|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۸
کد خبر: ۵۷۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷
به گفته معاون و دبیر کمیته امنیت فناوری هسته‌­ای سازمان انرژی اتمی، با بازطراحی راکتور آب سنگین اراک که از پروژه‌های بزرگ و افتخارآمیز کشور خواهد بود، این پروژه به یکی از بهترین راکتورهای تحقیقاتی جهان تبدیل خواهد شد.
علی اصغر زارعان معاون و دبیر کمیته امنیت فناوری هسته‌­ای سازمان انرژی اتمی با حضور در جمع مدیران و کارکنان سایت هسته‌ای نطنز گفت: فشارهای سیاسی، تهدیدات و تحریم­های اقتصادی دشمنان نمی‌­تواند در خودباوری ایجادشده اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه توافق هسته‌­ای ایران با گروه 1+5 یک هم‌آورد حقوقی، سیاسی و فنی بوده که توان حقوقی و سیاسی کشور را نشان می‌­دهد، خاطرنشان کرد: این توافق  باعث ارتقاء عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران شد بطوریکه شورای امنیت سازمان ملل حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناخت که این امر منجر به برانگیخته شدن خشم دشمنان جمهوری اسلامی ایران بویژه رژیم صهیونیستی شد و این یکی از نشانه‌های اقتدار ما در دنیاست.

وی با تشریح نتایج و دستاوردهای توافق هسته‌­ای ایران با 1+5 و همچنین تجربیات ذی قیمت کسب‌شده در خصوص کاربرد صلح‌آمیز فناوری هسته‌­ای افزود: این دستاورد قابل توجهی در فضای بین‌المللی است که در دنیای جنگ‌طلبان و ظلم‌ستیزان حاصل شده است. البته تعدیل‌های محدودی را داریم ولی افق­های جدید در صنعت هسته‌­ای کشور شکوفا می­‌شود که تحول اساسی را در پیش داریم.

زارعان ادامه داد: از نظر تحقیق و توسعه، ما بر حسب برجام بر روی نسل­های مختلف سانتریفیوژ همچون IR8  به طور همزمان کار می‌کنیم و سازمان با دور‌اندیشی و در نظر گرفتن هزینه – فایده به سمت تجاری‌سازی به صورت عالمانه پیش میرود و با استاندارد سازی زمینه را برای همکاری بین‌المللی که در تفاهم‌نامه به آن اشاره شده، فراهم می‌­سازد.

معاون و دبیر کمیته امنیت فناوری هسته‌­ای سازمان انرژی اتمی اظهار داشت : در حوزه تولید انرژی پاک نیز براساس چشم‌انداز ترسیم شده و مزایای استفاده از این نوع انرژی در کاهش آلودگی ناشی از سوخت­های فسیلی، قرارداد دو نیروگاه به قدرت 2100 مگاوات با روسیه بسته شده و مذاکره در خصوص ساخت دو راکتور 100مگاواتی نیز با کشور دیگری در حال پیگیری است.

زارعان افزود: در حال حاضر  437 نیروگاه هسته‌­ای در 30 کشور جهان در حال بهره‌­برداری کامل و 68 نیروگاه در حال ساخت در کشورهایی همچون چین، روسیه، کره جنوبی و آمریکا بوده و در منطقه علاوه بر هند و پاکستان، امارات متحده عربی با 4 واحد هر کدام 1400 مگاوات و ترکیه نیز با 4 واحد هر کدام 1200 مگاوات در حال فعالیت هستند. در سال 93 سهم تولید برق هسته‌­ای در کشور ما نیز 1.5 درصد از کل برق کشور بوده است.

به گفته زارعان، با بازطراحی راکتور آب سنگین اراک که از پروژه‌های بزرگ و افتخارآمیز کشور خواهد بود، این پروژه به یکی از بهترین راکتورهای تحقیقاتی جهان تبدیل خواهد شد.

زارعان تاکید کرد: ایران در چارچوب تدبیر، عقلانیت، عزت، حکمت و مصلحت بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری قدم برداشته و در این راه هوشمندانه و با اقتدار منافع ملی را دنبال و توطئه دشمنان را در ابعاد مختلف خنثی می­‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین