|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۵۷۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
رسانه های ژاپنی روز دوشنبه با بازتاب دادن سفر هیات اقتصادی این کشور به تهران از تمایل شدید توکیو جهت توسعه همکاری با تهران در حوزه انرژی خبر دادند.
«دایشیرو یاماگیوا» معاون وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن که در راس هیاتی عالیرتبه به تهران سفر کرده است، دیدارهای جداگانه ای با مقامات اقتصادی کشورمان از جمله محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت داشت.
سفر این هیات اقتصادی به تهران که با بازتاب های گسترده ای در رسانه های ژاپنی همراه بود، باعث شد تلویزیون ان.اچ.کی این کشور روز دوشنبه گزارشی مشروح را به این سفر اقتصادی اختصاص دهد.
این رسانه در گزارش خود با اشاره به انجام سفر یاد شده در مقطع کنونی آن را در توسعه همکاریهای دو طرف در دوران پساتحریم بسیار سازنده توصیف کرده است.
این رسانه نوشت: در دیدارهای انجام شده، مقامات ایران و ژاپن از علاقمندی خود برای توسعه همکاریها بویژه در حوزه انرژی خبر داده اند که گسترش این همکاری با استقبال خوب دو کشور نیز مواجه شده است.
این گزارش می افزاید: در پی توافقنامه هسته ای بین ایران و گروه 1 + 5 که راه را برای لغو تحریم های اقتصادی اعمال شده بر ایران هموار کرد، «دایشیرو یاماگیوا» به عنوان عالی ترین مقام اقتصادی ژاپن به ایران سفر کرد.
در ادامه گزارش ان.اچ.کی آمده است: پنج سال پیش، ژاپن از سرمایه گذاری در یکی از حوزه های نفتی ایران که دارای یکی از بزرگترین ذخایر نفت خاورمیانه است منصرف شد. این تصمیم زمانی اتخاذ شد که آمریکا و کشورهای اروپایی، تحریم های سختگیرانه تری را بر ضد ایران اعمال کردند. اما اینک ژاپن قصد دارد همکاریهای خود را گسترش بیشتری دهد و بر توسعه مناسبات و مبادلات تجاری خود با ایران بیافزاید.
این رسانه با اشاره به تاکید مقامات دو کشور بر افزایش همکاریها نوشت: ایران دارای یکی از بزرگترین ذخایر گاز طبیعی در جهان است و علاقمند است که ژاپن در توسعه گاز طبیعی این کشور سرمایه گذاری کند. با این تصمیم به طور حتم تولید گاز طبیعی در ایران افزایش قابل توجهی خواهد یافت.
گزارش افزوده است: فرانسه و آلمان به همراه سایر کشورها، از قبل وزیرانی را به ایران فرستاده اند تا روابط خود با ایران غنی از منابع را تقویت کنند، اما به نظر می رسد توکیو با تمرکز بر روابط خوب خود با تهران که از گذشته حفظ کرده، سعی دارد از آنها پیشی بگیرد.
خبرگزاری کیودو نیز در گزارشی اعلام کرد: با ملاقاتی که میان بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران و «دایشیرو یاماگیوا» مقام عالی اقتصادی ژاپن صورت گرفت، به نظر می رسد ژاپن بتواند میزان واردات نفت خام و گاز طبیعی خود را از ایران افزایش دهد، به گونه ای که این میزان به سطح قبل از اعمال تحریم ها بر علیه تهران برسد.
این گزارش یادآور می شود: زمانی حدود 30 درصد از واردات نفت ژاپن به ایران اختصاص داشت. ولی در پی پیوستن توکیو به کشورهای غربی در اعمال تحریم های اقتصادی بر ضد ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور ، حجم واردات نفت ژاپن از ایران طی سالیان اخیر کاهش یافت و به حدود پنج درصد واردات نفتی این کشور رسیده است.
کیودو افزود: اما حالا شرایط فرق کرده و امکان بازگشت شرکت های ژاپنی به ایران و مشارکت آنها در طرح های توسعه میدان نفتی آزادگان در جنوب غربی این کشور افزایش قابل توجهی یافته است.
میدان نفتی آزادگان یکی از بزرگترین میادین نفتی جهان محسوب می شود که ژاپن در سال 2010 از این پروژه خارج شده بود.
گفتنی است، بسیاری از شرکت های ژاپنی پس از توافق هسته ای وین برای حضور در بازار ایران و اجرای طرح های زیربنایی بخصوص در بخش نفت و گاز و سرمایه گذاری در این عرصه ها ابراز تمایل کرده اند و روزنامه «ژاپن تایمز» اخیرا به نقل از یک منبع آگاه در ژاپن نوشت که این کشور با ابراز خرسندی از توافق حاصل شده میان ایران و شش قدرت بزرگ دنیا، از هم اکنون خود را برای لغو تحریم های ایران در جریان اجرای توافق هسته ای وین آماده می کند.
ژاپن در سال 2007 میلادی تحریم هایی را علیه ایران در نظر گرفت و در سال 2010 میلادی در زمینه سرمایه گذاری در بخش نفت ایران محدودیت های بیشتری اعمال کرد.
ژاپن اعلام کرده است که به محض برطرف شدن محدودیت ها، فعالیت ها در میدان نفتی آزادگان که پیشتر در سال 2010 میلادی «اینپکس» شرکت دولتی ژاپن از آن خارج شده بود، از سر گرفته می شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین