|
|
امروز: جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۵۷۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲
خریداران در بازار پلی اتیلن نیز انتظار کاهش بیشتر قیمت ها را دارند؛ با این حال گفته شده که چند محموله پلی اتیلن سنگین از ایالات متحده و برزیل به سمت بازار چین روانه شده است.
به گزارش اخبار پولی مالی، بازارهای صادراتی پلی اتیلن ایران در این هفته با کاهش قیمت مواجه شدند به طوریکه پلی اتیلن سبک با کاهش 50 دلاری در قیمت 1225 دلار بر تن رسید که کمترین قیمت 4 سال اخیر است و علت اصلی آن کاهش تقاضا بوده است. با این حال برخی از فعالان انتظار کاهش بیشتر قیمت را به دلیل کاهش قیمت خوراک دارند.

قیمت پایین نفت به قیمت انواع پلی اتیلن فشار وارد کرده است؛ قیمت نفتا با کاهش بیش از 4 دلاری به 472 دلار بر تن رسیده است.
از سوی دیگر، بررسی‌ها حاکی از عدم افزایش قابل توجه عرضه ایران طی سال جاری است و در نتیجه رفع تحریم‌ها اثری بر افزایش تولید ندارد، با این حال انتظار می رود تا برخی از واحدهای جدید در سال 2016 در ایران وارد مدار تولید شوند. واحد 1 میلیون تنی اتیلن کاویان، پلی اتیلن سبک خطی پتروشیمی لرستان و پلی اتیلن سبک پتروشیمی کردستان و پلی اتیلن سبک خطی پتروشیمی مهاباد هر یک با ظرفیت 300 هزار تن تا پیش از پایان سال شمسی وارد مدار می شوند.
قیمت پلی اتیلن سبک خطی با کاهش 5 تا 15 دلاری مواجه شد و در چین به حدود 1175 دلار رسید. تقاضای ضعیف در چین و عرضه محصول ارزان داخلی علت اصلی این امر بوده است. واحدهای زغالسنگ به الفین (CTO ) در وضعیت مناسب تولید و فروش قرار دارند و در حال افزایش تولید و ضریب تولید هستند.
این موضوع حتی منجر به احتمال تبدیل شدن چین به صادرکننده پلی اتیلن سبک خطی نیز گردیده است و برخی از تجار چینی از احتمال فروش محصولات خود در بازار هند سخن گفته اند.
قیمت در هند همچنان بالاست و حتی سبب تمایل برخی از واحدهای پلی اتیلن سنگین به پلی اتیلن سبک خطی شده است.
از سوی دیگر، کمبود عرضه انواع پلی اتیلن به دلیل راه اندازی واحد های پتروشیمی تولید اتیلن از زغالسنگ کاهش یافته است و به گفته تحلیلگران، توسعه بلندمدت این پروژه ها حتی در شرایط بی ثباتی قیمت نفت متوقف نمی شود.
قیمت پلی اتیلن سنگین با حدود 20 دلار کاهش به 1200 دلار بر تن رسیده است. خریداران در بازار پلی اتیلن نیز انتظار کاهش بیشتر قیمت ها را دارند. با این حال گفته شده که چند محموله پلی اتیلن سنگین از ایالات متحده و برزیل به سمت بازار چین روانه شده است.
از سوی دیگر، قطع گاز واحدهای پتروشیمی گازی در عربستان سعودی به علت تامین خوراک نیروگاه های برق، سبب کاهش عرضه از سوی عربستان سعودی شده است.
از سوی دیگر، به دلایل فصلی، تقاضا در هند کاهش یافته است؛ با این حال بازار شاهد تعمیرات اساسی چند واحد با ظرفیت بیش از 500 هزار تن است که انتظار می رود حدود 2 ماه با توقف تولید مواجه شوند.
قیمت پلی پروپیلن نیز با کاهش 10 دلاری به سطح 1070 دلار بر تن رسیده است که این محصول نیز با انتظار کاهش قیمت از سوی خریداران روبه روست. قیمت پلی پروپیلن تولید داخلی چین به حدود 1030 دلار بر تن کاهش یافته است.
   
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین