز ژنتیک دانشگاه علوم زیستی و کلینیک و بخش مشاوره آن، در جمع هیات علمی و متخصصان این مرکز، با بیان اینکه دانشگاه علوم بهزیستی براساس شاخص های وزارت بهداشت در ارزشیابی دانشگاه های علوم پزشکی از رشد خوب و قابل قبولی برخوردار است، افزود: در زمینه تولید علم، دانشگاه علوم بهزیستی طی سال های اخیر رشد بسیار خوبی داشته است.
وی در نشست با این متخصصان با اشاره به ساخت مرکز بانک اطلاعات ژنوم انسانی در مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی که تا پایان سال جاری راه اندازی خواهد شد، گفت: قرار است این مرکز بتواند ضمن انجام کارهای اساسی برای کشور، متعاقب آن، برنامه های پیشگیری از بیماری ها را نیز پیگیری کند.
معاون تحقیقات وفناوری وزیر بهداشت همچنین در گفت وگو با برخی اعضای هیات علمی این مرکز، در جریان چگونگی فعالیت مرکز تحقیقات ژنتیک و خدمات دهی به مراجعان قرار گرفت.
مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، یکی از قدیمی ترین مراکز تحقیقاتی این دانشگاه است که اکنون 27 دانشجو در مقاطع مختلف رشته ژنتیک، از امکانات آموزشی تخصصی و تجهیزات پیشرفته آن استفاده می کنند.
ملک زاده با بیان اینکه دانشگاه علوم بهزیستی از چاپ 9 مقاله در «آی اس آی» در سال 2003 میلادی، به 134 مقاله در سال 2014 میلادی رسیده، افزود: این دانشگاه تعداد مقالات خود در «اسکوپوس»(scopus) را به 192 مقاله رسانده، علاوه بر مطالب علمی که در ژورنال های بین المللی به چاپ رسانده است.
وی با بیان اینکه ضریب تاثیرگذاری مقالات دانشگاه علوم بهزیستی بهتر از سایر دانشگاه های علوم پزشکی است، ادامه داد: دانشگاه علوم بهزیستی در تولید محصولات علمی، وضع خوبی داشته و مقالاتی دارند که نقاط قوت خوبی در میان دانشگاه های کشور محسوب می شود و باید روی آنها کار و از اینگونه تولیدات حمایت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید بتدریج به سمت نظام ارزشیابی بین المللی پیش برویم تا رشد دانشگاه های کشور با کل دنیا مقایسه شود، گفت: هرچند که سهم ایران در تولید علم دنیا 1.5درصد است اما با این حال بیشترین رشد را در میان کشورهای منطقه دارد، اما 60 درصد 61 هزار مقاله علوم پزشکی که طی سالهای بعد از انقلاب اسلامی تاکنون در «آی اس آی» به چاپ رسیده یا اصلا مراجعه ای نداشتند و یا فقط یکبار به آنها مراجعه شده و این درحالیست که مثلا دو مقاله بیش از 600 بار مراجعه داشته است.
معاون وزیر بهداشت بر ضرورت پیشروی به سوی تولید علم با کیفیت تاکید کرد و افزود: 85 درصد مقالات تولیدی در ایران هیچوقت منجر به پیشرفت نشده اند، از این رو باید 100 مقاله بنویسیم تا 15 مقاله از میان آنها خوب و با کیفیت شناخته شود و باید جهت این باشد که مقالات بهتر و منجر به فناوری تهیه کنیم.
وی یکی از مشکلات موجود را کمبود بودجه بیان کرد و گفت: تاکنون مرکزی نداشتیم که بودجه ای به محققان برای فعالیت های پژوهشی بدهد و سال گذشته موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران را راه اندازی کردیم و خواستیم که 100 میلیارد تومان بدهند تا از طریق این موسسه به پژوهشگران کمک شود اما فقط 30 میلیارد تومان تخصیص داده شد که برای هزینه کرد آن به دانشگاه های سراسر کشور ابلاغ کردیم که به این مرکز وارد شوند تا از همین بودجه بتوانیم به آنها کمک کنیم.
ملک زاده با نشان دادن نمودارهای موجود و بررسی های انجام شده، افزود: سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی در ایران در تمام سالهای قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زیر 0.5 درصد بوده و حتی سال گذشته این رقم فقط 0.3 درصد بود و در واقع رشد مقالات در سال های اخیر نتیجه تلاش و همت اساتید و محققان در دانشگاه ها بوده است.
وی همچنین تاکید کرد: آینده نگری یعنی پژوهش، وقتی برنامه ای برای کشور در حال تدوین است، باید قبل از آن، در مورد موضوع تحقیق و در مقیاس کوچکتر و بصورت آزمایشی اجرا شود و اگر نتیجه مطلوب بدست آمد، در وسعت بزرگتر به آن پرداخته شود.
معاون وزیر بهداشت به مسوولان دانشگاه توصیه کرد که با توجه به بودجه کم دولت برای بخش های پژوهشی دانشگاه ها، باید به فکر کسب درآمد از امکانات و تخصص های موجود خود در دانشگاه ها باشند و دانشگاه ها با ارائه خدمات به جامعه، بخشی از کمبود بودجه خود را جبران کنند.

** دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرجع علمی توانبخشی کشور
دبیر شورای عالی فن­ آوری­ های سلامت کشور نیز در نشست با معاون پژوهشی وزارت بهداشت و معاونان و مدیران مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که در این دانشگاه برگزار شد، گفت: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرجع علمی توانبخشی کشور خواهد شد.
حسین وطن پور افزود: با توجه به ظرفیت دانشگاه علوم بهزیستی و ظرفیت های علمی آن، انتظار زیادی از این دانشگاه داریم.
وی تاکید کرد: در نظر داریم تا این دانشگاه به عنوان مرجع علمی توانبخشی کشور جا بیافتد و یک هماهنگ کننده و مرکز عملیات برنامه های کشوری توانبخشی شود.
وطن پور با اشاره به فعالیت های فناورانه دانشگاه ها، افزود: بحث ارزشیابی فعالیت فناورانه دانشگاه ها، فرصت خوبی است که بتوانند رتبه خوبی را کسب کنند و از کمک و حمایت شورای عالی فناوری های سلامت بهره مند شوند.
وطن پور ادامه داد: برخلاف تصور عده ای که فکر می کنند فقط ساخت یک محصول فعالیت فناورانه است، بحث فرآیندها نیز از جایگاه ارزشمندی برخوردار است و در صورتیکه فعالیت های پژوهشی منجر به تغییر در فرآیندها شود، به عنوان پروژه تحقیقاتی تلقی شده و از آن حمایت خواهد شد.
دبیر شورای عالی فن­ آوری­ های سلامت، به ارائه تسهیلات وزارت بهداشت به دانشگاه ها از طریق صندوق ها اشاره کرد و ادامه داد: فرصت خوبی است که دانشگاه علوم بهزیستی در عرصه فناوری بتواند جایگاه تاثیرگذارتری داشته باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین