کد خبر: ۵۷۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
انجمن شرکت های نفتی مستقل فیلیپیین روز دوشنبه در نشستی ویژه با حضور سفیر ایران در مانیل همکاری های دو کشور در بخش انرژی و واردات فرآورده های نفتی را مورد بررسی قرار داد.
'علی اصغر محمدی' سفیر ایران در فیلیپین در این نشست با تشریح روند مذاکرات و توافق جامع هسته ای ایران و گروه 1+5 در مورد چشم انداز صنعت نفت و گاز ایران پس از لغو تحریم ها توضیحاتی ارائه کرد.
وی گفت: با رفع تحریم ها، ایران با تمام ظرفیت بدنبال تثبیت جایگاه خود در بازارهای بین المللی خواهد بود .
این دیپلمات ایرانی با اشاره به سفر هیات های مختلف نفتی از کشورهای مختلف جهان به کشورمان برای مذاکره، گفت: جمهوری اسلامی ایران در دوره پس از تحریم در فضایی رقابتی، سیاست انتقال فناوری های نوین، ایجاد اشتغال داخلی و امکان دسترسی به بازار شرکای خود را پیگیری می کند.
وی تاکید کرد ایران به این منظور بزودی نمونه قراردادهای جدید نفتی برای جذب سرمایه گذاری های بین المللی را معرفی می کند.
'بیژن زنگنه' وزیر نفت کشورمان اخیرا اعلام کرد مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) دسامبر امسال (آذر - دی) در لندن معرفی می شود.
سفیر کشورمان در ادامه با بیان اهمیت بازار نفت و فرآورده های نفتی فیلیپین برای ایران، ابراز امیدواری کرد دور جدید مناسبات دو کشور در بخش انرژی با حضور فعالان این صنعت در فیلیپین شاهد تنوع و ثبات بیشتری باشد.
در این نشست که با حضور جمعی از مدیران ارشد شرکت های نفتی فیلیپین و مسئولین ایرانی مجتمع پتروشیمی 'باته آن' (طرح سرمایه گذاری ایران در فیلیپین) برگزار شد، رئیس انجمن شرکت های مستقل نفتی فیلیپین با استقبال از تحولات مثبت مربوط به توافق هسته ای از علاقه و آمادگی شرکت های فیلیپینی برای برقراری همکاری در بخش انرژی با ایران خبر داد.
وی گفت که این انجمن با 16 شرکت عضو و 47 درصد سهم بازار فراورده های نفتی علاقه مند است با انجام گفت وگوهای مستقیم با طرف های ایرانی فرصت های پیش رو برای همکاری مشترک را مورد بررسی قرار دهد .
صنعت انرژی فیلیپین در دهه 90 میلادی خصوصی سازی شد . در آن مقطع سه شرکت بزرگ پترون، شل و کالتکس بازیگران اصلی این صنعت بودند .
در خلال دو دهه گذشته شرکت های محلی بتدریج فعالیت خود را گسترش داده و هم اکنون نزدیک به نیمی از بازار بخش پایین دستی انرژی کشور 100 میلیونی فیلیپین با رشد اقتصادی بیش از 6 درصد را در اختیار دارند.
پیش از اعمال تحریم های نفتی، فیلیپین از طریق شرکت شل روزانه معادل 100 هزار بشکه از ایران نفت خام وارد می کرد. همچنین با سرمایه گذاری ایران در مجتمع پتروشیمی 'باته آن'، این کشور یکی از مقاصد تجاری و سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی بوده است .
کارشناسان انتظار دارند با لغو تحریم های غیرعادلانه غرب علیه ایران، تجارت بین فیلیپین و ایران در بخش نفت و مشتقات نفتی و پتروشیمی جایگاه خود را در روابط دو کشور بازیابد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین