|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی تشریح کرد:
کد خبر: ۵۷۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت اقتصاد در سال 94 اشاره‌ کرده و اضافه می‌کند: «هدف ما این است که رشد اقتصادی را برای خروج از رکود فراهم کنیم و تورم نیز به مراتب کمتر از تورم پارسال باشد.»
رشد اقتصادی امسال همان 5/ 2 درصد خواهد بود ... یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت در دوران پساتحریم این است که از تمامی منابع برای دستیابی به رشدی که ما را به اهداف سند چشم‌انداز برساند استفاده کند. البته در کنار این اولویت باید اهداف و برنامه‌ها با سرعت بیشتری پیش رود


دولت برنامه‌های زیادی را برای دوران پساتحریم تدارک دیده است که تک‌نرخی کردن ارز، اتخاذ سیاست‌هایی برای پرکردن ظرفیت‌های خالی اقتصاد کشور، رشد اقتصادی و رونق اقتصادی و واقعی کردن قیمت‌ها ازجمله این برنامه‌هاست؛ اما محمد‌باقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، تحقق رشد اقتصادی، مهار تورم، خروج اقتصاد از رکود و تک‌نرخی شدن بیکاری را از مهم‌ترین اولویت‌های دولت بعد از رفع تحریم‌ها می‌داند. نوبخت در گفت‌وگو با فرهیختگان تاکید می‌کند: «تلاش داریم از همه منابع برای رفع مشکلات و چالش‌های اقتصادی ازجمله رشد اقتصادی بهره‌ ببریم.»

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت اقتصاد در سال 94 اشاره‌ کرده و اضافه می‌کند: «هدف ما این است که رشد اقتصادی را برای خروج از رکود فراهم کنیم و تورم نیز به مراتب کمتر از تورم پارسال باشد.»

این مقام مسئول علاوه‌بر این از تلاش دولت برای کاهش نرخ بیکاری و رونق اشتغال خبر می‌دهد و می‌گوید: «هرچند تک‌نرخی کردن بیکاری برای یک‌سال میسر نیست اما سعی داریم جهت تحقق این هدف گام برداریم و حتما این نرخ را به زیر 10 درصد برسانیم.»

قبل ‌و بعد از مذاکرات ژنو، اظهارات زیادی در مورد برنامه‌ها و اولویت‌های دولت برای دوران پساتحریم مطرح می‌شد؛ برخی از کارشناسان معتقد بودند که دولت بعد از لغو تحریم‌ها باید به سمت خروج اقتصاد از رکود و مهار نرخ تورم گام بردارد و برخی دیگر تاکید می‌کردند که رونق تولید و افزایش نرخ رشد اقتصادی باید در اولویت برنامه‌های دولت باشد. به‌نظر شما به‌عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مهم‌ترین اولویت دولت بعد از رفع تحریم‌ها باید حول چه محورهایی باشد؟

تحریم‌های اقتصادی هرچند با هدف فلج کردن اقتصاد ایران عملیاتی شد اما این تحریم‌ها فقط شرایط موجود را با کندی روبه‌رو کرد، ضمن اینکه تاثیر خاصی بر جای نگذاشت؛ اما با این وجود، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت در دوران پساتحریم این است که از تمامی منابع برای دستیابی به رشدی که ما را به اهداف سند چشم‌انداز برساند، استفاده کند. البته در کنار این اولویت برای بهره‌مندی از شرایط غیر‌تحریمی باید اهداف و برنامه‌ها با سرعت بیشتری پیش رود.

مهار تورم و خروج اقتصاد از رکود اولویت دیگری است که دولت با جدیت هر چه بیشتر به‌دنبال آن است. از سوی دیگر با توجه به اینکه دولت در سال‌های گذشته تلاش زیادی برای کاهش نرخ تورم و خروج اقتصاد از رکود داشت اما بعد از لغو تحریم‌ها این موضوعات با جدیت هر چه بیشتر دنبال خواهد شد ضمن ‌اینکه توجه به این دو اولویت از مهم‌ترین اهداف دولت در دوران پساتحریم خواهد بود.

همان‌طور که در اظهارات خود مطرح کردید، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت در دوران پساتحریم، تحقق رشدی است که ما را به اهداف سند چشم‌انداز برساند. با توجه به شرایط فوق و ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی فکر می‌‌کنید امکان رشد و توسعه اقتصادی وجود خواهد داشت یا اینکه دولت باید راه‌های دیگری را برای تحقق این رشد مد نظر قرار دهد؟

فقط یک بخش از تحقق این رشد مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی است؛ درحالی که تمامی آن به سرمایه‌گذاری ارتباط پیدا نمی‌کند. بورس داخلی ما هم متاثر از برخی رخدادهای بین‌المللی تنظیم می‌شود. بنابراین در آن شرایط می‌تواند زمینه‌هایی ایجاد شود که از ظرفیت‌های داخلی هم برای رشد بهره ببریم.

شما پیش از این تاکید کرده بودید که برای تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی تا پایان برنامه ششم توسعه منابع مالی هنگفتی لازم است؛ ضمن ‌اینکه گفته بودید تحقق این منابع مالی در سال اول برنامه قابل تامین نیست و به تدریج و با بهبود فضای کسب‌وکار و بهره‌گیری ارتباطات بین‌المللی این رشد قابل تحقق خواهد بود. با تمامی اینها وضعیت اقتصادی سال 94 را چگونه ارزیابی می‌کنید و فکر می‌کنید این رشد قابل تحقق باشد؟

تلاش ما این است که رشدی که همچنان برای پارسال داشتیم را برای خروج از رکود فراهم کنیم و رشد 5/ 2 درصدی را که پیش از این نیز اعلام کردیم برای سال 94 محقق کنیم. علاوه‌براین سعی داریم نرخ تورم نیز به مراتب کمتر از تورم پارسال باشد.

آیا این خوش‌بینی‌ها در مورد نرخ بیکاری که کارشناسان تاکنون هشدارهای زیادی در مورد آن داده‌اند نیز صدق می‌کند یا اینکه ما همچنان شاهد رشد نرخ بیکاری و نه تک‌نرخی شدن بیکاری در سال‌ پیش رو خواهیم بود؟

شاید تحقق این هدف برای یک‌سال میسر نباشد اما طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در جهت تک‌رقمی کردن نرخ بیکاری گام برمی‌داریم و تلاش می‌کنیم حتما این نرخ را تک‌رقمی کنیم و به زیر 10 درصد برسانیم.

با توجه به اینکه در اظهارات خود تاکید کردید که نرخ بیکاری تک‌رقمی برای یک‌سال میسر نیست، چه پیش‌بینی‌ای از نرخ بیکاری امسال دارید؟

پیش‌بینی می‌شود با تلاش برای توسعه سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی ازجمله بخش عمرانی و افزایش سرمایه در گردش طرح‌ها نرخ بیکاری حدود 10 تا 5/10 درصد ثابت بماند. اما تلاش دولت این است که با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها اشتغال نیز رونق بگیرد و نرخ بیکاری کاهش یابد.

منبع: فرهیختگان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین